• Malia75

Mellis?

Varför byts mellanmål ut till "mellis" när man blir förälder? Kan man inte fortsätta säga mellanmål, speciellt när man pratar med andra föräldrar? Som att plötsligt säga kissemiss till katt när man pratar med en annan vuxen....det gör man ju inte!

• Svar på tråden Mellis?
  • Dino78
    Poppy Lee skrev 2008-07-03 22:31:05 följande:
    Kul att vi har lika åsikter någon gång iaf!
    Haha, ja
    DIF i själ och hjärta
  • skåne tjej

Det är väl ingen som tvingar någon förälder att säga mellis bara för att de får barn??
    Tröttsamt med människor som måste skaffa sig ett helt nytt vokabulär bara för att de blir föräldrar (mellis, kisse, vovve osv.)

First God created man, then he had a better idea...
  • Reglementet

Man kan väl inte ge ungen öl heller.

• Alderia

Mellanmål är inget jag har ägnat mig åt i vuxen ålder. Nu när jag själv har barn säger jag mellis eftersom det var vad jag kallade det förra gången det var aktuellt i mitt liv, dvs när jag gick på dagis. Mellanmål är en barngrej, mellis ett barnord. Big deal.

• Sallisen

Mellis är lättare att säga. Om nån stör sig på det är det deras problem, inte mitt.

• Lotta71

Har aldrig använt barnord med mina barn. Men om jag hade gjort det så hade de nog ändå inte använt de orden när de blir större.
    Mina barn är 6, 8 10 år nu, o har tänkt mycket på vad man gör o säger med barnen osv...
    Tex "han blir bortskämd om man bär honom för mycket"... Men vem vill bli buren när man är större lixom? "Vem vill vara cool säga mellis bajsis o kissis"?!??
    Man behöver inte tänka så mycket på sånt, utan det faller bort naturligt, det tror jag i alla fallFlört

Nu vill jag ha sommar!!!!
  • jamex

mellis, knäckis (knäckebröd) nappis, nallis,snuttis,öppnis (öppna förskolan)... finns hur många som helst. Gillar dem inte och hoppas att jag inte börjar använda dem av bara farten!

• Amine

använder aldrig det uttrycket och har heller inte kännt något behov av det, så det är väl något som du har valt?

• Zeo

Jag tror aldrig jag sagt mellanmål som vuxen innan jag fick barn. Så mellis använder jag för det är det mina barn får. Det jag äter benämner jag aldrig som mellanmål. Därför säger jag mellis även till vuxna, men då pratar jag ju om barns mellis.

• Candygirl

Säger också mellanmål...håller med ngn som skrev, visste inte vad det var när ngn sa det första gången jag hörde dét. Tycker det låter fjantigt...men det är vad jag tycker.

• FruSundahl

"puffenuffan nuu saa vi äääta liiiite dullidull"

Visst lät jag vuxen

Nej jag klarar inte av sådant. Och ordet "mellis" ger mig rysningar. Och när vuxna (som börjat med det _efter_ att de fått barn) pratar så med andra vuxna.
    Jag säger "nu ska vi äta lite" och ordet mellanmål har jag inte använt sen jag var väldigt liten.

• c0ol

äh, språk utvecklas, och att ord förkortas är en del av det. Var vore vi om vi inte fick utveckla språket? Sen är det ju upp till dom som inte vill använda det ordet att inte göra det, på så sätt blir ord accepterade eller inte.

• Malia75
    FruSundahl skrev 2008-07-08 09:54:48 följande:
    Och ordet "mellis" ger mig rysningar. Och när vuxna (som börjat med det _efter_ att de fått barn) pratar så med andra vuxna.
    Det är ju det som är värst....okej att prata så med sitt lilla barn, men att sitta på BVC och säga till sköterskan att "kl 14 får han mellis", nej fy, det är kräkvarning!
  • GurraC
    jamex skrev 2008-07-04 18:27:14 följande:
    mellis, knäckis (knäckebröd) nappis, nallis,snuttis,öppnis (öppna förskolan)... finns hur många som helst. Gillar dem inte och hoppas att jag inte börjar använda dem av bara farten!
    Men den stora frågan är ju varför man lägger till ett is i slutet av dessa ord.
  • Meddelande borttaget
  • ALY538
    spettakel skrev 2021-08-10 06:59:43 följande:
    Du får väl säga precis vad du vill eller? Ingen tvingar dig att säga mellis. Varför heter det plötsligt Mello tex? Tyvärr är ddt väl en del av språkutvecklingen, nya ord tas in och gamla fasas ut. Aldrig hört en 20 åring säga att hen letar efter telefonkiosken tex...
    Ordet Mello fanns väl inte för typ 15-20 år sen?
Svar på tråden Mellis?