• sugarbabe

tråkigt resultat på KUB-test-fostervattensprov

Fick idag resultatet på vårt KUB-test och istället för 1:970 som jag borde haft med min ålder fick jag en risk på 1:112 och rekommendationen att göra fostervattensprov.
    Känner mig väldigt rädd & ledsen.
    Även om man mentalt försöker förbereda sig på att resultatet kan vara negativ så kommer det som en chock.

Känner mig lite nervös inför själva fostervatten provet. Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden tråkigt resultat på KUB-test-fostervattensprov
  • SophiaLa

Jag är 29 fick också dåligt på kubben 1/121 för ds, måste verkligen superdåligt efter bekedet, jag gjorde FVP i vecka 15, läkaren på Huddinge sa att min risk är mkt liten, 6 dgr senare fick jag svar via posten, allt var normalt, be att få snabbprov på testet, det var en JOBBIG vecka att vänta på resultatet, men jag är glad att jag gjorde det.

Det går säkert jättebra!

• Åza
    sugarbabe skrev 2008-07-04 14:12:04 följande:
    Fick idag resultatet på vårt KUB-test och istället för 1:970 som jag borde haft med min ålder fick jag en risk på 1:112 och rekommendationen att göra fostervattensprov.Känner mig väldigt rädd & ledsen. Även om man mentalt försöker förbereda sig på att resultatet kan vara negativ så kommer det som en chock. Känner mig lite nervös inför själva fostervatten provet. Någon som har erfarenhet?
    Hej.
    Jag kunde inte göra kubb utan bara nupp. Det såg bra ut där, men nupp är ju inte så säkert. Valde att gå vidare med fvp för att få veta till 100% att allt var bra.
    Men jag var väldigt rädd o nervös för att ta fvp och få MF.P ratade med min läkare som sa att det fanns nya stuider som visar att risken är lägre än vad de får säga.
    Vi fick titta på ULskärmen hela tiden som de gjorde provet, men jag valde att blunda, ville inte se nålen. Det gick ganska fort och kändes inget direkt. Jag trodde det skulle vara mycket värre. Sen så åkte vi hem och jag vilade hela den dagen. Sen tog jag det mycket lugnt i nästan en vecka. (rekom. från min läkare var inga tunga lyft, inget sex, inget bad på 4 dagar) Men de här rekom. har de sätt att MF minskar.
    Jag fick inget fostervattenläkage el sammandragningar, vilket visst är vanligt. Vi gjorde vårt prov innan midsommar men efter 1v. fick vi svar. Allt var bra. ( de skulle ringa annars)
    Jag är glad att jag gjorde provet,nu slipper jag gå resterande veckorna och vara orolig och undra.
    Här är en länk till en undersökning som visar på mindre MF risk. www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/03/03/risk-for-missfall-vid-fost/index.xml
    Lycka till kramar från mej.
  • sugarbabe

Har idag bokat tid för fostervattensprov och ska göra det i slutet av juli. Tvekar iofs fortfarande. Träffade idag en läkare på Spec.mvc, som varken avrådde eller rekommenderade, som sa att jag har åldern på min sida, inget i släkten som påverkar.
    Ska åka på semester dagen efter provet och vara borta i 2 veckor.

Vet inte hur jag ska göra... =(

• Saifos

Förstår att det är svårt. Jag bestämde mig redan innan jag gjorde KUB för att göra fostervattensprov om de rekommenderade att man gör det. Svårt om de varken rekommenderar eller avråder då....
    Nu slipper jag valet eftersom jag fick "bra resultat", men i din situation tror jag ändå att jag hade gjort FVP för att slippa oroa mig resterande tid av graviditeten och för att kunna förbereda mig om det visade sig att något var "fel".

Och glöm inte att sannolikheten fortfarande är mycket liten!!

Vad tycker din sambo att ni ska göra?
    Massa kramar

• Maria och Måns

Gjorde cub 25 juli fick oddsen 1:20 är 32 år....gjorde fostervattenprov idag...har varit tufft hittills och nu känns det faktiskt bättre när jag tagit testet har ställt in mig på att fostret är den på 20 och att vi skall avbryta graviditeten...(fostret har även defekt i hjärtat blåsljud i trikuspidalis klaffen), det var detta som drog ner våra odds, nacken var 2,6 vilket enlig läkaren som utförde fostervattenprovet var normalt?! 2,6 är ju precis gränsfall....nu är det bara vänta och se...gläds över ditt resultat som inte är helt kasst...

• sugarbabe

Håller tummarna för dig! Kan tänka mig att det känns skönt nu så här efteråt.
    Det lutar åt att vi inte kommer att genomföra provet. Har ju allt utan ett blodprov på min sida. Har en tid på reumatologen på onsdag. Det finns en liten "chans" att min sjukdom kan ha påverkat provresultatet. Vi har själva googlat lite och hittat fakta som stärker det vilket gör att vi känner oss mer säkra på att inte göra testet.
    Vill inte vara på semester i Frankrike och få missfall.
    Kram till er alla för alla svar! Tack

• Åza

Hej Sugarbabe.
    Öskar dej en trevlig semester och lycka till med allt och gläds åt att vara gravid.

