• Tualisa

Någon fler som fått barn förtidigt under april, maj, juni 2008?

Min dotter föddes i kejsarsnitt den 14 maj i vecka 31+2. Hon var mycket tillväxthämmad och vägde endast 1055 gram. Då hade jag legat inne i över 7 veckor innan dom plockade ut henne.

Är det fler som är i samma situation som jag, som fått barn förtidigt under våren. Skulle vara trevligt att följas åt och dela med sig av sina tankar och känslor.

Vi har legat på neo i Eskilstuna i 8 veckor, men är nu hemma på tidig hemgång med hemsjukvård. Åker in till sjukhuset två gånger i veckan för kontroller.

Lilla Alva är här
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 11:27
    Igår blev vi utskrivna från Neo i Eskilstuna Känns overkigt men så skönt! Hon väger nu 2494 gram... hihi. Hoppas nu att allt går bra. Hon kräks lite mera nuförtiden och bajsar 5-6 gånger per dygn... hmm. Hennes blodvärde hade dock gått ner lite.. låg på 93 nu. Ska äta järndropparna i 6 månader ca.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-30 21:11
    Nu har lilla Alva blivit 4,5 månad gammal. Vi ska på återbesök nästa vecka och då kommer det äntligen att kännas som vi är fria. Alva mår jätte bra nu, växer bra, väger nu över 4 kg . Har även slutat kräkas kaskadkräkningar utan nu är det mest vanliga små kräkningar efter måltid.
  • Svar på tråden Någon fler som fått barn förtidigt under april, maj, juni 2008?
  • Tualisa

VI trivs jätte bra här . jag kände lite tvärtom.. när vi bodde först på södermalm när vi flyttade till stockholm från umeå... trivdes ej... sen bodde vi i årsta i ett år ca.. sen blev det gnesta. Lugnt och skönt

Lilla Alva är här
  • HH75

Hej Tualisa!
    vad har du i ditt hemmagjorda amningste? kanske ska testa för att maximera B:s mjölkintag...

Träffade Bettina, överläkaren fr förlossningen idag. Hon hade inget direkt svar på varför det blev som det blev men jag ska ta blodprov för en koagulationsutredning iaf. Får se om de blir klokare efter den..

• Elpida

Full av förhoppning
    Jag menade åh vilken tårta!!!!! Jag har hittat den alltså
    Så anvancerad kommer nog inte min att bli, hihi

HH75
    Jag har 1tsk fänkål och 1 tsk anis till en liter vatten i mitt amningste

Tualisa
    Skönt att det fungerar, jag hoppas också att det här med sömnen håller i sej, vi får hålla tummarna

• Full av förhoppning
    Elpida skrev 2008-10-14 13:22:53 följande:
    Full av förhoppningJag menade åh vilken tårta!!!!! Jag har hittat den alltså Så anvancerad kommer nog inte min att bli, hihiHH75Jag har 1tsk fänkål och 1 tsk anis till en liter vatten i mitt amningsteTualisaSkönt att det fungerar, jag hoppas också att det här med sömnen håller i sej, vi får hålla tummarna
    hahaha jag såg bara "Öh vilken tårta"?? hahahaha
    FÖrlåt... lite trög

Ja visst var den fin!!!
    Elias är här
  • Tualisa

HH75: jag har oxå liknande i mitt.. 1 tsk fänkålfrön, 1 tsk anisfrön och 1 tsk kummin. kokar upp ca 1 liter vatten och lägger i det. får dra en stund. sen häller jag det i e tillbringare och dricker under dagen. Det bästa med det är att alvas mage värkar vara bättre oxå..

Hoppas att dom hittar anledningen till varför det blev som det blev för dig

Lilla Alva är här
  • Bliglin

Ha ha, Nils verkar vara i samma size som din lilla tös prinsessan.
    Sist han vägdes var det 6220 gram och 60 cm lång, men det var ju någon vecka sedan. Ska in på neo imorgon för synagis, så då får jag säkert veta ny vikt. Men jag tror han ligger kring6,5 kilo, minst. Han har verkligen blitt en liten tjockis

Jag läcker aldrig mjölk numer, kanske för han äter så ofta så det aldrig hinner bli särskilt fullt i tuttarna.

Elpida: han är född 1 april, men v 27 +1 då, så han har ju lite tid att ta igen.

Kanske ska testa det där buffandet i sängen... vore ju inte så illa om det kan få honom att sova 3 timmar mellan nattamningarna istf 2 timmar som det är nu

Trevlig kväll alla!

• Isa83

Ojoj vad de små växer..
    Min lilla kille har vuxit såå himla fort!!
    Han är 6 mån (3,5mån korr) och vägde idag 9150gr! Och är 67,5cm lång. Så han ligger över kurvan nu, kan inte tro att han har vägt 1500gr helt otroligt.

