• Tualisa

Har äntligen kommit hem nu... besök och prematurer?

Min dotter föddes den 14 juli i vecka 31+2. Har nu varit på sjukhus i nästan 7 veckor med henne. Fick äntligen komma hem igår, på tidig hemgång. Ska få besök av hemvårdsteamet två gånger i veckan.
    Hon var tillväxthämmad och väger nu bara 1778 gram... (1055 gram vid födseln).
    Har inte haft några komplikationer på neo under vårdtiden.

Min fundering är nu .. hur försiktig bör man vara med besök i hemmet den närmaste tiden? Vi vet att vi inte ska gå ut på affärer och stora folksamlingar... men att vi kan ha lite besök och ska använda sunt förnuft.
    Min lilla syster kommer nu att komma i augusti och hälsa på oss från lång väga... och har två små barn -- 4 år och 6 år. Är det ok att dom kommer med då? Hur länge bör man undvika andra barn? Kan man låta dom komma hit och  bo här om dom inte tar upp henne och är så nära?
    Är så nojjig.. ibland känns det som man kanske är FÖR nojjig... eller ska man vara det?

Är tacksam för svar och funderingar för er andra som har varit eller är i samma situation.

Lilla Alva är här
  • Svar på tråden Har äntligen kommit hem nu... besök och prematurer?
  • SaramedM

Nu under semestern skulle jag träffa barn( ´så länge de är friska) eftersom att de nu inte går på dagis
    Men jag skulle väntat tills de var lediga som sagt och inte drar hem en massa dagisbassiler

• lillajag82

går barnen på dagis har dom gått mer än 1år på dagis så är det ingen fara

om dom e snoriga o hostiga eller annat så bör du vara försiktig skulle din lill bli "förskyld" så blir der 10 gånger värre för henne än för ett fullgånget barn.
    tänk på att inte ha parfymer o doftljus de kan ge ut allergi -anlag på henne.

ang besök ha inte för många åt gången 4-5 st kanske ena dagen sen uppehåll någon dag sen besök igen
    om din syster o hennes barn är där är helt ok om dom inte bär på försylning eller varit i kontakt med annan sjukdom.
    men bara tänka på att barnen tvättar händerna innan beröring på liten.
    bra hygen är ju det bästa för att slippa sjukdommar

~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • Elpida

Vad kul att ni äntligen fått komma hem!!

Vi är hemma i drygt en månad, vi har fortfarande dagisförbud för stora tjejen. Vi får inte ta emot barnbesök om de går på dagis, eller ta emot många besökare i stängda rum.

Vi träffar våra bekanta ute, bor ju i Grekland och vi har det varmt och gott. Jag vet inte hur länge vi ska vara så här försiktiga, men minst en månad till för då har vi återbesök.

Vi är extra försiktiga, men eftersom vi kan vara ute är det helt ok för oss.

• Bliglin

Denna fråga undrar jag också över...

Vi har en son född v27 som nu är v40 och 3 månader precis idag - okorigerat alltså. Han är ju precis som en nyfödd med sina 2930 gram och 48 cm. Våra läkare på neo har sagt att han inte bör börja förskola inom ett år (vilket är vanligt här i Belgien som bara har 15 veckors föräldraledighet) men det är inte aktuellt i vårt fall. Jag/vi kommer att vara hemma mer än ett år med honom. Men, i övrigt då?

Dvs ingen har sagt någonting om försiktighet sedan vi kommit hem. V g besök och annat. Så därför undrar jag med. Vår son har inga "problem" av sin prematuritet vad vi vet hittills och har inte kronisk lungsjukdom/BPD eller vad det heter. Så jag undrar, är han ändå mer infektionskänslig än "vanliga" nyfödda?

Vad säger era läkare?

• Pussmamma

Dottern är född i 31+6. Äldsta dottern som då var 5 ½ forsatte på dagis men fick alltid när vi kome hem gå direkt och tvätta händerna ordentligt (och även torka dem ordentligt) eftersom det efter en direkt fråga med barnläkaren var OK att forsätta gå på dagis. Jag hade använt samma regel för besökare givet att de så vitt de vet är friska

• Tualisa

Tack för era svar . Jag har funderat mycket ikväll, pratat med min lilla syster om det. Dom bor så långt ifrån mig 70 mil.. så jag längtar verkligen tills dom kan komma. Barnen är lediga från dagis hela sommaren, så det kanske är bättre i allafall. sen måste man ju börja med några barn, och dom barnen är ju iallafall hennes kusiner. då kommer hon att vara två veckor över fullgången tid..

Det är verkligen jätte svårt det här! Sen med vanliga besök vet jag inte alls. VI kör på att vi träffas ute, eller om vi är inne så blir det titta men inte röra.. förutom för familjen.

Lilla Alva är här
  • cloudberry79

Jag lät inga barn hälsa på V alls förrän han var kring 2-3 månader korr. Vuxna fick tvätta händerna och om de var det minsta snuviga så fick de hålla sig borta. Visst har vi varit hårda, men det har lönat sig. Vidar har inte varit riktigt sjuk en enda gång sedan vi blev utskrivna i december. Ingen snuva eller liknande, lite feber en gång när jag själv var dunderförkyld. Då sov jag på soffan och spritade händerna hela tiden.

