• vampyria2

Har man som förälder rätt att tvinga barn/tonåringar till vissa saker?

Jag för en diskution i en tråd om att tvinga tonåringar till vård om man som förälder anser att tonåringen behöver det?

Om din tonåring vill bli vegeterian och inte äter som den ska tycker du att man kan tvinga dem att gå till en dietist då?

Jag anser att man absolut ska göra det att det till och med är enns skyldighet och att det får tonåringen att känna sig trygg och älskad 

Men det får aldrig bli ett självändamål att tvinga dem. Det måste finnas en genuin oro för tex undernäring anorexi m.m  Det är klart att det är en definitionsfråga vad som är  riktigt allvarligt och det är det jag menar med att det inte får bli ett självändamål.

Men jag tycker verkligen att det är viktigt dels att lära barnen inför framtiden och dels för att tex kost och motion faktiskt är allvarligare än vad många verka tro, så tycker jag i vilket fall

• Svar på tråden Har man som förälder rätt att tvinga barn/tonåringar till vissa saker?
  • Bevabus

Till alla er som håller med TS, kom ihåg att vi snackar inte om ätstörningar (ligga och spy upp maten) eller att bli undernärd. Vi snackar om att hitta mat som personen gillar. Under tiden så håller sig den flickan levande på det hon VILL äta.

TS, nu blir jag förvånad! Du säger att du födde upp din 5-åring på typ bananer och glass men att det är en helt annan sak om en tonåring äter sånt. NEWSFLASH. Det är det inte. Båda växer precis lika mycket. Det handlar bara om att hitta saker som dom vill äta, som är nyttiga. Du kan inte stoppa din dotter från att vara vegetetarian bara för att du inte gillar det hon äter. That's it. OM du gör det så blir det matstrejk och dottern kommer må tusen gånger värre. Vi snackar alltså om en övergångsperiod då hon lär sig vad i den vegetariska kosten hon VILL äta. Precis som med ditt barn som blev vegetarian. Bara det att det tar längre tid att hitta saker som hon vill äta när hon är äldre.
    Varför säga "Nu tycker jag det har tagit alldeles för lång tid för dig att hitta nåt att äta. Nu får du bli köttätare igen och jag ska tvinga i dig maten som du avskyr"??

• Pormoicheia

"Eftersom att hon inte vill till en dietist så får man jobba hemifrån. Det är i ett så pass lindrigt stadie så man kan inte ens kalla det en ätstörning. Om mina föräldrar hade tvingat iväg mig till en dietist för det jag äter idag så hade jag faktiskt skrattat åt dom. Det hade varit en så patetisk grej att göra."

Jag vet inte om jag resonerar konstigt.

Men för att vara helt ärlig så skulle jag hellre anses vara patetisk än någon som skiter i att det KAN finnas ett problem.

Sen så beror väl graden av ätstörning och om det finns ett problem på hur pass smal man redan och övrig livsstil också.
    Så det går ju att varken säga att det är bra eller dåligt enbart baserat på vad en person valt bort ifrån kosten.

Äter man så man kanske egentligen inte får i sig det man behöver i näringsväg i kombination med hård träning så kan man lugnt säga att personen i fråga behöver lite vägledning i kost och motion.
    Men handlar det om någon som helt enkelt äter "lite för lite" men inte rör sig så mycket så blir det annat.

• Bevabus

Jag skulle ju uppenbarligen INTE strunta i barnets hälsa eftersom att jag skriver att jag skulle köpa hem allt hon behöver för att hon ska må bra och försöka göra mitt bästa för att hitta maträtter hon vill äta. Så jag är knappast patetisk, jag har ALDRIG skrivit att man ska strunta i det. Läs noggrannare.

Dessutom så är det här INTE en ätstärning...jisses jag orkar knappt skriva det nå fler gånger.