Wow vilka tårtor, lite avis på er som kan

• Bliglin

Aha är det "bara" 5860 som de ska väga till 62 cm Kanske därför dr sist sa att Nils var tjock, he he. Fast han är ju bara en liten plutt jmf din kille Isa83 Han är minsann en stadig liten man nu.

Full av förhoppning skrev 2008-10-14 19:10:22 följande:

Elias vägdes och mättes idag. 62cm oxh 5860g Riktigt A-barn Hahaha mitt på kurvan
  • Full av förhoppning
    Bliglin skrev 2008-10-14 20:24:43 följande:
    Aha är det "bara" 5860 som de ska väga till 62 cm Kanske därför dr sist sa att Nils var tjock, he he. Fast han är ju bara en liten plutt jmf din kille Isa83 Han är minsann en stadig liten man nu.Full av förhoppning skrev 2008-10-14 19:10:22 följande:
    hahaha jag har ingen aning om vad de "ska" väga.... tycker jag har en liten långsmal korv jämfört med Isabelle som var en liten köttbulle när hon var liten
    Har ju fått börja med gröt och ersättning och grejer för att han skulle gå upp i vikt... och det funkade för han hade nu gått upp 495 gram på två veckor SÅ nu var han ikapp igen
    Elias är här
  • Tualisa

Jag vill oxå att alva ska väga sååå många kilon . ska väga imorgon, men tror nog dock att hon bara kommer väga strax under 4500... känns som hon stannat i vikt. hon går upp ca 100 gram i veckan nu och det var visst normalt...

Lilla Alva är här
  • Full av förhoppning

Elias är 6 m ånader och 2 dagar men 3 & 3/4 månader korrigerat
    Det är ovanligt att de tar sig så som några av våra har gjort vad jag förstår.... det är vanligare att det tar lite tid att komma ikapp med vikten och längden...

Elias är här
  • Elpida

Vad härligt att våra barn växer!
    Bliglin
    Han växer ju jättebra då! V 27 jämfört med våra 32 är ju ganska stor skillnad.

Isa83
    Wow! Ståtlig kille!

Alltså när jag tänker efter kan jag knappt inte komma i håg hur det var med min lilla tjej... Hon vägde drygt 7 kg när hon var 1år, så många turer som vi hade med henne... Min lille kille åt en hel portion gröt igår och bleev jättesur när det tog slut, så jag fick amma också!!!!! Dottern åt på sin höjd 3skedar, det går så lätt med Teo att jag bara väntar på bakslagen... (jag vet, jag vet, det behöver ju inte komma några... men jag vågar inte riktigt glädja mej än..)

Tualisa
    Dom ber dej inte ge tillägg?? Här var dom så himla noga med att han skulle gå upp 1 kg per månad de 3 första månaderna och efter det minst 600 gr.
    Skönt att dom verkar ha lite rimligare gränser och att du slipper tjatet om tillägg. Dom är inte så bra på aming här så dom säger alltid att man ska ge tillägg också (vilket jag skiter fullständigt i )

• Tualisa

Har varit och vägt henne nu idag och hon har gått upp jätte bra. väger nu 4524 gram jag är överlycklig.. hon har ökat nästan 300 gram på en vecka... så mycket har hon aldrig gått upp förrut...  skönt!

Lilla Alva är här
  • prinsessan 13 april

GRATTIS!
    Här har det just smaskats gröt idag med Mango...Toppen tycker prinsessan! Jag ska äntligen dra igång mitt syprojekt fleeceåkpåse...håll tummarna att det blir bra!

• Elpida

Åh vad bra!!
    Ger ni apelsin juice till era småttingar?????? Jag ska göra ´det säger dom..... Kan d verkligen vara bra fört en bebis m reflux??? Det låter helknasigt tycker jag, men man kanske ger juice eller??

• Full av förhoppning
    Elpida skrev 2008-10-15 14:25:02 följande:
    Åh vad bra!!Ger ni apelsin juice till era småttingar?????? Jag ska göra ´det säger dom..... Kan d verkligen vara bra fört en bebis m reflux??? Det låter helknasigt tycker jag, men man kanske ger juice eller??
    Nej apelsinjuice är alldeles för starkt.
    Det finns osötade fruktdrycker här i sverige med men jag ser ingen anledning att ge detta. Det är väldigt mycket fruktsocker i dem och enligt mig helt onödigt att ge.
    Vi ger vatten, bröstmjölk och ersättning och fruktsmakerna får han i puréerna ändå efterhand. Fast det är rätt bra att vänta med dem och introducera alla grönsakerna först... annars blir de mindre poppis då barn tycker om sött, det gör de redan i magen...
    Elias är här
Svar på tråden Någon fler som fått barn förtidigt under april, maj, juni 2008?