• Lotta C

    Bo kvar hemma

    Hej!
    Jag är en ensamstående mamma med två tonåringar, varav den ena fyllt 20. Han har nu direkt efter gymnasiet fått heltidsjobb och vi har bestämt att han ska bo kvar hemma ett tag och han vill då betala för sig.
    Han har föreslagit 3800:-/månad.Han ska dessutom betala digitaltv:n som han har på sitt rum och vi ska dela på min bils kostnader.

    Signatur Lotta C

  • Svar på tråden Bo kvar hemma
  • Fröken perfekt

    I så fall tycker jag att du ska vara nöjd med de pengarna ni kommit överens om och vara glad att killen är sparsam och på så sätt kommer ha en bra grundplåt att stå på om några år när hamn kommer flytta till eget boende.

  • Nidorina

    Tycker 3800 kr låter jättebra. Man gör ju inte sitt barn en tjänst om man låter dem behålla alla pengar själv och vänja sig vid att ha mycket pengar till nöjen för den dagen kommer ju då de vill bo själva. Vår äldste som gått ut gymnasiet nu, jobbar hela sommaren. Han får dock behålla hela lönen pga att han sparar till hösten (ska börja högskola och ha egen lägenhet). Men fr om terminsstarten så ska han alltså betala allt själv och skulle han ändra sig och jobba/bo hemma istället så har vi också tänkt att han ska betala 3800 kr enligt vad vi läst på Konsumentverkets hemsida.

  • hymafr

    Jag kan tycka att 3800 kr låter som lite för lite. Men om han har kostnader för framförallt bil och bensin också så kanske det blir lite mer realistiskt med tanke på vad det kommer att kosta honom att flytta hemifrån.

    Om det är så att han delvis vill bo kvar hemma för att spara pengar (till eget framtida boende, tex) så tycker jag att summan är rimlig. MEN om han bränner pengarna på annat (oavsett om det är nöjen eller tex teknikprylar) så tycker jag att du ska kräva minst ett par tusenlappar till.

    Ytterligare en aspekt på det hela är om han hjälper till mycket hemma, eller om du är hans hushållerska?

  • sladdis på G

    Verkligen ett aktuellt ämne hos vår lilla familj, sonen heltidsjobb - visserligen med lärlingslön, (de två första åren). Han har jobbat sedan studenten, så vi har tagit upp att det vore läge att han också bidrog lite till familjens utgifter - dvs 2500:- /mån. from september. Tyvärr anser han dock att han tillbringar alldeles för lite tid hemma, *hm* (inte enligt oss). Han äter här, duschar (den obligatoriska kvarten) här, surfar all ledig tid här o visst sover *oftast* hos tjejen......

    Framtiden får väl utvisa hur det hela slutar för vår familj, i vilket fall som helst om han nu inte tillbringar så mycket tid här hemma, så finns det ju ingen anledning att han skall behöva ha en egen krigszon (rummet ser så ut för tillfället - och sedan lång tid tillbaka). 

    Nej, jag vill verkligen inte få min son att flytta hemifrån, eller tjäna pengar på honom. Men vilken tjänst gör man om man inte låter honom lära sig att saker och ting "faktiskt" kostar pengar? 

    Ville nog bara skriva av mig.

  • inferno

    gör som min mamma fick göra när hon var liten...betala en summa som hon sedan fick tillbaka när hon flyttade hemifrån

  • buffybus

    beror ju helt på  vad kostnaderna i hemmet är!!


    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • accept
    accept skrev 2010-12-01 15:41:09 följande:
    Jag bodde hemma en period under förra vintern innan jag flyttade ihop med min sambo, hade heltidsjobb och jag betalade aldrig någonting.
    var 19 då förresten, nu 20.
  • zol01

    Denna tråd är kanske död o begraven .. Men såååå gald att jag hittat fler i min situation..

    Har en hemma boende son med fast jobb o inkomst som just nu går mig på nerverna ...

    Han betalar 1500:- hemma mot att vi alla i hemmet hjälps åt med sånt som ingår i hemma syslor så som tvättar, städar, lagar mat o skottar ....

    Nu har jag hittat två lägenheter som jag tvingar sonen attt titta på för nu går det inte längre .. jag känner mig som en piga ...

    Sonen ser ingen lösning på problemet o jag  blir besviken,tjatig o arg ...

    Dax att ta lite ansvar o förhoppningsvis så blir det lättare att umgås när vi ses...

    Inget att tillföra i tråden kanske o inget vettigt att säga ville bara skriva av mig lite .... :)

    //

  • litesollitemoln

    gör som min mamma fick göra när hon var liten...betala en summa som hon sedan fick tillbaka när hon flyttade hemifrån

    Ovan tyckte jag var ett bra inlägg. 3800 lät mycket tycker jag, men om man kan ta 1000 kr från 3800 och spara som en extrapeng när man väl flyttart så är det väll toppen. Övriga 2800 kan ju gå till mat och husrum/hygien..

  • Lotta C

    Hej!
    Tack för alla inlägg.Det har nu gått et tag sedan jag först ställde frågan. 3800 äre absolut inte för mycket hade han bott i en egen lägenhet där han vill bo så skulle han fått betala 5000-8000 kr/månad i kallhyra och då hade varken mat eller hushållartiklar ingått eller tele, bredband och digitaltv. Dessutom tjänar min nu snart 23 åriga son så att han får ut en 16000-20000 kr i månaden, så han har dessutom möjlighet att spara till själv. Jag har ingen fast inkomt så sparandet få har stå för själv men har man en ekonomi som tillåter det så är det ju jättebra.

    Uppgifterna som vi baserat hyran på finns på bankernas hemsidor.

    Mvh Lotta C

  • mandelblomma

    tycker den summa vore rimlig...vi kommer ha den situationen om något år och jag kommer låta dottern betala hemma i så fall. Om jag kan - beror var vi är i livet ekonomiskt- kommer jag ta hela den summan eller del av den och spara utan att hon vet det...när hon flyttar sen kommer jag överasska och ge henne de pengarna till grundplåt för ett eget hem

Svar på tråden Bo kvar hemma