Pormoicheia skrev 2008-06-25 16:44:42 följande:
    "Eftersom att hon inte vill till en dietist så får man jobba hemifrån. Det är i ett så pass lindrigt stadie så man kan inte ens kalla det en ätstörning. Om mina föräldrar hade tvingat iväg mig till en dietist för det jag äter idag så hade jag faktiskt skrattat åt dom. Det hade varit en så patetisk grej att göra."Jag vet inte om jag resonerar konstigt.Men för att vara helt ärlig så skulle jag hellre anses vara patetisk än någon som skiter i att det KAN finnas ett problem.Sen så beror väl graden av ätstörning och om det finns ett problem på hur pass smal man redan och övrig livsstil också.Så det går ju att varken säga att det är bra eller dåligt enbart baserat på vad en person valt bort ifrån kosten.Äter man så man kanske egentligen inte får i sig det man behöver i näringsväg i kombination med hård träning så kan man lugnt säga att personen i fråga behöver lite vägledning i kost och motion.Men handlar det om någon som helt enkelt äter "lite för lite" men inte rör sig så mycket så blir det annat.
  • Pormoicheia
    Bevabus skrev 2008-06-25 16:47:04 följande:
    Jag skulle ju uppenbarligen INTE strunta i barnets hälsa eftersom att jag skriver att jag skulle köpa hem allt hon behöver för att hon ska må bra och försöka göra mitt bästa för att hitta maträtter hon vill äta. Så jag är knappast patetisk, jag har ALDRIG skrivit att man ska strunta i det. Läs noggrannare.Dessutom så är det här INTE en ätstärning...jisses jag orkar knappt skriva det nå fler gånger.
    Oj, vilken reaktion...
    Anar att diskussione varit lång och enerverande

Jag syftade på uttalandet du gjorde om att du hade skrattat åt dina föräldrar och ansett dem vara patetiska om dom tagit dig till dietist för att dom varit oroliga.
    Jag är hellre en orolig, patetisk förälder oms överreagerar än en förälder som inte reagerar alls!

Resten av mitt inlägg var rätt flytande angående att man inte kan avgöra enbart genom att titta på valet av kost om någon har en ätstörning eller ej.
  • Bevabus

haha förlåt, aa jag är rätt upprörd

Jag menade inte riktigt så Jag skulle inte skratta åt dom för att dom var oroliga, jag skulle ha skrattat för att PROBLEMET är så patetiskt. Det är ingen stor grej (som vissa här säger att det är) utan det är något som man hur lätt som helst kan klara av att lösa hemma det va så jag menade

Precis, valet av kost har inte mycket att göra med om man har en ätstörning eller inte. PRECIS det budskapet jag har försökt få fram hela tiden Just den här dottern som vi pratar om har snackat litegrann om att hon tycker hon är lite överviktig, att hon inte gillar sitt utseende osv. Och DET är ett tecke på en ätstörning som kan vara på G. Men inte sättet hon äter på
    Hon gillar inte kött helt enkelt, och det kan jag helt förstå henne för. (Det stod i hennes mammas tråd att hon hade sagt att hon inte gillade konstistensen på kött och det är ju inge konstigt med )