• Salt Groda

sugarbabe, det är ju trots allt så att de flesta som får dåliga resultat ändå visar att allt är normalt när de gör fostervattensprov. Ett dåligt kub behöver alltså inte betyda något alls.

En vän till mig fick 1:20 för downs syndrom. Hon bestämde sig för att inte göra fostervattensprov, eftersom hon kände att det spelar ingen roll, detta är mitt barn oavsett, och hon kände i sitt hjärta att barnet var friskt. Och ut kom en liten pojke utan några som helst fel!

Hoppas allt går bra i ditt fall, lycka till!

• AnneM

Någon som fått missfall efter fvp? Alla pratar om risken för missfall som är pytteliten men jag har faktiskt inte hört någon som fått missfall efter och i så fall hur vet man att missfallet inte kommit ändå? Stora och skitjobbiga frågeställning man ska ta eller hur! Jag vågar nog inte göra testerna med risk för negativt besked...

• Tåren

Vår krabat har 3,1 i nackuppklarning. Ger oss 1:50. Fvp 28 juli. Just när vi skulle börja berätta för våra vänner, så kommer detta. Skall man nu säga att ja vi väntar en liten, men vi vet inte riktigt om bebisen är frisk? Med alla hormoner så börjar jag att gråta bara jag nämner det.

• Maria och Måns

Jag skrev tidigare i tråden att vi fick oddsen 1;20 gjorde fvp och det kom tillbaka utan anmärkning....nu väntar vi på UL för att se om hjärtat "repat sig"

• sugarbabe

Tåren jag känner igen mig i det du skriver. Man har svårt att vara riktigt lycklig över sin graviditet.
    Vi valde att inte berätta för fler än de vi redan berättat för. Efter ett par nätter på akuten med blödningar har vi avbokat fvp och bestämt oss för att vi kommer att älska vårt barn oavsett. Vi känner båda att det är friskt.
    Nu har vi istället hotande missfall, men jag berättar glatt att jag är gravid. Händer något nu i v.16 så kommer vi behöva vänner & familj. Känner ni att ni behöver era familjer & vänners stöttning så tycker jag att ni ska berätta.
    Håller tummarna för att alls ska gå bra för er!! Storkram

Maria och måns
    Vad skönt att testet har gått bra. Hoppas ni får ett positivt besked även på UL. Det är ni värda.
    Storkram

• MissLi

Hej fina vänner i modet mellan hopp o förtvivlan
    Hoppas jag kan ge er en tro på mirakel o hopp! Jag gjorde ett nupptest med Kub i vecka 13
    Jag är 32 år och vi fick en risk på 1/16 vårt lilla knyte hade en nackspalt som var på 7,4 mm vår barnmorska gav oss inget hopp men vi bestämde oss ändå för att göra ett fostervattenprov och tro det eller ej 5 dagar senare kom det ett brev med posten att vår lilla Zoe eller Fred kommer födas till livet alldeles utan någon form av kromosomförändring. Jag var helt inställd på att få avbryta graviditeten men mirakel händer.
    Jag har två barn sedan tidigare och då erbjöds man inte dessa tester och vet ni aldrig mer att jag kommer göra om det! För den psykiska stress som ovissheten utgjorde gav mig blödningar o risk för missfall alldeles i onödan.
    Ge aldrig upp hoppet! en stor nackspalt behöver inte betyda slutet för er efterlängtade graviditet.
    Lyckligt lottad Maaor av kärlek o hopp till alla er som lever med ovisshetens känsla.

• Smilla75
    AnneM skrev 2008-07-14 17:01:58 följande:
    Någon som fått missfall efter fvp? Alla pratar om risken för missfall som är pytteliten men jag har faktiskt inte hört någon som fått missfall efter och i så fall hur vet man att missfallet inte kommit ändå? Stora och skitjobbiga frågeställning man ska ta eller hur! Jag vågar nog inte göra testerna med risk för negativt besked...
    I Sverige anges samma risktal som man gjort sedan 60-talet.
    I USA redovisar varje sjukhus de faktiska missfalstalen. Det rör sig om 0.2 procent, vilket ungefär motsvarar naturliga sena missfall.

Jag har gjort MKP tre gånger och läkaren (det var samma) hade aldrig varit med om missfall pga provet.

Sannolikt får fler missfall efter FVP än naturligt för veckan pga de som rekommenderas att göra FVP är äldre med högre risker samt förstås, att det finns en viss förhöjd risk att barnen har svårare skador som i sig ofta leder till spontan abort.
Svar på tråden tråkigt resultat på KUB-test-fostervattensprov