• LadyStarlight

Unga föräldrar ? ?

Nu säger jag inte att jag ska skaffa barn eller nått utan jag är bara grymmt intreserad utav ämnet. Så jag vill inte ha några diskutioner om att man är olämplig eller att man ska inte planera och blablabla....

Men om tjejen är 17 år och ska börja andra året och killen är 18 år och ska också börja andra året och så blir man med barn.

Kan man överleva på bidrag man får ?
    Vad får man för bidrag ?

• Svar på tråden Unga föräldrar ? ?
  • Pikku Enkeli

I Sverige kan nog i princip alla överleva på de bidrag man får. För ett sådant par skulle det nog bli studiebidrag, barnbidrag, bostadsbidrag, fp, socialbidrag.

• Leather Cravat

Ja man överlever med enbart bidrag. Med nöd och näppe i alla fall.

• Imox

har haft ett par bekanta som fick barn när dom gick tvåan på gymnasiet,
    visst överlever man på bidraget men inte så mycket mer kanke o sen e det ingen höjdare att få bidrag heller..
    sen hade dom skit svårt att komma tillbaka till skolan igen dom hade ett sabbats år men det slutatde med att dom hoppade av båda två..

men visst fukar det, men bästa e väl att vänta ett tag till om man kan händer det så gör det ju det men vil man gärna ha barn så e det bättre enklare att gå o vara gravid när man går sista året o hinner tar studenten

• Fröken perfekt

Ja det kan man säkert om man nu vill leva på bidrag.

• oio

Om de bor hos sina föräldrar så blir det dom som förtsätter försörja tjejen och killen- och de försörjer sitt barn.

Bor de i egen lägenhet så är väl det upp till kommun att bestämma om ev bidrag de kan söka- ev få.

Ett år kvar på gymnasiet sen...ja...vem har då sommarjobb? Kommer blivande mamman att kunna jobba på sommaren alls...eller ska hennes fp täcka upp? Har hon lägst SGI eller högre? Har blivande pappan lägst SGI?

Barnbidraget får de, och studiebidrag om de fullföljer.

• CarolineGbg

Jag kan absolut inte rekomendera att skaffa barn innan en utav personerna som ska ha barn har ett arbete. Man lever riktigt fattigt på fp om man inte arbetat innan. Man klassas som fattig om man endast lever på bidrag(jag studerar till socionom). Och det är inte kul att föda ett barn in i fattigdom. Jag säger inte att man är sämre förälder men det är klart att det blir tuffare. olla bara på statistiken när det gäller unga föräldrar mm.

Jag är själv ungförälder..

• LadyStarlight

Tack för svaren =)
    Jag ska självklart vänta med att skaffa barn.
    Min pappa skulle bli tokig om han blev tvungen att bli morfar när han är 35 xD
    Jag var bara lite nyfiken =)

• GothicEve
    Svar på #8
    *räknar i huvudet* fast din pappa var ju inte så gammal när han fick dig...
    hur som helst för att hålla mig on topic.
    Jag gick i 2 an på gymnasiet när min första dotter kom.
    Jag hade samtidigt 2 kompisar som också gick i gymnasiet och var gravida. I dag är jag den enda av oss som har gått ut skolan- dom andra tog sabbatsår och skulle komma igen, vilket dom aldrig gjorde.
    Båda två lever fortfarande på bidrag än i dag- 4 år senare.
  • LadyStarlight

Min pappa var 17 skulle fylla 18 och mamma var 18 år när dom fick mig.
    Så dom var inte alls gammla.
    Men pappa flyttade hemmifrån när han var 16 och hade jobb direkt efter att han slutade skolan.
    Jag var med på hans examen =)
    Mamma hade redan jobb hon också, så dom hade inga problem.

• ntaliem

fick barn när jag va 16 o är 18 nu.. ha bott hemma hela tiden (bo hemma nu oxå, men mamma är nästan aldrig hemma) jag ha "levt" på studiebidrag, barnbidrag (från min pappa + amelias pappa) bostadsbidrag, föräldrapenning + att jag jobba extra så mkt som jag kan.. :)

• ntaliem

ska skriva till oxå att min nuvarande kille ha fast inkomst oxå ;)

Svar på tråden Unga föräldrar ? ?