Pormoicheia skrev 2008-06-25 16:54:15 följande:
    Oj, vilken reaktion...Anar att diskussione varit lång och enerverande Jag syftade på uttalandet du gjorde om att du hade skrattat åt dina föräldrar och ansett dem vara patetiska om dom tagit dig till dietist för att dom varit oroliga.Jag är hellre en orolig, patetisk förälder oms överreagerar än en förälder som inte reagerar alls!Resten av mitt inlägg var rätt flytande angående att man inte kan avgöra enbart genom att titta på valet av kost om någon har en ätstörning eller ej.
  • Pormoicheia
    Bevabus skrev 2008-06-25 16:59:27 följande:
    haha förlåt, aa jag är rätt upprörd
    Ingen fara...been there done that
  • vampyria2
    Bevabus skrev 2008-06-25 16:40:01 följande:
    Till alla er som håller med TS, kom ihåg att vi snackar inte om ätstörningar (ligga och spy upp maten) eller att bli undernärd. Vi snackar om att hitta mat som personen gillar. Under tiden så håller sig den flickan levande på det hon VILL äta. TS, nu blir jag förvånad! Du säger att du födde upp din 5-åring på typ bananer och glass men att det är en helt annan sak om en tonåring äter sånt. NEWSFLASH. Det är det inte. Båda växer precis lika mycket. Det handlar bara om att hitta saker som dom vill äta, som är nyttiga. Du kan inte stoppa din dotter från att vara vegetetarian bara för att du inte gillar det hon äter. That's it. OM du gör det så blir det matstrejk och dottern kommer må tusen gånger värre. Vi snackar alltså om en övergångsperiod då hon lär sig vad i den vegetariska kosten hon VILL äta. Precis som med ditt barn som blev vegetarian. Bara det att det tar längre tid att hitta saker som hon vill äta när hon är äldre. Varför säga "Nu tycker jag det har tagit alldeles för lång tid för dig att hitta nåt att äta. Nu får du bli köttätare igen och jag ska tvinga i dig maten som du avskyr"??
    Men vead vet du vad jag menar??? Jag diskuterar om man som förälder har rätt att tvinga tonåringar till saker, inte bara det du och jag diskuterade Fundersam
    Jag vill diskutera vart grännsen går. Jag tycker att det inte behövs en ät störning för att jag ska tvinga mina barn till att ta hand om sig.
    Du är själv inte så gammal och jag kan förstå att du tycker att dina föräldrar inte kan tvinga dig till saker, men det kan de
    Du har ingen anning om vad min dotter hade för problem med maten, hon föddes utan hunger kännslor oc var 6 år första gången hon ens frågade efter mat, hon gick hos dietist 1 ggr i veckan när hon var liten och jag tror att vi hade lite mer koll än vad du tror
    Jag har väl för tusan inte sagt att jag skulle tvinga henne att äta kött Fundersam men ska hon vara vegeterian så ska hon äta rätt även om det bara är en period ska hon göra en sån grej så får hon lov att göra det fullt ut Klart att hon ska få testa sig till saker hon gillar och inte gillar som med all annan mat
  • vampyria2
    Bevabus skrev 2008-06-25 16:59:27 följande:
    haha förlåt, aa jag är rätt upprörd Jag menade inte riktigt så Jag skulle inte skratta åt dom för att dom var oroliga, jag skulle ha skrattat för att PROBLEMET är så patetiskt. Det är ingen stor grej (som vissa här säger att det är) utan det är något som man hur lätt som helst kan klara av att lösa hemma det va så jag menadePrecis, valet av kost har inte mycket att göra med om man har en ätstörning eller inte. PRECIS det budskapet jag har försökt få fram hela tiden Just den här dottern som vi pratar om har snackat litegrann om att hon tycker hon är lite överviktig, att hon inte gillar sitt utseende osv. Och DET är ett tecke på en ätstörning som kan vara på G. Men inte sättet hon äter på Hon gillar inte kött helt enkelt, och det kan jag helt förstå henne för. (Det stod i hennes mammas tråd att hon hade sagt att hon inte gillade konstistensen på kött och det är ju inge konstigt med )
    Men det handlar ju inte om dig Fundersam Varför tror du att allt jag skriver är om dig, jag vet inget om dig. Jag har fattat att du har hafft det tufft men alla har det inte som dig och jag kan lova att mina barn vet att jag respekterar dem men att när det gäller viktiga saker så bestämmer jag
  • Maskot

Jag skulle inte tvinga. Däremot tror jag ändå att jag skulle få med mig min tonåring på ett snack hos tex. en dietist om jag tyckte det behövdes.

Jag har i allvarliga situationer fått med mig min tonåring på saker som först mött stort motstånd. Genom att prata för det, ge det en ärlig chans och låtit något"proffs" få säga sitt har både jag och tonåringen hittat en väg att må bättre och hitta en förståelse. Det är ibland lättare att få inputter utifrån för att hitta vägen att gå vidare.

