Så här var det för oss:
Vidar kom i 28+3, jag låg inne åtta dygn innan och hann få hela kortisonkuren. Precis när de trodde att det skulle bli en långvarig vistelse på förlossningen eftersom jag verkade stabil och inte öppnade mig så kom första värken, sen kom han 3 timmar senare. Han mådde jättebra första dygnet, låg i kuvös på 31 grader och 46% luftfuktighet med CPAP. Eftersom det gick så bra så tyckte de att vi skulle vänta till dagen efter med att sitta känguru med honom. På natten kom det enda riktiga bakslaget under hela neotiden.
Han fick dubbelsidig pneumothorax (tre toraxdrän totalt) och hamnade i högfrekvensrespirator. Det tog åtta dygn innan vi fick hålla honom, då var han tillbaka i CPAP. Efter det låg han i stängd kuvös ytterligare tre dygn, sedan fick han värmesäng. Då skulle vi flyttas till ett sjukhus närmare hem, vid flytten blev han stressad och så var det tillbaka i CPAP och lite syrgas några dagar. Vidar har en grad II-blödning på vänster sida av hjärnan, vilket ännu inte har absorberats, men det håller läkarna koll på! Vi kom hem efter 62 dygn på neo.
Navelkatetern hade han de första två veckorna, sedan blev kärlen dåliga och han fick en CVK i foten istället, vilken sedan flyttades till handen. Det är bra att de får en central ingång, då de ofta ska ha antibiotikadropp (förebyggande) och teofyllin/koffein-dropp för att stimulera andningen. Det ser ju läskigt och otäckt ut, men det GÅR att sitta med sin bebis fast han har CPAP, CVK och någon nål här och där. I dagsläget ser folk inte att han är för tidigt född om de inte frågar om hans ålder. Han är åtta månader och ganska liten, trots att han var relativt stor vid födseln (1355g och 40cm). Du får gärna inboxa mig också om du vill, behöver stöd, ställa frågor eller vad som helst!