• Anonym (Kaffedraken)

    Om ditt barn skulle ha......

    Om ditt barn skulle ha kalas och vill bjuda alla i sin klass utom en som har mobbat ditt barn, VAD SÄGER DU DÅ?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ditt barn skulle ha......
  • Anonym (Kaffedraken)

    TS:
    Tänker du på händelsen som stod i tidningen?
    Det jag inte förstår är varför vissa hängt upp sig på att man ska bjuda alla barn i klassen! För det som skolan är emot är att dela ut inbjudningar när inte alla barn är bjudna. Sådant ska skötas utanför skolan och det är väl upp till var och en vilka man vill bjuda. Det lägger ju sig inte skolan i.

    Sen för att svara specifikt på din fråga, så vet jag faktsikt inte hur jag skulle göra om jag verkligen hamnade i den sitsen med ngt av mina barn. Men just nu känns det som att ja, jag skulle vilja att mitt barn isåfall bjöd in den som mobbar.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Nej jag hade inte bjudit mobbaren. Det daltas redan för mycket med mobbare och jag tänker inte tvinga mitt barn att bjuda hem sin mobbare till vårt hem. Aldrig.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Thaleia skrev 2008-06-27 19:10:25 följande:
    TS:Tänker du på händelsen som stod i tidningen?Det jag inte förstår är varför vissa hängt upp sig på att man ska bjuda alla barn i klassen! För det som skolan är emot är att dela ut inbjudningar när inte alla barn är bjudna.
    Lite både och.
    Men om någon har kalas och hela klassen blir bjudna utom 1 så lär den veta det oavsett hur inbjudningarna delas.

    Jag frågar pga att jag tycker det är en oerhört knepig fråga.

    Inte vill man bjuda in någon som mobbar ens barn men samtidigt vill man nog inte välja bort några av barnets pga att det inte bara ska vara 1 som inte blir bjuden.
    Samtidig vet jag "presis" hur bar är, de upplyser gärna tex att någon fått komma bara för att mamma sa så osv.

    Tycker det är läskigt hur man ska förhålla sig med verkligheten med sina barn.
    Det här med att "alla får vara med" och "alla är välkomna" osv finns inte på riktigt varken som barn eller vuxen och när ska man lära dem det?
    Men ändå vill man inte lära dem att mobbing är ok.

    Förstår ni vad jag menar och vill komma
  • Anonym (Kaffedraken)

    Svårt...tycker hon ska bjuda alla ändå. Annars är hon ju lika dum själv och mobbar ut en annan. Man kan ju vara storsint av sig.
    Men egentligen skulle jag nog säga att hon fick välja ut de som hon lektemest med, vilket troligtvis inte är en hel klass. För inte har jag då plats och råd att ha ett tjugotal ungar hemma.


    DIF i själ och hjärta
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jenny26 skrev 2008-06-27 16:13:19 följande:
    Jag hade sagt helt okej, inte ska mitt barn behöva ha sin mobbare med på sitt eget kalas. Det är ju en dag som ska vara rolig och minnesvärd. Man måste ju på något sätt visa att det inte är okej och fast man är barn så får handling konsekvens.
    Lunde inte sagt det bättre själv.
    ♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
  • Anonym (Kaffedraken)

    jag skulle inte vilja ha någon i mitt hem som medvetet gör mig illa så att jag mår dåligt, skulle aldrig bjuda hem den personen och skulle inte tvinga mitt barn att göra det heller. Men skulle tala om för föräldrarna till barnet som mobbar varför han/hon inte var bjuden.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Svar på #27
    Trolovade skrev 2008-06-28 00:02:53 följande:
    jag skulle inte vilja ha någon i mitt hem som medvetet gör mig illa så att jag mår dåligt, skulle aldrig bjuda hem den personen och skulle inte tvinga mitt barn att göra det heller. Men skulle tala om för föräldrarna till barnet som mobbar varför han/hon inte var bjuden.
    Håller med!. Så jag röstade- ja självklart!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min son fick bjuda dom han ville på sitt kalas, skulel aldrig tvinga han att ha nån på kalas som inte är snäll mot honom :-O

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hehe smart drag


    elinelversson skrev 2008-06-27 13:22:48 följande:
    äh, bjud mobbaren och mobba han hemma istället!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade bjudit alla, hanmåste ju få en chans.. men om denna mobbare hade fått för sig att vara elak så hade jag gett honom en rejäl utskällning........!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det vore ju extremt respektlöst mot mitt barn om jag bjöd in dennes mobbare på festen, mot barnets vilja. Hur skulle ni känna om ni blev utsatta för något dylikt själva?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade absolut pratat med mitt barn, och försökt att få honom/henne att förstå hur fel det skulle vara att bjuda alla utom en person, att det skulle vara utfrysning/mobbing på samma sätt som barnet själv råkat ut för.

