• Natalejjis

Hur dyrt är det med bil i London??

Hejsan!

Vi ska flytta till London och jag undrar hur det fungerar med bilskatter, bilköp osv. Vill veta allt jag behöver för ev köp av bil!
    Vad kostar en bil i förhållande till svenska priser?
    Tull?
    Försäkring?

Vi vill köpa en liten, men bra och trygg, bil som kan ta oss till Supermarket och kanske om man vill se sig om i landet på framtida semester. Det är väl väldigt dumt att ta bilen till stan? Vad kostar parkering? Billigare med tube?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Hur dyrt är det med bil i London??
  • utlandsmamma

Att köpa en begagnad bil i England är billigare än i Sverige. Vad bilförsäkringen kommer att kosta beror på vilken bil ni köper. För begagnade bilar gå in på

www.autotrader.co.uk/

För försäkring gå in på

www.elephant.co.uk/

och för bilskatten kan du titta på denna sidan

www.direct.gov.uk/en/Motoring/OwningAVehicle/HowToTaxYourVehicle/index.htm

Parkering på gatan är billigare än i storstäderna i Sverige och man ansöker om parkering via sin kommun som man bor i, "parking permit" Då brukar man även få ett antal "visitors vouchers" för besökande gäster.

Köra bil in till stan gör jag knappt aldrig, mycket smidigare att ta bussen eller tunnelbanan, eller så traskar man. Att köra bil inom "the congestion charge zone" kostar 8pund om man betalar samma dag och 10pund om man betalar dagen efter.

London är en stor stad att köra bil i men jag tycker verkligen att det är super lätt och folk är verkligen vänliga. Jag kör bil till jobbet varenda dag och skulle inte klara mig utan bil med barn. Å andra sidan behöver man inte åka till supermarket, man beställer maten över internet, superlätt!!!!

Det är viktigt att lära sig alla smågatorna så man kan undvika trafik, för trafik det kommer du att sitta i många gånger. Jag använder mig av en satnav när det är mycket trafik för då vågar jag sticka av och testa, jag levde med en A to Z i mitt knä i många många år...........

www.tfl.gov.uk/roadusers/congestioncharging/

• lexa

Hej jag köpte en begagnad volvo 940 på www.gumtree.co.uk för 1000 pund den går som tåget.
    En full tank kostar ca 75 pund men det räcker länge.
    Min försäkring kostar 45 pund/ månaden. (jag har speciell tjej försäkring, lite billigare)
    Varje år gör man en kontroll på bilen kallad MOT det brukar kosta ca 100 pund. Om det inte är något fel på bilen.
    Sedan betalar man skatt man kan betala för 6 månader eller 1 år. Så om ni kollar på begagnade bilar så är det bra om dom nyligen gåttigenom MOT och klarat testet.

Svar på tråden Hur dyrt är det med bil i London??