• nonni

Bo i Filippinerna...nån mer? Erfarenheter av landet?

Hej!
    Min man har fått ett erbjudande om att jobba i Manilla, Filippinerna under ett år med start i okt-nov. Vi har en två-åring och en bebis med BF 080810. Är det någon som har någon erfarenhet av att bo i där? Vore kul att hitta några fler svenskar att umgås med...

• Svar på tråden Bo i Filippinerna...nån mer? Erfarenheter av landet?
  • Sfinxen

Bodde där i perioder i mitt förra liv, i en filippinsk familj, dock utan barn. Jag tyckte att det var lite jobbigt med den höga brottsligheten och att det ansågs så farligt att gå ut ensam till och med dagtid i vissa områden att jag kände mig väldigt beskuren i mitt vardagsliv. Gå ut och promenera en sväng efter middagen var inte att tänka på. Ville jag åka och träna fick jag vänta på att någon hade tid att följa med mig. Bor man sen i en isolerad kommunitet, vilket man nog gör när man har utlandstjänst, har man förstås mer frihet att röra sig inom kommuniteten. Sen är det så varmt att de enda utomhusaktiviteten man orkar ägna sig åt när det är som värst är att åka till luftkonditionerade shoppingcenter. Och så är det otroligt frustrerande att man ibland måste muta sig fram för att få nånting gjort, och att det finns så många människor som är så trötta och förtvivlande att det enda sätt de har att må bättre är att göra andra människor besvikna. Samtidigt är Filippinerna ett underbart land.

• jamarl

min mamma ar fran filippinerna, och jag har varit dar nagra ganger. och jag tycker det ar ett underbart land, men det ar sager jag nog for att jag var nastan aldrig i storstaderna. jag var mest ute pa utkanterna. och som "is och eld" berattar ar nog en ganska bra beskrivning utav manila sjalv. sjalvklart finns det vissa delar av manila som ar underbart ocksa, men rent generellt ar det ganska "tufft" i manila.

• Oceanpet

Hej!
    jag ar svensk och bor i Filippinerna sedan fem ar. Jag har ocksa fott barn har och Lilja ar nu 14 manader. Jag kan nog svara pa de flesta fragor men kortfattat tycker jag att det ar toppen har och har inte alls samma erfarenhet som is och eld, tvartom sa har jag i alla dessa ar kant mig valdigt trygg. Skriv garna privat - och om ni flyttar hit sa kan vi val ses? Jag har traffat EN svensk tjej som bodde har under mina 5 ar

• Tiny 123

Har länge velat om lokalisera mig,har funderat på Filippinerna eller Thailand,men i båda fallen är det näst intill omöjligt att finna jobb,även om jag har bekanta ipi båda länderna,så är det svårt,jag har inga höga krav som ex hög lön eller fancy job,bara jag har nåt att göra och samtidigt kan försörja mig själv......nå som har nåt tips så vore detta oerhört uppskattat.

Tack på Förhand

Svar på tråden Bo i Filippinerna...nån mer? Erfarenheter av landet?