• Pallas

Ny häst på G!

Efter en lång och tung vår på hästerifronten, med återlämnande av foderhäst, har jag äntligen hittat en ny häst!

Det är ett sexårigt arabsto som är insutten och inte så mycket mer, vad jag har förstått. Jag hittade henne via en bekant som är vän med uppfödaren och det är livstidsfoder, eller något liknande. Det enda ägaren vill är att eventuellt kunna ta föl på henne någon gång i framtiden, eftersom hon är den sista i sin linje. Känns helt ok, jag avlar gärna lite själv dessutom.

Dessutom har jag tagit ett jättekliv i min ridning, vilket känns helt fantastiskt. Jag har suttit fast i flera år och inte kommit någon vart, men i veckan har jag varit på kurs och det lossnade rejält. Så nu skall det bli regelbunden träning för den instruktören.

Allting känns bara jätterolitg just nu, och jag ville bara dela med mig. Nu skall jag bara hitta en transportör som kan köra hit henne. Någon som vet en bra och prosvärd hästtransportör som kör södra Småland-Dalarna?

• Svar på tråden Ny häst på G!
  • Pallas

JeanetteL: Det var en billig transportör. Jag ska som sagt försöka jämföra lite, men 3000 känns ok.

• amomentlikethis
    Pallas skrev 2008-07-10 20:17:54 följande:
    JeanetteL: Det var en billig transportör. Jag ska som sagt försöka jämföra lite, men 3000 känns ok.
    ja, jag vet inte hur mamma lyckades förhandla med honom. men hon är bra på att pruta, helt klart

3000 kr är inte så farligt. tror det är rätt så normalt pris.
    har transportören sedan ett gott rykte så betalar man ju gärna lite mer.
  • Trolltoka

*suckar avundsjuk* Vilken fin häst! Hoppas ni kommer trivas ihop! Är sååå avis! Längtar grymt efter att jag har tiden och ekonomin att ha häst.

(¯`°?.ღ.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Novah 13/3-07.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.ღ.?°´¯)
  • Pallas

Jeanette: Ja, det känns bra att välja någon med gott rykte, även om jag måste betala lite mer. Jag har ju aldrig transporterat häst med lastbil förr, men en stallkamrat fick sin häst borttappat på en transport till Danmark! :-O Hästen hittades välbehållen i ett stall efter rutten efter några dagar, men fy vilken fasa!

• Pallas

Trollmamma: Tack, jag hoppas också att vi skall trivas. Tiden har jag väl egentligen inte riktigt, men jag tar mig tid. Hästeriet är det som ger mig själafrid, så det är det värt. Min familj är införstådd med vad det betyder för mig.

• 3barnsmor35
    Trollmamma07 skrev 2008-07-10 20:20:42 följande:
    *suckar avundsjuk* Vilken fin häst! Hoppas ni kommer trivas ihop! Är sååå avis! Längtar grymt efter att jag har tiden och ekonomin att ha häst.
    Jag också!!!
    Världens bästa mamma till mina barn - Tösen 0403 och Lillan 0604
  • amomentlikethis

pallas: Förvånad kan bara tänka alla tankar din stallkamrat hann få!
    tur att hästen hittades!

själv så ville jag ha extra koll på min häst så när det var dags att åka ner igen till halmstad så åkte jag faktiskt med lastbilen.

• Isabelle L

Jag blev nyfiken på vilken instruktör du red för som du gillade så mycket?? Vad har du för inriktning på din ridning??

• Pallas

Isabelle: Det var en instruktör i centrerad ridning (vet inte om man får skriva namn hur som helst). Hon har hjälpt mig att hitta min balans som ryttare och förstå hur min kropp inverkar på hästen och hur jag skall kunna utnyttja det.

Hon ser mig och hästen på den nivå vi är och anpassar sin undervisning till vår nivå och vår inlärningsstil.

• Vofflis

Vad spännande Lycka till med din nya häst!!

• Isabelle L

Va kul! Det är så roligt att prova på nya saker så att man utvecklas! Det är så lätt att man fastnar i sin ridning. Lycka till med din nya häst!

Pallas skrev 2008-07-13 16:19:13 följande:
    Isabelle: Det var en instruktör i centrerad ridning (vet inte om man får skriva namn hur som helst). Hon har hjälpt mig att hitta min balans som ryttare och förstå hur min kropp inverkar på hästen och hur jag skall kunna utnyttja det.Hon ser mig och hästen på den nivå vi är och anpassar sin undervisning till vår nivå och vår inlärningsstil.
  • Pallas

Isabelle: Jaa, jättekul, verkligen! Skall försöka åka och rida regelbundet för henne när jag får min nya häst och hon är inriden. Innan dess har jag skaffat mig en annan instruktör som skall hjälpa mig med arbete från marken, så att det mesta av skolningen är klar innan jag sitter upp.

• Isabelle L

Är det åt akademisk ridning du rider eller?? Inte riktigt hemma på vad centrerad ridning är? Det handlar om att sitta rätt på hästen och kunna slappna av i rätt muskler och så eller?? ( Det gör väl iofs all ridning ).

• Pallas

Isabelle L: Ja, det är åt det akademiska hållet, men vi snöar inte in på något utan har som fokus att jag skall lära mig rida hästen så att den håller för ett långt och aktivt liv. Centrerad ridning handlar mycket om ryttarens kroppskontroll ochmedvetenhet om hur kroppen påverkar hästen. Har man inte en bra grundsits så tar det förr eller senare stopp i utveckligen, och det är (ned)slående hur vanligt det är att helt glömma bort den biten, tycker jag. I värsta fall skadar man hästen med sin ridning.

• Pallas

Pumpkin: Enligt uppgift är hon smällfet i dagsläget, men det kan vi ordna till med tiden. Jag läääängtar!

• Pumpkin

Pallas: Fniss Men det löser sig det med som sagt

Stort grattis till en jättefin arabtjej - araber är verkligen de härligaste hästarna som finns

• Isabelle L

Ja, det finns både för många tränare och ryttare som bara intresserar sig för om hästen kröker på nacken, inte för hur man som ryttre skall rida den i rätt form.

Det är jättesvårt att hitta en bra tränare och gör man det så ska man hålla fast vid den!

Pallas skrev 2008-07-15 10:36:05 följande:
    Isabelle L: Ja, det är åt det akademiska hållet, men vi snöar inte in på något utan har som fokus att jag skall lära mig rida hästen så att den håller för ett långt och aktivt liv. Centrerad ridning handlar mycket om ryttarens kroppskontroll ochmedvetenhet om hur kroppen påverkar hästen. Har man inte en bra grundsits så tar det förr eller senare stopp i utveckligen, och det är (ned)slående hur vanligt det är att helt glömma bort den biten, tycker jag. I värsta fall skadar man hästen med sin ridning.
  • Fia Green

Hej! Jag äger denna häst sedan 2011. Har hon bott hos dig i Dalarna? Vill hemskt gärna ha kontakt med dig! Snälla hör av dig. Mvh Frida

Svar på tråden Ny häst på G!