Bevabus skrev 2008-06-25 16:40:01 följande:
Till alla er som håller med TS, kom ihåg att vi snackar inte om ätstörningar (ligga och spy upp maten) eller att bli undernärd. Vi snackar om att hitta mat som personen gillar. Under tiden så håller sig den flickan levande på det hon VILL äta. TS, nu blir jag förvånad! Du säger att du födde upp din 5-åring på typ bananer och glass men att det är en helt annan sak om en tonåring äter sånt. NEWSFLASH. Det är det inte. Båda växer precis lika mycket. Det handlar bara om att hitta saker som dom vill äta, som är nyttiga. Du kan inte stoppa din dotter från att vara vegetetarian bara för att du inte gillar det hon äter. That's it. OM du gör det så blir det matstrejk och dottern kommer må tusen gånger värre. Vi snackar alltså om en övergångsperiod då hon lär sig vad i den vegetariska kosten hon VILL äta. Precis som med ditt barn som blev vegetarian. Bara det att det tar längre tid att hitta saker som hon vill äta när hon är äldre. Varför säga "Nu tycker jag det har tagit alldeles för lång tid för dig att hitta nåt att äta. Nu får du bli köttätare igen och jag ska tvinga i dig maten som du avskyr"??
Men vead vet du vad jag menar??? Jag diskuterar om man som förälder har rätt att tvinga tonåringar till saker, inte bara det du och jag diskuterade
Jag vill diskutera vart grännsen går. Jag tycker att det inte behövs en ät störning för att jag ska tvinga mina barn till att ta hand om sig.
Du är själv inte så gammal och jag kan förstå att du tycker att dina föräldrar inte kan tvinga dig till saker, men det kan de
Du har ingen anning om vad min dotter hade för problem med maten, hon föddes utan hunger kännslor oc var 6 år första gången hon ens frågade efter mat, hon gick hos dietist 1 ggr i veckan när hon var liten och jag tror att vi hade lite mer koll än vad du tror

Jag har väl för tusan inte sagt att jag skulle tvinga henne att äta kött

men ska hon vara vegeterian så ska hon äta rätt även om det bara är en period ska hon göra en sån grej så får hon lov att göra det fullt ut

Klart att hon ska få testa sig till saker hon gillar och inte gillar som med all annan mat