• Anonym (syskon?)

Ägglossning/amning och mens?

Jag ammar fortfarande min 15-månaders. Självklart inte helamning, men 6-7 gånger om dagen i alla fall + nattamning. Nu är vi sugna på syskon, men mensen har inte kommit än, inga ägglossningskänningar heller. Hur länge bör jag vänta innan jag kontaktar sjukvården?

Om man skall införskaffa ägglossningstickor, hur många tror ni kan behövas för att täcka upp en hel månads koll? Har aldrig använt såna tidigare, så jag vet inte riktigt hur de fungerar.

• Svar på tråden Ägglossning/amning och mens?
  • LitenBlomma
    Anonym (syskon?) skrev 2008-07-17 10:01:38 följande:
    Jag ammar fortfarande min 15-månaders. Självklart inte helamning, men 6-7 gånger om dagen i alla fall + nattamning. Nu är vi sugna på syskon, men mensen har inte kommit än, inga ägglossningskänningar heller. Hur länge bör jag vänta innan jag kontaktar sjukvården? Om man skall införskaffa ägglossningstickor, hur många tror ni kan behövas för att täcka upp en hel månads koll? Har aldrig använt såna tidigare, så jag vet inte riktigt hur de fungerar.
    Konstig fråga kanske men 6-7 ggr/dag PLUS natten är inte det att helamma?
    Så mycket/ofta äter inte ens min lilla tjej på 4 mån

Köp ÄL tester på nätet, brukar finnas billiga i 28 pack tex. Då kan du testa em. och kväll den första månaden så du kommer in i det. Kan vara lite lurigt att läsa av stickorna. Men har du inte fått din mens än är det svårt att veta NÄR du ska testa, så du får helt enkelt testa tills du får utslag. 
    Om du vill ha tillbaka mensen och ditt barn är 15mån så tror jag att du nästan måste sluta amma. Vänta sen några månader, har den inte dykt upp då så kan du höra av dig till en bm.
    Ludwig -020227 & Meja -080311
  • Anonym (syskon?)

Nä, det äts både frukost, lunch, middag och mellanmål, så det är delamning. Tio minuter här och var utspritt över dagen + 2-3 nattamningar.

Jag har hört talas om folk som syskonammar, och väldigt många som fått tillbaka mensen medan de fortfarande ammar. jag undrar egentligen var gränsen går för att det är "onaturligt" att mensen håller sig borta, helt enkelt.

• LitenBlomma

Ok. Jag ammade min stora kille tills han var 2 år. Fick mens nästan direkt efter avslaget var slut. En del får inte mensen öht när de ammar, varken helt eller bara nattsnutt. Du kan ju tillhöra den skaran. Om du verkligen vill satsa på syskon nu så kanske du måste sluta amma helt, ditt beslut.

Ludwig -020227 & Meja -080311
  • Anonym (fate)

Om du vill få tillbaka ägglösningen så kan du testa att minska på nattamningen, eller sluta det helt. T.ex. amma innan ni sover, och sen på morgonen när ni går upp. Det blir lite skrik i början på natten så man måste verkligen vara motiverad :) Risken är nog att några barn vill inte amma längre alls om de inte får det på natten. Jag skulle nog behålla den amningen barnet somnar med, och sen kanske en tidigt amning på morgonen i sängen.

Om du reser bort några dagar kan det också vara tillräckligt att sätta ägglossningen igång. Det går bra att pumpa så ofta det behövs medan du är borta, kroppen är fantastisk och märker ändå att bebisen är inte nära. Här finns risken att få mjölkstockning, så 1 eller max 2 nätter att börja med :) 

• Anonym (Sluta nattamma)

Jag har fått tillbaka mensen när jag slutat nattamma, ammade fortfarande lite på dagen. Har svårt att tro att du kommer kunna få hjälp från sjukvården i det här läget. Tror inte heller att det är någon ide att börja med ägglossnings stickor innan du börjar få mens. 

Jag slutade nattamma när sonen var 18 månader, han var inte direkt nöjd med det beslutet och det krävdes stor envishet från min sida. Om jag inte hade haft motivationen att få tillbaka mensen för syskonförsök hade jag nog inte orkat ta fighten. Men en vecka senare sov han hela natten så det gick snabbt från otröstlig till lugn. Det var en pärs för alla inblandade men vi gav sonen all närhet han ville så han for inte illa av det hela. Han hade säkert varit nöjd med att börja amma igen när lillebrorsan kom, men det hade jag ingen lust med då han var knappt tre år. 

• Anonym (s)
    Anonym (fate) skrev 2022-09-09 21:58:57 följande:

Om du vill få tillbaka ägglösningen så kan du testa att minska på nattamningen, eller sluta det helt. T.ex. amma innan ni sover, och sen på morgonen när ni går upp. Det blir lite skrik i början på natten så man måste verkligen vara motiverad :) Risken är nog att några barn vill inte amma längre alls om de inte får det på natten. Jag skulle nog behålla den amningen barnet somnar med, och sen kanske en tidigt amning på morgonen i sängen.

Om du reser bort några dagar kan det också vara tillräckligt att sätta ägglossningen igång. Det går bra att pumpa så ofta det behövs medan du är borta, kroppen är fantastisk och märker ändå att bebisen är inte nära. Här finns risken att få mjölkstockning, så 1 eller max 2 nätter att börja med :) 

Det är säkert lugnt med nattamningen på en 14åring....
Svar på tråden Ägglossning/amning och mens?