LFG WOTLK
  • Basses mamma

Vi har det så bra att vi har inga andra småbarn i närmaste familjen, Sebastian är första barnbarnet på båda sidor. Och de första månaderna hemma var det bara närmaste familjen som fick komma hit och hälsa på (våra föräldrar och syskon) samt närmaste vännerna. Och då endast om de var absolut friska. Dessutom fick alla tvätta och sprita händerna det första de gjorde. Det är först nu de senaste veckorna som han fått börja följa med ibland när vi handlar, och då bara på tider när det är lite folk i affärerna. Känns som att vi inte behöver vara riktigt lika försiktiga nu när han börjar bli såpass stor, snart 8(5) månader och nästan 8 kilo, jämfört med när vi kom hem. Och nu under sommaren är det ju inte lika mycket sjukdomar heller. Kändes väldigt skönt när vi tagit oss igenom värsta rs-säsongen. Men vi är fortfarande lika noga med att tvätta händerna när vi kommer hem, fast vi inte kräver det av besökare längre. Jag vet att vissa har tyckt att vi varit överdrivet försiktiga ibland, men det är jag glad nu att vi varit eftersom Sebastian klarat sig såhär långt utan minsta snuva (peppar, peppar). Har tänkt att ta upp den här frågan när vi ska på återbesök till barnläkaren i augusti, så att vi vet hur försiktiga vi behöver vara inför nästa förkylningssäsong.

• tjejkocken

vi gjorde exakt samma sak..de som vr sjuka fick inte komma tills de va friska..för min dotter är ochså född i v 31+4 o fick komm hem efter ca 3 1/2 vecka..de sa inget till oss hellr men vi använde sunt förnuft o tänkte mycket på att inte få hem folk som va sjuka..men när hon va 5 mån så fick hon rs o det kan ha varit från oss eller från en helt vanlig affär för det måste man ju göra ibland.

Men jag måste gratta till hemgången..visst är det härligt o va hemma

• Therese33

Vad skönt att vara hemma!
    Vi var jätterestrektiva mot besök, bara dom som var friska fick komma hem, och alla skickade vi in på toaletten för att tvätta händerna när dom kom utifrån. När det gäller barn som går på dagis så bör man akta sig, dom behöver ju inte vara runt ansiktet på barnet.
    Vår läkare sa att dom tre första månaderna så bör man vara försiktig, både för sin egen skull och framför allt för barnets.

• S vali s

Vår dotter föddes i v. 31+0 och var tillväxtj hämmad, vägde 1180gr när hon föddes. Vi blev kvar på neo i 5. innan vi äntligen kunde åka hem När vi kom hem gjorde vi så att vi till en början var lite restriktiva med att träffa barn i förskole åldern annars levde vi som vanligt

Den late får brått när det blir kväll
  • pritt

Vår föddes 13 veckor för tidigt, och vi låg inne nästan lika länge. Men vi försökte träffa en del på bekanta som har dagisbarn ute faktiskt, en promenad i skogen kanske. Om barn är med eller vuxna med förkyldningar, kan man bara säga att dom inte behöver hålla dom. Och köp hem handsprit!
    Lycka till

• Staxson

Min dotter föddes i v.32+5 utan några komlpikationer alls. Där sade de bara att man skall vara försiktig i början med att gå ut i affärer och i större folksamlingar. Men också detta med att hålla dem borta från förkylda dagisbarn osv. Men detta gäller inte bara de barn som är förtidigtfödda utan även fullgångna. Det är heller inte bra att hålla dem inlåsta från allt för då får de ingen motståndskraft alls om de inte utsätts mot några bakterier. Så att sprita händer osv konstant är inte att rekomendera. Tänk bara vilken bakterie chock de kommer få när de börjar dagis isåfall. Man skall försöka leva så normal som möjligt så länge barnet ej haft några allvarliga komlpikationer tidigare.

• Önskar och hoppas

Grattis till dottern och att ni fått komma hem. Fick själv en son förra sommaren i v 28+0. Vi var mycket försiktiga mot besökande, särskilt förskolebarn ända fram till juni i år, så nästan 1 år. Alla fick tvätta händerna med sprit hos oss under hela RS-säsongen. Även nu undviker vi stora folksamlingar, riktigt förkylda osv. Det är nog väldigt individuellt hur infektionskänslig ens barn är. Men v 27 är väldigt tidigt. Jag hade varit superförsiktig. Vårt barn har BDP och har fått "vaccin" mot RS varje månad tills han blev 10 mån. Vissa uppfattar nog oss som sjåpiga, men det tar jag. Det är så kort tid de är extra känsliga.

Kram

• Tualisa

Tack för alla inlägg Vi har nu varit hemma i nästan en vecka.. så underbart skönt! har varit ute på långa promenader och då träffat grannar som fått kika in i vagnen. Annars  har bara sambons syster varit här, för hon bor så nära. VI ska fortsätta vara försiktiga... även fast det inte varit någon komplikation med henne före heller. Min lilla syster planerar att komma i augusti.. så vi får se.

Lilla Alva är här
  • S vali s

TS: Det viktigaste är ju att ni gör på det sättet som känns bäst för just er. Njut nu av att ha kommit hem, den känslan är underbar. Minns själv att det var först när vi klev innanför dörren härhemma med dottern som hon kändes som "vår" på riktigt

Den late får brått när det blir kväll
Svar på tråden Har äntligen kommit hem nu... besök och prematurer?