• Saarraa

Hur mycket för tidig?

Min son Jonah föddes i vecka 36+6.
    Är han då två veckor eller tre veckor för tidigt född?
    Jag har räknat att det blir 15 dagar, men på förlossningen
    pratade dom om tre veckor.. Jag förstår inte, någon annan som gör det? Dom räknar kanske bara hela veckor, eller?

• Svar på tråden Hur mycket för tidig?
  • Saarraa
    cloudberry79 skrev 2008-07-07 22:26:05 följande:
    Han är född en dag FÖR tidigt. Tre veckor före BF. Okej att han är prematur på pappret, men prematur för att han kom en dag före gränsen?
    Jag är inte ute efter om han är prematur eller inte, för jag räknar han ändå inte som det för han var så pass stor trots att han kom tidigare. Det jag undrade var hur mkt tidig han var för jag får inte allt att gå ihop!
  • cloudberry79

Fast vem sa att du var i 36+6 vid förlossningen? Om du fått datumet 14 april på rUL så är han ju född i 37+6, inte 36+6?

LFG WOTLK
  • nänänä
    Saarraa skrev 2008-07-07 22:14:24 följande:
    Min sön är född 31 mars och var beräknad 14 april, det blir 15 dagar.. det är därför som jag är väääldigt förvirrad.
    då är han väl bara 2 veckor tidigare än BF, då borde han ju vara född 38+0 och inte 36+6.
  • nänänä
    Min sön är född 31 mars och var beräknad 14 april, det blir 15 dagar.. det är därför som jag är väääldigt förvirrad.
    Blir det inte bara 14 dagar tidigare? vilket räknas som helt normalt.
  • listo
    hmm.... står det 36+6 i förlossningsjournalen? För om BF var 14 april så går det ju inte ihop
    >>listo rules
  • Saarraa
    cloudberry79 skrev 2008-07-07 22:26:05 följande:
    Han är född en dag FÖR tidigt. Tre veckor före BF. Okej att han är prematur på pappret, men prematur för att han kom en dag före gränsen?
    Jag är inte ute efter om han är prematur eller inte, för jag räknar han ändå inte som det för han var så pass stor trots att han kom tidigare. Det jag undrade var hur mkt tidig han var för jag får inte allt att gå ihop!
  • cloudberry79
    Saarraa skrev 2008-07-07 22:41:39 följande:
    Jag trrodde jag hade svarat på detta redan?
    LFG WOTLK
  • Kaffekopp

Har de skrivit fel i förlossningsjournalen? För om du är beräknad till den 14/4 enl. UL så ska du vara i 37+6 då du födde. De kanske har skrivit fel på en vecka? Ring och hör med dem, det är ju alltid kul att veta vad det ska vara även om det egentligen inte spelar så stor roll?

• Miniigirl

Det måste stå fel i journalen då!
    det står fel i min journal oxå...där står det att sonen föddes i 37+0...men, det är FEL! dom skrev in första gången jag hade kontakt med förlossningen. och, det tog ju 3 dagar till innan han kom så:)
    så..visst kan dom ha skrivit fel där:) eftersom du vet vilket datum som han skulel varit född, och vilket datum han föddes...då är det ju bara att räkna! det är ju det som stämmer:)

• LadyB

när går gränsken för prematur och inte?? det e la runt när Saarraa fick??
    det räknar la från datumet hon fick och bf??

• Kaffekopp

Prematurgränsen går för barn födda innan gestationsvecka 37. Alltså 36+6 och tidigare.

Svar på tråden Hur mycket för tidig?