• jams

Att föda i Berlin - tips och råd önskas

Jag och min man skall vara i Berlin 15-17 juli. Då kommer jag att vara i grav.vecka 31-32.

OM det tillstöter komplikationer eller förlossningen sätter igång då ? har någon några tips? Vilket/vilka sjukhus är de bästa (, men ändå anslutna till det tyska allmänna sjukförsäkringssystemet)? Vart ska man ringa? Annat att tänka på? (Jag vet att jag ska ha med EU-kortet från Försäkringskassan). Vi kommer att bo i Mitte.

Jag har redan mailat till universitetssjukhuset Charité Campus Mitte, deras Klinik für Geburtshilfe, men ej fått svar än.

Jag kan nästan ingen tyska ? några tips där? Min man kan dock lite. Mycket tacksam för tips, särskilt från er som bor eller har bott i Berlin (eller Tyskland i stort).

• Svar på tråden Att föda i Berlin - tips och råd önskas
  • schnuffel

Hej! Jag är från tyskland, men jag har aldrig bott i berlin. Jag kollade lite på hemsidan av sjukhuset du skrev till. De har iaf mottagning dygnet runt och ett nummer som man kan ringer i nödsituationen också telfon +49 30 450 564 259. de pratar iaf engelska så det borde inte blir något problem. I tyskland är det inte så som i sverige att de skicka dig var som helst när sjukhuset har fullt upp. jag tror inte du måste vara orolig för någonting när du är i berlin.

• Vonga

Hej

Det finns ett bra sjukhus som heter Havelhöhe. Det skulle jag ta kontakt med om jag var du. Har hört flera som varit väldigt nöjda. Sjukvården är bra generellt här men du måste nog ringa och fråga på sjukhuset. Sjukvårdspersonal är har i regel ingen tid att svara på mail.

Svar på tråden Att föda i Berlin - tips och råd önskas