vad vägde era barn som föddes i vecka 28???
och hur har allt gått efteråt?
fick barnet någon form av framtida men eller har allt gått jättebra utan komplikationer?
och hur har allt gått efteråt?
fick barnet någon form av framtida men eller har allt gått jättebra utan komplikationer?
min dotter föddes i v 27+3. Idag är hon 3 år, och över kurvan. Inga besvär alls. Hon had syrgas längre pga hjärtfel som åtgärdades med OP, annars inga komplikationer!
Hon är som vilken annan 3 åring som helst :)
Vår dotter är född i vecka 27 och då vägde hon som minst 1100g, men nu har hon mer eller mindre kommit ikapp normalkurvan och väger över 7 kilo. Hon är 6 månader nu och har inte fått några men vad man kan se än så länge iallafall. Rular runt, skrattar högt, greppar, stårupp längre stunder, sover hela nätterna, hoppar i gunga, Äter gröt och pure som vilket annat barn som helst
Hej!
Vi fick en underbar pojke för ca 4 månader sedan i v28+4.Han vägde 1340 gram och var 38 cm lång. Allt har gått jättebra och efter 7 veckor på sjukhus blev vi utskrivna. Inga men och han växer så det knakar, väger nu snart 6 kilo!!! Men vi känner att vi har haft en enorm tur och vi är otroligt tacksamma för att det gått så bra...
Min son föddes i v 29+0, vägde 1405 g vid födseln. Stannade på neo i drygt 5 v och hade hemsjukvård lika länge. Han fick en liten hjärnblödning vilket är vanligt bland så tidigt födda. I hans fall gör den att han har för mkt spänningar i benen o det gör att han inte kan stå eller gå själv än. Han är 22 mån och kryper nu i alla fall vilket känns som ett stort steg.
I övrigt är han helt normalutvecklad, äter, sover, leker och pratar som vanliga snart 2 åringar, dock lite mindre till växten fortfarande men det kommer säkert ikapp så småningom.
Min son födde i v 27 +1 och vägde 940 gram. Nu är han 3 veckor efter egentliga BF och väger någonstans mellan 3,5 och 4 kilo. (är en vecka sedan senaste vägningen).
Han mår bra och tycks inte ha fått några men av sin förtidiga födsel... men det är naturligtvis för tidigt att vara helt säker på det än så länge. Han har ett ljumskbråck som ska opereras, men det är ju mycket vanligt bland nyfödda småpojkar även fast de fötts efter 40 veckor.
våran lilla tjej föddes v 28+6 vägde 1370 gr och var 37 cm
var 5 veckor på neo.
idag är hon 4 år och väger ca 20 kg och är 110 cm lång
inga problem efter sin tidiga födsel mer än att hon var oerhört infektionskänslig sina första 2 och ett halvt år.
nu inga infektioner alls knappt.
hade cpap och syrgas länge tills alldeles inna vi åkte hem.
hon är ikapp sina jämnåriga.
Vi fick en liten tös i 28+4 för 1år och 4 månader sen.
Hon vägde 1228 gram och fick ligga på iva i Lund i 2½ vecka, sen vårt hemsjukhus neonatal i 5½ vecka och sedan hade vi hemsjukvård i 4 veckor efter det.
Hon hade CPAP och kuvös i 4 veckor och sedan syrgasgrimma i 4 veckor till. Hon hade en liten hjärnblödning, en ductus som ännu är öppen (för lite för operation just nu), blödande magsår och stora problem att behålla mat i början.
Nu väger hon 9 kg, är 75 cm och har precis börjat gå. Hon har inte varit så infektionskänslig innan, men just nu är hon förkyld ganska ofta. Har BPD som hon får inhalera för när hon är förkyld, annars är hon hur pigg som helst.
Tycker att vi har klarat oss bra och är så tacksamma över att ha kvar vår ena tvillingflicka. Hennes syster dog i magen, därav den tidiga födseln.
Hej igen!
Skulle kanske vara lite mera tydlig, självklart var det en jobbig tid med mycket oro.Med inga komplikationer menar jag att vi klarat oss undan hjärnblödning,infektioner, respiratorvård, mm. Han fick ju självklart ha CPUP ett bra tag och fick en blodtranfusion och blev matad med sond i näsan, fick ligga i kuvös och sola en hel del+diverse mediciner för omogna njurar och lever osv, men allt gick hela tiden åt rätt håll.Så vad vi kan se nu så utvecklas han helt normalt om vi jämför med hans två systrar.
Min syster och hennes gubbe fick en liten pojke i v 28+1 och han var 33 cm lång och vägde 836 g. Inte alls stor. Men allt har gått bra än så länge och han blir snart 1 mån nu.
Jag fick en liten tjej i v 27+4. Hon vägde 848 gr och var 34 cm. Hon låg i kuvös i 4 veckor och hade cpap i några veckor. Hon fick sola endel i början. Nu blir hon 3 år i december och väger ca 10 kg och är ca 85 lång. Nu pratar hon förfullt och har inga motoriska svårigheter utan hoppar, skuttar,klättrar, springer och hittar på bus som vilken 3-åring som helst.
Min lilla tjej är född i v. 28+5 och vägde 1415 och var 40,5 cm lång. Idag väger hon nästan 9 kg och är 70 cm och är ikapp bebisarna som är födda samma månad på vikt och längdkurvan. Hon hade hål på tarmen och ductus som opererades efter födseln. har även haft stomi en period. Låg i respirator i drygt 5 veckor och var nära att inte klara sig. Mycket komplikationer men mår idag jättebra och är som vilken unge som helst ! Många ärr som minne av sin första tid i livet men vad gör det, hon lever ju ! Totalt så tillbringade vi drygt 2 månader på sjukhhus.