• Fröken Juli

Sitty - dottern fastnar med foten!

Hej!

Vill gärna veta om andra haft problem med sin Sitty.
    Jag har en dotter som fyller två i slutet av oktober. Nu har hon vid två olika tillfällen gjort sig illa i vår Brio Sitty vagn. Hennes fot hamnar mellan fotstödet och hjulet och gummisulan i skon häktar i vagnens hjul och förs framåt. Vagnen tar tvärstopp. Första gången hade dottern tagit bort foten så fort jag stannade, så då förstod jag inte vad som hänt. Men nu senast satt foten kvar. Vristen var fullständigt sträckt och hade fått agerat stopp då den inte kunde sträckas längre.

Ser inte att vi gjort något fel. Anser att fotstödet bör kunna användas i nerfällt läge för ett så pass gammalt barn, hon har ingen orormalt smal fot, hon satt fastspännd i sin sele...

På Brio möttes jag av ointresse när jag ringde för att berätta om det som hänt. Fick svaret att jag kunde vända mig till återförsäljarna om jag ville ha hjälp och se om man kunde låsa fotstödet i uppfällt läge så att foten inte kan hamna emellan. Frågade vilket ansvar de hade om hon blev allvarligt skadad och fick svaret att de inte kunde ta något ansvar eftersom det inte är något fel på vagnen. De hade aldrig hört att detta skulle ha hänt någon annan.

Är arg och besviken och framför allt orolig för att använda vagnen. I högre hastighet kanske foten skadas allvarligt!?

• Svar på tråden Sitty - dottern fastnar med foten!
  • UllaBella

Usch vilket dåligt bemötande!!! Jag tycker du ska ringa deras chef på Brio och prata med han/henne om både vagnen och hur personalen uppträder!!

• Lisa Loop

Har ingen Brio Sitty själv, men TACK för att du berättar här vad som har hänt! Verkligen dåligt bemötande och det ska självklart inte kunna hända så som har hänt med din dotters fot. Jag förstår att du är orolig och arg.

• girl73

Hej.
    Det är inget fel på Brio Sitty vagnen. Den har gått igenom tester som alla Brio vagnar gör och den är absolut inte farlig. Du är den första som ringer med detta problem, givetvis är det tråkigt att ditt barn klämt foten men det beror inte på att det är säkerhets fel på vagnen. Sitty vagnen har sett nästan exakt lika dan ut i alla år och den säljs i fler länder än Sverige och hade de varit något fel på vagnen hade den inte fått säljas. Vagnen kommer med sele så barnet inte kan klättra ur i ett oövervakat ögonblick men fötter i hjul och utanför vagnen kan ju bara barnet och den som kör vagnen ha koll på.
    På kundtjänst Brio
    förklarades att inga fel eller brister finns på vagnen och att problemet du har är tyvärr inget vi kan hjälpa dig med..
    Mvh

• UllaBella

De borde ändå göra något åt sina fotstöd på Novan, kombin och Duon iallafall. Helt värdelösa då de hoppar ur vid minsta gupp eller då man anväder (Brio) regnskydd eller myggnät.

Men jag tycker ändå att man inte bemöter sina kunder på det sätt som TS!

• Fröken Juli

Vill skriva och förtydliga - då jag tydligen fått svar från någon som jobbar på BRio!?

Vi gjorde en nogrann undersökning innan vi köpte vår Sitty och valde den just på de grunder som du själv påpekar. Den har tillverkats hur länge som helst, finns i miljoner och har lika många nöjda användare. Vill också säga att vi fortfarande tycker den är överlägset smidig och lätt och har många fördelar!

När jag kontaktade Brio, var det i första hand för att få hjälp med problemet. Jag hade ingen aning om att ingen annan haft detta problem och bryr mig egentligen inte om det heller, jag vill att vi ska kunna använda vagnen och känna oss säkra med den. Hoppades att jag skulle få hjälp med detta, något förslag på hur problemet kunde avhjälpas. Vi diskuterade något plaststopp så att fotstödet skulle kunna behållas i upprätt läge, men mannen jag talade med kom fram till att den formodligen inte skulle passa och sade att jag skulle vända mig till återförsäljaren för att titta på problemet tillsammans med dem. Därefter diskuterade vi säkerhet och ansvar och jag sade då också att jag upplevde att han var ointresserad för mitt problem - han sade att detta skulle föras vidare.

Det jag tycker är viktigast när jag ringer är att jag upplever att jag blir tagen på allvar - att bemötandet är sådant att jag inte känner att "köpt är köpt" och därmed slutar företagets ansvar. Jag tror och hoppas att även Brio arbetar med produktutveckling och då vill man väl ha in synpunkter från sina kunder?

Idag står jag dock kvar i samma situation. Risken finns att dottern klämmer foten och jag känner mig inte säker. Jag vill återigen poängtera att hon hela tiden suttit fastspännd och att hon inte fastnat med foten pga felaktig användning av vagnen utan under helt "normal färd" då foten "hoppat över" den lilla kanten på fotstödet och fastnat mellan fotstöd och hjul. En rekommendation till Brio skulle vara enkla plastklotsar på denna plats för att förhindra incidenter. Men eftersom detta aldrig händer någon annan får vi väl tillverka något eget - eller skaffa en annan vagn.

• sandrafia

Alltså det där har hänt men alla mina tre barn. Har haft sitty till alla tre. Många gånger har det tagit tvärstopp då barnet lägger foten på hjulet som sedan glider ner mellan hjul och fotstöd där det sedan fastnar. Bara ren tur att dom har haft skor på sig å inte har skadat sig. Pga den anledningen så använder vi sällan den vagnen, vi har den bara om vi vet att vi ska in i någon trång affär tex

Svar på tråden Sitty - dottern fastnar med foten!