tyskspråkiga familjer i Stockholm
Som rubriken lyder. Skulle gärna komma i kontakt med tyskspråkiga familjer i Stockholm. Finns ni?
Som rubriken lyder. Skulle gärna komma i kontakt med tyskspråkiga familjer i Stockholm. Finns ni?
Hej!
Här har du en tyskspråkig familj - inte i Stockholm men i Västerås.
kan tipsa om tyska skolan i stockholm
home.tyskaskolan.se/index.php&task=view&id=128&Itemid=1
Vi är också tyskspråkiga, jag har tyskt ursprung och min man är holländare som pratar flytande tyska. Vår tjej pratar dock inte tyska. Vi bor i Västerås också.
Cengelen: Vad roligt att det finns fler i Västerås. Vilket språk talar ni hemma? Jag pratar tyska med mina barn (tvillingar på 5 år) fast de är mycket bättre på svenska. Men man är svensk men han pratar tyska flytande. Hälsning// Vreni
Vreni: Vår dotter är adopterad från Sydafrika och pratar därmed engelska. Hon är 3 år. Vi föräldrar pratar svenska eller holländska med varandra och engelska med vår dotter, men vi håller på att försöka lära vår tjej svenska. Därefter (om intresse finns hos henne) så försöker vi med holländska och ev. tyska. Vi pratar annars flytande tyska båda två men använder det inte så ofta.
Cengelen: Roligt med många språk. Barn lär sig så fort. När mina började på dagis (de var 2 år då) kunde de bara tyska men efter 3 månader började de prata svenska oxå. Nu är det tvärtom, helst talar de svenska. Lite engelska kan de med - vi har kompisar i Australien och de brukar skickar engelska barnböcker som vi läser för tvillingarna. Sedan kan de några låtar på engelska oxå.
Hej!
Vi är en tysk-svensk familj i Stockholm (Haninge). Jag är svensk och min man tysk. Vi har två söner på 3 år samt 6 månader. Var bor du någonstnas TS?
Hej,
Va kul att någon stockholmare svarade!
Vi bor i Hägersten men just nu är vi i Tyskland.
Jag trodde att det skulle vara massor med tysksvenskar som svarade men det kanske inte bor så många just i Stockholm.
Vad är din erfarenhet?
Ta kontakt med Tyska kyrkan!