• vampyria2
    Maskot skrev 2008-06-25 21:35:27 följande:
    Jag skulle inte tvinga. Däremot tror jag ändå att jag skulle få med mig min tonåring på ett snack hos tex. en dietist om jag tyckte det behövdes.Jag har i allvarliga situationer fått med mig min tonåring på saker som först mött stort motstånd. Genom att prata för det, ge det en ärlig chans och låtit något"proffs" få säga sitt har både jag och tonåringen hittat en väg att må bättre och hitta en förståelse. Det är ibland lättare att få inputter utifrån för att hitta vägen att gå vidare.
    Ja jag har inte heller behövt tvinga nån av dem till nåt än, även om de ibland har vissat stort motstånd, brukar gå att tala dem till "rätta"
  • Bevabus

Om jag vet vad du menar? Jag utgår självklart enbart ifrån det du skriver. Jag är inte synsk och kan inte på långa vägar veta vad du har för erfarenheter. Och du vet inte något om mina erfarenheter. Jag säger det jag tycker om det du skriver och mina åsikter. Konstigare än så är det inte. Eller hur??

vampyria2 skrev 2008-06-25 19:10:49 följande:
    Men vead vet du vad jag menar??? Jag diskuterar om man som förälder har rätt att tvinga tonåringar till saker, inte bara det du och jag diskuterade Jag vill diskutera vart grännsen går. Jag tycker att det inte behövs en ät störning för att jag ska tvinga mina barn till att ta hand om sig. Du är själv inte så gammal och jag kan förstå att du tycker att dina föräldrar inte kan tvinga dig till saker, men det kan de Du har ingen anning om vad min dotter hade för problem med maten, hon föddes utan hunger kännslor oc var 6 år första gången hon ens frågade efter mat, hon gick hos dietist 1 ggr i veckan när hon var liten och jag tror att vi hade lite mer koll än vad du tror Jag har väl för tusan inte sagt att jag skulle tvinga henne att äta kött men ska hon vara vegeterian så ska hon äta rätt även om det bara är en period ska hon göra en sån grej så får hon lov att göra det fullt ut Klart att hon ska få testa sig till saker hon gillar och inte gillar som med all annan mat
  • Bevabus

Men snälla, såklart jag vet att det inte handlar om mig. Jag refererar bara till saker som har hänt i mitt liv för att ge er större förståelse om mina åsikter.

vampyria2 skrev 2008-06-25 19:15:05 följande:
    Men det handlar ju inte om dig Varför tror du att allt jag skriver är om dig, jag vet inget om dig. Jag har fattat att du har hafft det tufft men alla har det inte som dig och jag kan lova att mina barn vet att jag respekterar dem men att när det gäller viktiga saker så bestämmer jag
  • Bevabus

Jag vet inte hur ni definerar ordet "tvinga" men uppenbarligen så tänker vi inte på samma sätt. Jag hoppar ur tråden nu för jag känner inte att den leder någonstans. Hoppas vi syns i en tråd där energin är lite roligare. Hej!

• vampyria2
    Bevabus skrev 2008-06-25 23:13:24 följande:
    Jag vet inte hur ni definerar ordet "tvinga" men uppenbarligen så tänker vi inte på samma sätt. Jag hoppar ur tråden nu för jag känner inte att den leder någonstans. Hoppas vi syns i en tråd där energin är lite roligare. Hej!
    Jag har en känsla av att du inte riktigt förstår vad jag menar och jag förstår kanske inte vad du menar
    Du verkar vara en donna med huvudet på skafft och jag hoppas vi träffas i andra trådar och förstår vad vi menar mer där Skrattande
  • Bevabus

Så kan det vara Ja vi ses!

vampyria2 skrev 2008-06-25 23:19:16 följande:
    Jag har en känsla av att du inte riktigt förstår vad jag menar och jag förstår kanske inte vad du menar Du verkar vara en donna med huvudet på skafft och jag hoppas vi träffas i andra trådar och förstår vad vi menar mer där
Svar på tråden Har man som förälder rätt att tvinga barn/tonåringar till vissa saker?