• Ida Lindh

för trångt bäcken ?

Hejsan. Har hört många skräckhistorier om att man inte kan föda vanligt om man är väldigt kort i växten. Det jag har hört är att bäckenbenen är för trånga och därav kan man inte föda normalt. Jag själv är endast 1,52 och är nu jätteorolig, måste verkligen få veta

• Svar på tråden för trångt bäcken ?
  • fion

Min mamma har int kunnat föda vaginalt pga för trångt bäcken, jag berätta detta åt min bm som sa att jag skall få göra en extra undersökning i vecka 34-35. Vi pratade inte så mycket om det, hon nämnde bara att det inte längre görs någon röntgen (i Finland i alla fall), men hur gör dom då? Någon som vet?

• Forza

Min faster och min kusin har fött barn vaginalt utan problem och de är ca 150 cm långa. Barnen vägde runt 3300.

• jengberg

snälla snälla snälla se till att få göra en bäckenmätning då dom röntgar dig o det nu snart...... med mig vänade dom för länge på röntgen så jag han aldrig göra någon då mitt barn föddes för tidigt. Jag fick fösöka föda och det slutade med nedsövning o akut snitt.. i efterhand efter en bäckenmätning med röntgen gjorts visade det sig att jag aldrig hade kunnat få ut min bebis. hade det kollats från början hade jag kunnat få vara vaken vid snitte o sett min rasmus direkt. Lita inte bara på en mätning där läkaren känner med handen...min läkare sa att det va på gränsen men att jag nog skulle kunna föda o se vad fel han hade det.....

så snälla för din skull se till att du får kolla dig/lycka till

• sommar barn

Hej igen!
    Du frågade om jag hade fått välja snitt då jag låg på gränsen. Jag hade en förlossning bakom mig och då min son jag då skulle föda hade passerat det mest kritiska stadiet (enligt bäckenmåttet)innan den förlossningen avslutades med urakutsnitt, pga moderkakan började avlossa, så bedömdes det att det skulle gå vägen. (Snittet berodde INTE på eventuellt trångt bäcken)Min son jag då skulle föda fram vägde drygt 3700. Jag fick göra extra ultraljud för att viktuppskatta det andra barnet, detta då jag inte igen ville genomgå ett akut snitt. En vecka innan min dotters födelse viktuppskattades hon till 2700, vilket bedömdes skulle gå bra. När hon väl kom ut vägde hon strax under 3300. Egentligen så tror jag att det hade gått bra att föda fram min dotter om det inte hade varit för en livmoder som inte gjorde sitt jobb. (hade täta värkar lääänge och ändå hände mycket lite, det sades att min livmoder var trött)Jag har också frågat om min förlossning påverkades av ett trångt bäcken, men de (läkare, bm) menade att tiden för förlossningen och att barnet inte trängde ner i den takt jag hade hoppats på berodde på livmodern. Men för att svara på din fråga så hade jag fått välja, men det berodde nog också mycket på en extremt jobbig första förlossning. Hoppas verkligen att du får göra ett aktivt val och att du får hjälp att gå igenom din oro med en aurorabarnmorska. De finns till för förlossningsrädda. För att minska din oro om att brista, kan jag säga att jag inte ens kände att jag brast, och då blev jag sydd på två ställen ca 2,5-4 cm. Men sen är det ändå givet att man hoppas på att inte brista;)

• Ida Lindh

Tack för ditt svar :) Ska prata med min BM om att jag vill ha en bäckenmätning. Jag hoppas dom inte nekar mig kejsarsnitt om jag nu skulle ligga på gränsen eller vara aningen trång. Vart får man tag i en såndär aurorabarnmorska ? :)

• Mamisita

Jag är 152 cm lång och väldigt nätt. Fick tjata mig till en bäckenröntgen då min bm pratade på om att det är sååå ovanligt med för litet bäcken...fick till slut göra en bäckenmätning samt viktuppskattning på bebis (som dessutom visade sig vara fel efter födseln). Låg strax över vad som räknas för litet men läkaren bedömde att det skulle gå.

