• luckysun

Utomlands avstår man ofta från amningen, hur matas bebisen då?

Jag bor med min fästman och vår nyfödda dotter i Sverige men vill gärna få mer information från er utlandsföräldrar beträffande amning.

Jag läste i en mama-tidning om Pernilla Wiberg som är bosatt i Monaco. Pernilla ammade tydligen till sin dotter var sex månader MEN dem flesta mammor i Monaco avstår från att amma helt just för att dem lämnar in barnen på dagis efter bara tre månader.

I Sverige talas det om hur viktigt det är att amma minst sex månader...

Då undrar jag hur dem bebisarna får sin mat?
    Och hur gör dagispersonalen med maten till bebisarna?

Är det inte viktigt för barnen att få närhet och tutten så att barnen vet vem som är mamman?

I USA är det väll också kort mammaledighet?

• Svar på tråden Utomlands avstår man ofta från amningen, hur matas bebisen då?
  • Anouschka

Man ger tillägg, eller skickar med utpumpad mjölk. Precis som man gör i Sverige om man av någon anledning inte kan/vill amma. Här i Schweiz är det inte ovanligt att barnen börjar på förskola runt tre månaders ålder, många mammor skickar med utpumpad mjölk, de andra tillägg.

• Anouschka

Barnet vet vem som är mamman även om det inte ammas. Det får bara tidigare ett nära förhållande till flera personer (här, på våran förskola, är man mycket noga med att spädisarna har en speciell person (att det inte skickas runt mellan flera) som ser till att barnet får den närhet och omsorg det behöver).

• Fröken perfekt

Mitt barn vet då att det är jag som är mamman till henne och har aldrig haft problem att knyta an, trots att hon aldrig ammats och att jag började jobba efter knappt 3 veckor.

• luckysun

Fröken perfekt, utvecklas din dotter som hon ska iallafall och påverkas hennes intelligens av ersättningen?

• bebben Elias mamma

Men herregud, varför skulle barnets intelligens påverkas? Min lillebror fick enbart ersättning och skrev 1.9 på högskoleprovet

Mina barn har fått ersättning och de har utvecklats precis som de ska om inte bättre

• Tutilure
    luckysun skrev 2008-07-18 09:44:16 följande:
    Fröken perfekt, utvecklas din dotter som hon ska iallafall och påverkas hennes intelligens av ersättningen?
    Intelligensen har inget med ersättning/bröstmjölk att göra.

Det enda som är konstaterat är att bröstmjölk skyddar mot infektioner, ingenting annat, och även det är marginellt och individuellt.

Som någon annan skrev här på FL: bröstmjölk är inte vigvatten.
    Ersättning är ett likvärdigt alternativ.
  • luckysun

Men om man både ger nappflaska och bröst, kan barnet bli förvirrat då och inte vilja ta nappflaska då bröstet smakar bättre?

• luckysun

Men om man både ger nappflaska och bröst, kan barnet bli förvirrat då och inte vilja ta nappflaska då bröstet smakar bättre?

• Tutilure
    luckysun skrev 2008-07-18 13:01:45 följande:
    Risken är nog högre att barnet väljer flaskan framför bröstet eftersom det är lättare att dricka ur flaskan än bröstet.
  • C Karlsson

en kompis till mej bor nere i turkiet, jag har åkt ner dit väldigt mycket sedan hon fick sin lilla i feb...och varje gång har jag med mej ersättning, NAN till henne, både pulver och färdigblandat...

• Fröken perfekt

Hi hi, ja det hoppas jag att hon gjort. Pratar flytande engelska och hygglig spanska. Tävlar med sin ponny i hoppning över hela sverige, spelar golf, tränar konståkning på vintern så hon är nog normalt utvecklad. Inga allergier eller öron näsa hals sjukdomar, bara vanliga förkylningar emellanåt.

luckysun skrev 2008-07-18 09:44:16 följande:
  • 3tjejer

I många länder har man rätt att gå ifrån arbetet för att amma eller pumpa när man fått barn. På detta sätt kan barnet få bröstmjölk så länge man vill även om man jobbar och har bebisen på dagis.

Annars är det ju så att många som är hemma länge väljer ersättning istället för amning ändå. Amningsfrekvensen är rätt hög i Sverige jmf med andra västländer.

• Flickan och kråkan
    luckysun skrev 2008-07-18 13:01:45 följande:
    Om man väldigt gärna vill helamma ska man vara försiktig med flaska eftersom det kan störa sugtekniken (vid amning) + barn tar gärna den lättaste vägen, och det är jobbigare att amma

Barn utvecklas alldeles utmärkt med ersättning. Jag är för amning och kommmer att amma länge, men barn som får ersättning mår alldeles utmärkt. Finns vissa immunologiska fördelar med bröstmjölk, lite snällare för magen när de är riktigt små + så himla praktiskt (slippa flaskkok etc.), men som sagt ersättning skadar inga barn
  • jsmfb

Amningsfrekvensen var rätt låg i Sverige på 70-talet, bara något att tänka på när man förfasar sig över andra länder. Det är ju inget större fel på folk i min generation, även om färre ammades då.

När jag bodde på Irland fick man skicka med flaskor till barnen om de var så små att de skulle ha mjölk, antingen pumpad eller ersättning. Min son som ammades fram till 12 mån var mer sjuk än min kollegas son som fick ersättning.

• rileysmom

Jag gick tilbaka till jobbet efter 3 månader, pumpade på jobbet och skickade bröstmjölk till dagmamman. Min dotter hade aldrig några problem med att ammas och dricka från flaska, och hon har då aldrig varit förvirrad över vem som är hennes mamma. Jag pumpade mjölk till henne tills hon var ett år, sen fick hon vanlig mjölk. (Bor i USA.)

Svar på tråden Utomlands avstår man ofta från amningen, hur matas bebisen då?