• byström

    Bil - vilket bränsle närmaste 10-15 åren?

    Hej på Er!

    Jag och frun funderar på att köpa helt ny bil.
    Det handlar om en mindre bil, typ Citroen C3, Toyota Aygo m.fl.
    Vi kör ca 2500-3000 mil per år...

    Saken är den att jag börjar bli duktigt fundersam över vilket bränsle man ska välja?
    Bensinen känns inte riktigt bra, ska man köra bensin med hyfsad ekonomi handlar det väl om någon Aygo eller liknande...?

    Etanolen tror jag inte alls på.
    Visst, den kommer finnas kvar ett tag eftersom staten i stort sett tvingade fram den.
    Nödlösning.

    Diesel är det som känns bäst just nu tycker jag, men eftersom jag inte verkar vara ensam om den tanken så har ju efterfrågan rakat i höjden, och statsmupparna sett sin chans att tjäna massa kosing med höjd skatt.

    Vad tror ni???

    Vad kommer vara det smartaste, ekonomiskt sett, alternativet de närmaste 10-15 åren???

  • Svar på tråden Bil - vilket bränsle närmaste 10-15 åren?
  • cruZZe

    Personligen tror jag att bensin kommer ara det enda alternativet för mig än på ett bra tag.

  • Nicke 77

    Kommer hålla mig till bensin ett tag till men sen så får det bli en hybrid.

  • skrattande

    Du kan köra en helt vanlig bensindriven bil på etanol.. behöver inte vara en "etanolbil" nödvändigtvis.

    För mig blev det en "bensindriven" bil iaf.

    För mer läsning..
    www.etanolexperten.se

  • byström
    skrattande skrev 2008-07-10 23:20:50 följande:
    Du kan köra en helt vanlig bensindriven bil på etanol.. behöver inte vara en "etanolbil" nödvändigtvis.För mig blev det en "bensindriven" bil iaf.För mer läsning..www.etanolexperten.se
    Det går, men knappast att rekommendera en längre tid.

    För det första är mappningen, själva programvaran, i en bensindriven bil optimerad för bensin.
    Den kan då bara kompensera etanolens mindre energiinnehåll (ca 30%)till en viss del.

    För det andra är etanolen jävligt frän mot metaller, gummi osv.
    Både pump, ledningar, insprutning fräts av etanolen.
    Etanolbilarna har andra grejor i dessa system.

    Sen tillkommer dubbelt så täta oljebyten vid etanoldift.
    Men så är det ju på de "riktiga" etanolbilarna också...

    Så om man väger in dessa saker, plus att prisskillnaden etanol/bensin krympt för mycket, så tycks etanolen i mina ögon som det sämsta alternativet på lång sikt.
  • FordsonM

    Jag tror att en snål bensinare är bästa alternativet som det ser ut just nu. Dieseln är ju svindyr + fordsonsskatt och etanolen vet man ju inte hur det blir med. Verkar skakigt. Jag satsade nyligen på en på en beg. Ford Focus 1.6 som andrabil.

  • skrattande
    FordsonM skrev 2008-07-12 21:03:38 följande:
    Jag tror att en snål bensinare är bästa alternativet som det ser ut just nu. Dieseln är ju svindyr + fordsonsskatt och etanolen vet man ju inte hur det blir med. Verkar skakigt. Jag satsade nyligen på en på en beg. Ford Focus 1.6 som andrabil.
    Ja, det där med Dieselskatten känns lite skakigt.
    Nya bilar med speciellt partikelfilter har lite lägre dieselskatt tror jag.
  • byström

    Det är mellan en riktigt snål bensin - typ Aygo, C1, och en hyfsat snål diesel med partikelfilter - typ C3, C4, Punto, som vi står och svajar mellan.

    Dieselskatten lär knappast bli lägre, men frågan är om den kommer bli dyrare heller.
    Jag tror själv inte att den kommer röras så värst mycket, de har ju höjt skatten på både fordon och bränsle nu.

    Vi lutar mest åt en C3 HDI 1.6 FAP - alltså en diesel, 110hk, partikelfilter.
    Årsskatt på ca 2000kr, blandad förbrukning ca 0.55lit/mil.
    Pris 140-150.000kr.

    Det andra alternativet är då en Toyota Aygo/Citroen C1 (till 90% samma bil).
    Bensin, 68hk, blandad förbrukning ca 0.46lit/mil.
    Årsskatt 480kr.
    Pris 100-110.000kr

    Saken är den att vi kör ca 3000mil per år, både jag och min fru.
    Merpriset för en C3 gentemot en C1/Aygo känns då klart värt det!?
    Vi bor 2.5 mil från stan, vi pendlar in båda två (på vitt skilda tider, går inga bussar), har 2 barnstolar i varje bil.

    Något tips på andra bilar/märken i samma prisklasser???

  • Grunsjar

    Beror ju på...

    Är du stockholmare så visst, skaffa en etanol-bil men håll dig till kollektiv-trafiken och gör en ännu bättre insats för miljön när du har såna jäkla möjligheter.

    Bor du i landsbygd så är det väl hugget som stucket, inget av drivmedlen är ju för tillfället speciellt miljövänligt.

    Sen finns det ju elbilar...

  • Spirre

    Finns ju bara en sak som är säker i alla fall, vare sig bensin eller diesel kommer bli billigare...

  • Gung Ho

    Diesel är överlägset bäst. Låg förbrukning MED stark motor.

    Finns gott om miljöbilar som drivs av diesel. De drar oftast ca 0,5 l/mil, så man dör inte om priset går upp.

    Personligen rekommenderar jag BMW 318 eller 118 diesel om man samtidigt gillar att köra bil. De är ju dock inte billiga..

  • Ljunglöfs1

    Bor i norra norrland och kör etanol i min Opel.
    Har haft både diesel och bensin. Köper det som blir billigast men det börjar bli svårt att hänga med i svängarna när förutsättningar ändras från dag till dag...
    Sia om framtiden är svårt, skulle gissa på en kombination där olika drivmedel passar olika behov den närmaste tiden. Hoppas på inhemsk etanolproduktion, ekodiesel och framförallt utveckling av elbilar! Hade gärna testat Prius men den passade ej våra behov gällande tex utrymme. Diesel släpper mindre CO men har andra skadliga utsläpp så miljövänligt är det inte och alla (hittills) bränslen kräver energi för att kunna produceras, inte bara etanol som man ibland kan tro om man lyssnar till sensationsmedia

  • MurranBoy

    Var inne på att skaffa en Aygo i våras, men blev aldrigt något bra pris på en splitter ny sådan.
    Så det fick bli en Toyota Avensis -02 ist. Visst, den dricker 0.6-0.7 blandad körning (mestadels landsväg)
    Lite större, lite piggare än Aygon. Samt att den blev mycket billigare när jag köpte den. Har som sagt VÄLDIGT BRA PRISER på Toyota ;)
    Jag har tänkt testat med Toyota ett tag, sen blire nog en värre bil att flytta familjen i.
    Alternativet är en Audi RS4, typ 00:a eller liknande.
    Rätt så skoj med en familjebil som man lätt får upp över 500hk-sträcket. O kotten måste åka ståndsmässigt till dagis :D

Svar på tråden Bil - vilket bränsle närmaste 10-15 åren?