Det visade sig senare att troligtvis så passade inte min "bäckendesign" för barn över ca 3kg då dottern fastnade med ena axeln på väg ut. Hade även svaga värkar och utdragen förl som slutade med sugklocka vilket säkert också var bidragande orsak till att hon fastnade.

Har en släkting som fick kämpa länge innan hon fick ett snitt godkänt (i sista sekund) trots att hon låg på gränsen och hade tom mindre mått än mig själv. Viktuppskattningen de gjorde stämde inte heller (visade det sig när bebis kom ut och vägde närmare 4kg)utan bebisen var större än de beräknade. Hon fick ett enligt mig dåligt och otrevligt bemötande av läkaren hon var i kontakt med trots att tex aurorabm tyckte hon skulle godkänna snittet. Till slut fick hon träffa en annan läkare som godkände snittet då han tyckte det var dumt att chansa.

Så det verkar tyvärr bero mycket på vem man kommer i kontakt med...

• Ida Lindh

Ojoj. Så det är alltså svårt att ens bli bäckemätt ? :(
    Nu blir man ju lite smått orolig. Jag får hoppas man kommer i kontakt med en läkare som tar en på allvar ,..

• MalinI
    Ida Lindh skrev 2008-07-28 08:16:06 följande:
    Ojoj. Så det är alltså svårt att ens bli bäckemätt ? :(Nu blir man ju lite smått orolig. Jag får hoppas man kommer i kontakt med en läkare som tar en på allvar ,..
    Mmm hoppas det blir rätt läkare.

Jag är oxå kort, 1,52 men har inte trångt bäcken. Har fött 3 barn runt 4 kg utan problem. Nja första fastnade med axlarna, men det gick bra iaf. De två andra gick bra.
    Men när jag väntade min första så sa min bm att jag skulle ta upp med läkaren om ev bli mätt.
    Den läkaren jag träffade skrattade bara åt mig och sa. Hur tror du de asiatiska kvinnorna gör? De föder ju barn hela tiden.
    Det var rätt knäckande att höra. 23 år, första gångs gravid och hade inte så stor koll. ( Innan familjeliv kom till )

Denna läkare gav vän en känga med.
    Hon var gravid med sitt 4:de barn, hade 2 eller 3 missfall mellan 3 och den i magen. Hon frågade henne om råd, tips om hon skulle fortsätta graviditeten, eller om hon skulle avbryta den. Hon hade haft en del problem med de övriga graviditeterna med.

Då slänger läkaren ur sig... Men du. Jag tycker du ska göra en abort. För du har ju en man hemma, han vill väl inte ha en gravid fru hela tiden???
    Missbrukar smileys
  • Mapiva

Hej!
    Tittade på House of Babies i morse, vet ej om det stämmer, men de sa att man kunde kolla med sin skostorlek hur stort bäcken man har!! Låter kanske konstigt.... Men så sa barnmorskan till en mamma.... Hon sa att har du skostorlek 36 kan du lätt föda ett barn upp till 4 kilo! Som sagt vet ej hur mycket d stämmer!!
    Lycka till!!

• La Lola
    Mapiva skrev 2008-07-28 08:40:48 följande:
    Hej!Tittade på House of Babies i morse, vet ej om det stämmer, men de sa att man kunde kolla med sin skostorlek hur stort bäcken man har!! Låter kanske konstigt.... Men så sa barnmorskan till en mamma.... Hon sa att har du skostorlek 36 kan du lätt föda ett barn upp till 4 kilo! Som sagt vet ej hur mycket d stämmer!!Lycka till!!
    Hm, jag har 38 o kunde inte föda min dotter som vägde 3,9.....

Så jävla dumt sagt tycker jag.
    Vad 17 har skostorleken med saken att göra?
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • lillvilda

jag är 150 cm lång å ska vi prata skotrl så har jag 33 i skor och jag födde min son som vägde 3645g. Lite stor var han ju för mig och fick komma med sugklocka men ut kom han iaf och mådde bra!

