• hopp

30+ och sambo som är tveksam att skaffa barn.

Jag börjar längta efter att bilda familj, och jag lever med den som jag vill bilda familj med. Jag vill inte ha barn för att andra har det. Utan för att jag vill vara i en egen familj.

Jag är rätt nöjd i mitt liv förutom det.Dock får jag hela tiden kommentarer om att jag inte har några barn, villket gör att jag drar mig mer och mer undan när det finns " föräldrar" i närheten.

Min sambo tvekar att skaffa barn till den här " krav och stress- världen", och ha det i lägenhet i stan känns inte heller något roligt , då vi bägge är uppväxta i hus, mer lantligt, med mer yta och trygghet. Att vi ska vänta , men jag är 32 nu.

Jag kan också tveka, med tanke på hur det ser ut i världen. Och att jag är lite rädd för graviditeten och förlossning och trångboddhet. Men barn har jag alltid gillat. Och jag vill gärna bilda familj med min allra bästa vän/sambo/käraste.

Vad gör man?
    Vill inte tjata, övertala, lura till mig en graviditet. Utan att man vill och önskar tillsammans.Om man är oense ska man bara lägga ner då? ( Tänker ju absolut inte söka upp en "villig" partner bara för en saks skull, det skulle ju kännas jätte hemskt)

• Svar på tråden 30+ och sambo som är tveksam att skaffa barn.
  • nevadita

Hej!
    Vad jobbigt det måste vara.... men du; vad är viktigast för dig...? Tänk egoistiskt, vad gör DIG lycklig?
    Är det ett liv med din sambo, eller ett liv med barn...?
    Och om det är din sambo som är ditt allt, ge er lite mer tid...
    Eller sätt er och diskutera igenom er livssituation...
    Jag och min älskade gjorde det för snart tre år sen. Han hade väl inte riktigt förstått min längtan efter familj men efter en kvälls skönt prat från hjärtat så insåg han att vi inte blir yngre, och att det kanske var dags att börja försöka...

Nu har vi tyvärr inte lyckats bli gravida på egen hand, men det ska lösa sig, och vi har nästan renoverat huset färdigt och han har fått ett toppenjobb... :)

Han ville inte heller sätta barn till denna världen sa han, men innerst inne.... visst vill man.... Tala ut med din sambo!

Sen tror jag att man inte ska oroa sig för mycket...det löser sig nog efterhand... jag är livrädd för sprutor, smärta, orättvisor... men det är vi och våra barn och barnbarn som ska ändra världen till det bättre ;)

Hur det än går för dig så önskar jag dig varmt lycka till. Och ha en skön sommar.
    Kram!

• utlandssvensk75

pga din ålder måste ni både ta itu frågan om ni vill ha barn tillsammans eller inte.
    kvinnans fertilitet sjunker sakta efter 30, det tar längre tid att bli gravid efter 30. om det visar sig att ni behöver hjälp för att bli med barn kommer IVF inte att ge bra resultater efter att kvinnan fyller 35
    det finns helt enkelt en gräns när man kan få barn i livet.
    vill ni inte ha barn, så ska ni naturligtvis inte skaffa några.
    vill ni ha barn, skulle ni börja göra något åt det nu.
    38 är väldigt sent att börja försöka få barn

• Pinglan99

Min man och jag har varit ett par sedan 2002, vi har varsitt barn sedan tidigare och han ville ha fler precis som jag!
    Då vi flyttat ihop så ändrade han sig, tyckte att vi hade nog ändå. Jag har pendlat fram och tillbaka men bestämde mej för att stanna trots att han inte ville ha barn (jag har ju en underbar prinssesa på 9år).

Jag har använt hormonspiral och fick en del biverkningar av den, då det gått 5år så sa ja NEJ nu ska jag inte ha några hormoner eller annat (skit) i kroppen. Satte lite hårt mot hårt och sa att endera så kör vi med kodis eller så sk. säker sex.

Resultatet blev att vi nog inte haft så mycket sex sen vi träffades å den är inte säker, som nu sedan i mars då jag blev hormon fri. Lycka till det är din framtid oxå!

• Mola

TS: Vill ni har barn finns det ingenting att vänta på, du är inte gammal på något vis, men du blir inte yngre. Ett litet barn behöver inga stora ytor att röra sig på. Det kan t o m vara skönt att bo i lägenhet när barnet är litet, då slipper man en massa annat att tänka på som har med trädgård och husskötsel att göra. Ni har ju gott om tid på er att skaffa ett hus sen. Resonera med din man. Vad ser han för fördelar med att bli en "äldre" pappa?

• Ilena

Tänk enbart utifrån dig själv: vad vill du innerst inne? Är svaret barn så ta upp saker och lägg fram din innersta önskan omgående. är du själv tveksam, så får du inte med honom på det - bara om du vill till 100% och är beredd att ta konsekvenserna av din innersta önskan.Jag vet flera som fått sin partner att ändra sig när de själva varit redo men också en relation som sprack när det blev uppenbart att båda inte vill gå samma väg i livet.

Så: ta till liv på allvar. Det är här och nu och går inte i repris.

Att vänta tills man blir 35 ökar risker för att en graviditet tar tid och äggen får sämre kvalitet, missfall...skador...

Svar på tråden 30+ och sambo som är tveksam att skaffa barn.