• Äldre 19 Jul 00:52
    16841 visningar
    31 svar
    31
    16841

    Spökberättelser....

    ok. nu så här mitt i natten passar det perfekt med några spökberättelser... någon som vill dela med sig någon?

  • Svar på tråden Spökberättelser....
  • aiight
    Äldre 22 Jul 12:41
    #21
    Smultronkyzzar skrev 2008-07-19 02:32:45 följande:
    Jag har mer...Det här har jag skrivit i en annan tråd för länge sen så du kanske har läst det, men jag skriver det igen :)Mitt ex berättade för länge sen att flera gånger när han var yngre hade han vaknat mitt i natten av att det kändes otäckt på nåt oförklarligt sätt. Så han la händerna över ansiktet och blundade så hårt han kunde. Och sen helt plötsligt blev det att kännas som om någon satt på honom och skakade honom en lång stund.Han blundade hela tiden och var livrädd.När det hade lugnat ner sig och han tittade upp igen så var det ingen där, han var helt ensam i rummet.Men när han berättade det för sin pappa så var han helt säker på att det var ?maran? som ?red? honom. Exet sa även att det bara hände om han låg på rygg och sov, så han har inte kunnat sova på rygg flera år.Samma ex har en lillebror som kom hem en dag och berättade för sin pappa att han hade lekt med en gubbe som bodde inne i skogen. Han berättade vad gubben hette och var han bodde.När pappan hörde namnet på gubben så gick det en rysning genom kroppen, för den gubben hade varit död i flera år.
    vad är en maran?
  • Äldre 22 Jul 13:40
    #22
    aiight skrev 2008-07-22 12:41:42 följande:
    vad är en maran?
    Mara är hämtat från nordisk mytologi och är ett väsen (oftast en kvinna) som smyger sig in i sovrummet på natten och sätter sig grensle över den sovandes bröst; man rids av maran.
    //Maggis
  • aiight
    Äldre 22 Jul 14:17
    #23
    Maggis skrev 2008-07-22 13:40:55 följande:
    Mara är hämtat från nordisk mytologi och är ett väsen (oftast en kvinna) som smyger sig in i sovrummet på natten och sätter sig grensle över den sovandes bröst; man rids av maran.
    finns den någon anledning att hon gör så?
  • Franti­c
    Äldre 22 Jul 14:20
    #24

    Sömnparalys, inte farligt,men ganska obehagligt. Hypnagoga och hypnopompa tillstånd är fullständigt naturligt och normalt.
    sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys


    Smultronkyzzar skrev 2008-07-19 02:32:45 följande:
    Jag har mer...Det här har jag skrivit i en annan tråd för länge sen så du kanske har läst det, men jag skriver det igen :)Mitt ex berättade för länge sen att flera gånger när han var yngre hade han vaknat mitt i natten av att det kändes otäckt på nåt oförklarligt sätt. Så han la händerna över ansiktet och blundade så hårt han kunde. Och sen helt plötsligt blev det att kännas som om någon satt på honom och skakade honom en lång stund.Han blundade hela tiden och var livrädd.När det hade lugnat ner sig och han tittade upp igen så var det ingen där, han var helt ensam i rummet.Men när han berättade det för sin pappa så var han helt säker på att det var ?maran? som ?red? honom. Exet sa även att det bara hände om han låg på rygg och sov, så han har inte kunnat sova på rygg flera år.Samma ex har en lillebror som kom hem en dag och berättade för sin pappa att han hade lekt med en gubbe som bodde inne i skogen. Han berättade vad gubben hette och var han bodde.När pappan hörde namnet på gubben så gick det en rysning genom kroppen, för den gubben hade varit död i flera år.
  • Äldre 22 Jul 14:41
    #25
    aiight skrev 2008-07-22 14:17:01 följande:
    finns den någon anledning att hon gör så?
    Finns ett tillstånd när det känns som om man får en tyngd/ett tryck över bröstet när man sover varefter man vaknar med ångestkänslor och det kallades "mara" förr. Gissar att folktron förklarade det hela med att göra trolldom av det.
    //Maggis
  • Val
    Äldre 22 Jul 14:51
    #26