Nån bäckenmätning görs inte här i göteborg sa dom till mig eftersom det är svårt att beräkna barnets vikt när det väl föds. Det blir som att "veta hur bred gatan är men inte bilen som ska köra ner för den". Alltså min son beräknade dom till 3000g men så gick jag över tiden och vips var han 654g tyngre. Sen beror det ocå mycket på hur barnet kommer i vilken bjudning alltså.

• Poloc

TS - hoppas du inte oroar dig för mycket bara för att du får höra några enskilda "skräckhistorier" här. Tänk på att 100.000 barn föds om året i Sverige och de allra flesta förlossningar går bra (fast de hör man ju inte lika mkt om...)

Jag fick tas med akut-akut snitt, då min mamma var för trång, så jag har också känt viss nervositet inför min förlossning. Pratade dock med läkaren på min mvc, som jag uppfattar som mkt seriös och kompetent, och hon sa att det inte finns ngn generell "ärftlighet" vad gäller detta. Hon berättade också om en patient som var trafikskadad (mkt skadat bäcken) och som inte "borde" kunnat föda vaginalt, men det gick utan komplikationer. (utvärderingen av en expertläkare, som sa att vaginal förlossning var omöjlig, hade hamnat på avvägar och kom inte fram förrän efter förlossningen) Slutsatsen är att det går aldrig att bedöma riktigt på förhand vad som är möjligt eftersom bäckenet rör sig.

Hur lång/stor en kvinna är behöver inte säga något om bäckenets inre mått och anpassningsförmåga.

Själv känner jag mig ok inför förlossningen (v41 nu). Det står i min journal att min mamma fick snittas akut, så förlossningspersonalen kan se det ifall det skulle bli komplikationer. Men jag ser ingen anledning att inte prova vaginal förlossning till att börja med.

Hoppas du får prata med "bra" vårdpersonal, att det löser sig till det bästa för dig och att du slipper vara rädd. (rädsla tror jag definitivt kan påverka förlossningsförloppet till det sämre)

• Familjen NybergElmér

På mig gjordes en bäckenmättning, när det visades att dottern låg i säte. Jag var tvungen att föda henne genom kejsarsnitt. I journalen står det att jag har ingångsträngsel. Efter kejsarsnittet, har jag fött 2 barn till. Båda pojkarna kom till världen genom normal förlossning. Med första sonen 3245g, gick allt jättebra. Med andra sonen 3475g, skrek jag mig igenom hela förlossningen. Har därför stor förlossningsrädsla efter det, och är livrädd att få ett barn som väger ännu mer denna gång. Men till nästa besök hos bm, ska vi diskutera mitt mått. Min bm sa att jag kanske även kan få göra en viktuppskattning, eftersom jag är så orolig. Jag tror helt enkelt inte att jag kan föda fram hur stort barn som helst. Jag är också 1.52 cm lång.

• Ninnis75

Kroppslängd och bäckenmått måste inte höra ihop. Det är även avhängt hur stort barnet är som ska ut.. såklart.

Nåja. Fråga din barnmorska. Be att få kontrolleras dom kan mäta ditt bäcken och även bebisen så att man med mer säkerhet vet att det går att föda normalt.

Lycka till

• m1nn13

En annan sak som man skall tänka på är också HUR barnet kommer ut. Jag är visserligen inte kort, snarare över medellängd men jag födde min son med vidöppen ansiktsbjudning. Det innebär att han låg tvärtom emot hur man "skall" ligga. Det normala är att man kommer men bakre delen av hjässan först (minsta motståndets lag). Han föddes i stället med näsa och mun först och hade dessutom stort huvud (37 cm). Det gick hur bra som helst... det tog lite tid och jag fick värkstimulerande dropp... men det var inga problem.

Vad jag vill säga med det här är att det är ju många faktorer som spelar in och om man vågar prova föda vaginalt så är ju det det bästa. Själv fick jag dropp och var fastande hela tiden ifall det skulle behöva bli kejsarsnitt, men det behövdes som sagt inte.

Svar på tråden för trångt bäcken ?