• MrsG

Var i Australien ska man bo med barn?

Har funderingar på att flytta med treårig dotter och pojkvän till Australien men vi vet inte riktgt vart ännu. Har själv bara varit i Sydney som jag älskar men vill gärna ha åsikter om andra städer i Aus också. Sydney är lite väl dyrt dessutom.

Min pojkvän har ett yrke som gör att han i stort sett kan välja vart han vill hamna, så vi har en ganska bra utgångsläge. Visum osv är alltså inga problem.

Undrar också lite över barnomsorg i australien. Kostnad och om det funkar bra osv?

• Svar på tråden Var i Australien ska man bo med barn?
  • Zaina

Har tyvärr ingen större erfarenhet av Australien så kan nog inte ge några direkta ledtrådar. Kanske handlar om vilken tex klimat, livstil etc som ni är ute efter. Vi ska flytta till Melbourne i höst för att min sambo kommer därifrån. Tycker att det verkar vara trevligt med lite europeisk känsla. Har hittat lite info om kostnader och barnomsorg m.m på ett annat forum. Kanske det kan vara till hjälp i ert val av stad/område.

Cost of living figures:
    www.expatforum.com/expats/australia-expat-forum-expats-living-australia/2678-cost-living-figures.html

Cost of daycare/childcare:
    www.expatforum.com/expats/australia-expat-forum-expats-living-australia/5111-cost-daycare-childcare.html

Lite annat matnyttigt om du tänker flytta:

A list of things that you need to do before you emigrate:
    www.expatforum.com/expats/australia-expat-forum-expats-living-australia/3384-list-things-you-need-do-before-you-emigrate-parts-1-2-a.html

List of things to do when you arrive:
    www.expatforum.com/expats/australia-expat-forum-expats-living-australia/3509-list-things-do-when-you-arrive-parts-1-4-a.html

Hälsningar

Zaina....
    ...som på följande blogg beskriver tankar och erfarenheter kring flytten till Australien:

familytrekker.blogspot.com

• tvåsmå

Brisbane och runt om är mycket trevligt att bo för småbarnsfamiljer. Ganska stor stad med storstadens bekvämligheter, men med en mindre stads lugnare tempo, trevligare och vänligare. Barnvänlig attityd, avslappnat och bekvämt att bo och leva. Sköna stränder på nära håll, mysigt inland när det ev blir för varmt.

Barnomsorgen är rätt dyr, man betalar för antalet dagar man utnyttjar. Tror de bättre ställena tar ca 45-55 AUD per dag. Men man kan få tillbaka en del om man har lägre inkomster (t ex då bara den ena partnern arbetar) och skatterna är ngt lägre. Ngt lägre priser på det mesta också (lägre moms också).

Så jag rekommenderar Queensland och då speciellt Brisbane.

• MrsG

Tack för länkar och tips.

Kul att höra att Brisbane är trevligt eftersom det är en av de platser vi speciellt pratat om.

• Kellan

Hej,
    Vi har nyss flyttat till Brisbane! Sa kom garna hit. Det finns en svensk klubb "Swedes Down Under" .com.au som firar alla svenska traditioner. Och det tycker jag ar viktigt, speciellt med min lilla 10manaders tjej. det finns oxa en mamma-grupp med svenskar som traffas 1/v, men jag har inte hunnit ga annu.

Jag alskar Brisbane. Nu ar det mitt i vintern och det ar ca +21 om dagarna och +8 pa natten.

Maila garna om du har mer fragor.

kram Kellan

Svar på tråden Var i Australien ska man bo med barn?