    När jag var ungefär 14 år och ute och red med en kompis, såg jag ett skelett ligga i en stor jordhög ute på en åker vid en mosse. Jag blev stel av fasa eftersom jag alltid haft en fobi för just skelett (löjligt men sant) och kunde inte säga något till kompisen, som red en bit framför och uppenbarligen inte såg någonting. Vi red en stund och jag blev mer och mer osäker på om jag verkligen sett rätt. Hur kan ett skelett ligga alldeles helt bland schaktmassor? Det borde ju falla sönder, eller? jag funderade o funderade och bestämde mig för att inte säga något till kompisen förren jag dubbelkollat (även om jag måste säga att jag såg det TYDLIGT, ca 50 meter bort)för det var ju också konstigt att hon inte sett det. Vi red vår vanliga runda och när vi kom tillbaka till "skelettplatsen" och jag skulle dubbelkolla: då var där ingen jordhög. Bara en slät äng med högt fint gräs.
    Det var väl inte så läskigt som många av era berättelser, men det KONSTIGASTE jag varit med om i den genren.

  • Val
    Äldre 22 Jul 14:56
    #27
    Svar på #15
    jag tror inte att spöken o andar måste komma från FÖRR, det kan väl likagärna vara någon som dött bitter och ångerfull (eller haft en annan anledning att stanna kvar lite) för ett år sedan, som för hundra år sedan? varför tror man alltid att spöken är GAMLA? Jag vill gärna veta, för det är något jag fundert på. Vad tror ni?
  • Blenda Mu
    Äldre 22 Jul 14:58
    #28

    Jag har även hört konstiga ljud i min förra lägenhet, ljuden har kommit från golvet. Det var någon som berättade att en arbetare dött när de byggde huset. Sen har jag vaknat och tittat upp mot och då sett en pojke i shorts och skjorta sitta på en byrå och sprattla med benen. Inget jag blivit direkt rädd av, däremot har jag försökt prata med min farfar som dog av hjärtesorg :( Ibland har jag fått något slags svar geneom en blinkande lampa.

  • Skogsf­lickan
    Äldre 24 Jul 21:39
    #29

    Lite långt kanske men här är min berättelse...

    Jag och min man flyttade in 2003 i en gammal skola ombyggd till parhus. Jag har alltid kännt mig bevakad i huset,inte obehagligt men att det alltid är ngn som tittar på mig. Vi bor dessutom mittemot en kyrkogård ca 60m ifrån. Vi ser stenarna från köksfönstret. I allafall, när vi flyttade in och bott ett tag så har jag jobbat natt och ska lägga mig att vila.Då har jag ansiktet ifrån dörren, då känner jag hur ngn sätter sig i sängen vid fotändan.Jag tror att det är min man eller vår hund,vänder mig om och ingen är där. En annan gång står jag i duschen och ska åka o jobba, jag kommer ut ur duschen och hör hur vår kontorsstol i barnkammaren gnisslar till, jag tror att min man leker lite för att skrämma mig men ingen var hemma då...Stolen gnisslar bara när man sitter i den...En tredje gång ligger jag i sängen så hör jag hur ngn bankar på fönstret i barnkammaren, den ligger intill vårt sovrum med en dörr in till rummet och ligger på övervåningen och ingen stege upp...Jag brukar då och då se skuggor här o var..Vi hade en gång en kille på nyår här som påstod sig vara svart häxa, han vart en riktig idiot och sa att han såg dom i vårt hus...Efter diverse förolämpningar från honom så blir jag förbannad på honom om vad han säger om våra spöken.När jag ska gå in i matsalen efter det så släcks alla lampor i matsalen så fort jag gick över tröskeln. Jag vart lite rädd och han med...Efter det så slutade han upp o dumma sig.....

  • Atjo
    Äldre 31 Jul 22:02
    #30

    Kom på en till! Min svåger Terry och min man Robert delade rum när de var barn. En natt vaknade min svåger, då 6 år, av att en nunna sitter på knä och ber vid Roberts säng. Hon vänder sig om till Terry, som satt sig upp i sin säng, och lägger fingret till munnen som för att hyssja honom och sen försvinner hon.

  • Tue 25 Jan 2022 18:04
    #31

    Hej är synsk o tror på spöken
    Kommer jag någonsin få barn?
    Kommer jag träffa den rätte?
    Är f.n olyckligt kär
    Är 43 känner mig old.

Svar på tråden Spökberättelser....