• lina822

Måste man kunna känna toppen på livmodern i vecka 12-13??????????

Hej!
    Går in i vecka 13 imorgon och känner fortfarande inte nåt när jag ligger på ryggen. Anledningen att jag började leta var att det står i nästan alla grav.böcker som jag har läst.........
    Men jag är fortfarande jätte platt när jag ligger på ryggen. Är det normalt eller nåt fel???
    Vad tror ni?

• Svar på tråden Måste man kunna känna toppen på livmodern i vecka 12-13??????????
  • Lena

Nej det är vanligt man inte kan känna den själv, barnmorskan kan tom ha svårt att känna den och hon vet ju exakt vad hon letar efter.

• Focy

Lina; jag har aldrig kännt livmodern, är nu i v.18 och hittar den inte. Håller med Lena man vet inte riktigt var och vad man ska känna. Min BM kände den när jag var där i v.12.
    Livmodern kanske inte har kommit upp ur bäckenet på dig än, den brukar göra det mellan v.12-14 och då känner du den absolut inte.

Oroa dig inte, allt är normalt!

• dallas

Jag känner ingen kant heller, går in i V.14 imorgon....

Äntligen!!
  • Lena

Min BM bar förvånad hur väl min livmoderkant gick att känna i v12 och då kunde jag känna livmodern men ingen kant. Det är svårare än man tror att känna saker :)

• Loris

Lite OT, förlåt..
    Men är det inte missfallsrisk om man är där och pillar?

Jag har aldrig hört att man ska känna efter livmodertappen, speciellt inte så tidigt i graviditeten..

• Lena
    Loris skrev 2008-06-26 10:35:40 följande:
    Lite OT, förlåt..Men är det inte missfallsrisk om man är där och pillar?Jag har aldrig hört att man ska känna efter livmodertappen, speciellt inte så tidigt i graviditeten..
    Nej man framkallar inte missfall om man inte lider av sjukligt svag livmodertapp. Hade man framkallat missfall så ahd eman gjort det genom att ha sex oxå.

Och kanten på livmodern känner man från utsidan på magen, att känna livmodertappen ahr det inte pratats om alls.
  • Loris
    Lena skrev 2008-06-26 10:37:18 följande:
    Nej man framkallar inte missfall om man inte lider av sjukligt svag livmodertapp. Hade man framkallat missfall så ahd eman gjort det genom att ha sex oxå.Och kanten på livmodern känner man från utsidan på magen, att känna livmodertappen ahr det inte pratats om alls.
    Vart bara tvungen att fråga xD
  • lina822

ok nu känner jag mig bättre.......
    Jag behöver kanske inte alls kunna känna den. Men jag är så orolig. Ska hos BM den 16/7 och lyssna på hjärt ljudet men hur ska man klara sig innan. Har inte haft några blödningar men inte så mycket symptom heller så ibland undrar man om det finns ett liv där nere. Blir ju skrämd av alla inlägg om MA och att man kan gå i flera veckor och tro att man är gravid.......
    Fast när man ringer BM så får man ingen UL om man inte har några blödningar. Tycker ni inte att det är lite konstigt?

• IVFmamma

Jag är i v.25 och känner inte toppen på livmodern, min BM brukar visa vart den är och då känner jag men glömmer lika fort som jag kommer hem. Men bebisen sparkar och mår bra ändå...

Svar på tråden Måste man kunna känna toppen på livmodern i vecka 12-13??????????