sugarbabe skrev 2008-07-04 14:12:04 följande:
Fick idag resultatet på vårt KUB-test och istället för 1:970 som jag borde haft med min ålder fick jag en risk på 1:112 och rekommendationen att göra fostervattensprov.Känner mig väldigt rädd & ledsen. Även om man mentalt försöker förbereda sig på att resultatet kan vara negativ så kommer det som en chock. Känner mig lite nervös inför själva fostervatten provet. Någon som har erfarenhet?
Hej.
Jag kunde inte göra kubb utan bara nupp. Det såg bra ut där, men nupp är ju inte så säkert. Valde att gå vidare med fvp för att få veta till 100% att allt var bra.
Men jag var väldigt rädd o nervös för att ta fvp och få MF.P ratade med min läkare som sa att det fanns nya stuider som visar att risken är lägre än vad de får säga.
Vi fick titta på ULskärmen hela tiden som de gjorde provet, men jag valde att blunda, ville inte se nålen. Det gick ganska fort och kändes inget direkt. Jag trodde det skulle vara mycket värre. Sen så åkte vi hem och jag vilade hela den dagen. Sen tog jag det mycket lugnt i nästan en vecka. (rekom. från min läkare var inga tunga lyft, inget sex, inget bad på 4 dagar) Men de här rekom. har de sätt att MF minskar.
Jag fick inget fostervattenläkage el sammandragningar, vilket visst är vanligt. Vi gjorde vårt prov innan midsommar men efter 1v. fick vi svar. Allt var bra. ( de skulle ringa annars)
Jag är glad att jag gjorde provet,nu slipper jag gå resterande veckorna och vara orolig och undra.
Här är en länk till en undersökning som visar på mindre MF risk.
www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/03/03/risk-for-missfall-vid-fost/index.xml
Lycka till kramar från mej.