    Att jag sedan aldrig skulle tolerera mobbing mot varken mitt eget eller något annat barn i klassen är en helt annan sak, och ska inte blandas in i kalasgrejen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det beror på hur allvarlig mobbning det var. Var det verkligen mobbning skulle jag absolut inte bjuda hem den ungen på vårt kalas. Då skulle jag ta itu med det tillsammans med föräldrarna och skolan/dagis. Men om det var enstaka elakhet, då skulle jag hålla med om att man ska ge det barnet en andra chans och bjuda hem det också. Men jag skulle också prata med den mobbande ungen och säga att jag visste vad han/hon gjort. Jag skulle göra klart för ungen att den är varmt välkommen till oss så länge den är snäll men att den inte bjuds med igen om den fortsatte med sina elakheter.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag skulle aldrig bjuda in ett barn som utnyttjar ett av mina barn som till och med slår mitt barn inför mina ögon och sen tvär ljuger mig rakt in i ansiktet.  Samt inte skäms fast att den har blivit upptäckt. För då skulle detta barn och dess föräldrar vaar helt ointressanta för mig. Det är i grunden föräldrarnas fel som inte upfostrar sina barn.

    Såväl vuxna som är psykopater likaväl barn är psykopater men att diagnostisera barn är förbjudet men det är okej att har fördomar mot andra.


    hoppasblimamma skrev 2008-08-11 12:55:44 följande:
    Det beror på hur allvarlig mobbning det var. Var det verkligen mobbning skulle jag absolut inte bjuda hem den ungen på vårt kalas. Då skulle jag ta itu med det tillsammans med föräldrarna och skolan/dagis. Men om det var enstaka elakhet, då skulle jag hålla med om att man ska ge det barnet en andra chans och bjuda hem det också. Men jag skulle också prata med den mobbande ungen och säga att jag visste vad han/hon gjort. Jag skulle göra klart för ungen att den är varmt välkommen till oss så länge den är snäll men att den inte bjuds med igen om den fortsatte med sina elakheter.
    Men den del föräldrar klarar inte av en sådan kritik, personalen kan "mörka" det hela för dessa föräldrar och även för hackkycklingen. Tills den hackade säger det och man frågar ut ordentligt får man veta hela sanningen.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Suskiv skrev 2008-06-27 19:56:42 följande:
    Nej jag hade inte bjudit mobbaren. Det daltas redan för mycket med mobbare och jag tänker inte tvinga mitt barn att bjuda hem sin mobbare till vårt hem. Aldrig.
    Euforia skrev 2008-07-26 20:52:21 följande:
    Det vore ju extremt respektlöst mot mitt barn om jag bjöd in dennes mobbare på festen, mot barnets vilja. Hur skulle ni känna om ni blev utsatta för något dylikt själva?
    Absolut!
    Okaa san skrev 2008-07-26 20:37:45 följande:
    Jag hade bjudit alla, hanmåste ju få en chans.. men om denna mobbare hade fått för sig att vara elak så hade jag gett honom en rejäl utskällning........!
    En del föräldrar ger dig förbråelser om du gör sånt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Violerna skrev 2008-06-27 12:50:33 följande:
    Jag tror jag skulle säga "Nej, du måste bjuda alla..." Annars är ju mitt barn lika dumt - och mobbar denne (mobbaren)..?! Att bjuda in även mobbaren vore ju (kanske ännu)ett försök till framtida vänskap. /Viola.
    Även om man bjuder in mobbbaren flera gånger och utan ngn förbättring samt utser ens barn som slagpåse så är nådetiden över.

    Sen kan man dra gränsen att bjuda alla framtill 6 års ålder. När de ärx är de så beräknade och kan vara medvetet grymma.
Svar på tråden Om ditt barn skulle ha......