• lucky i
    Äldre 22 Jul 22:57
    1915 visningar
    6 svar
    6
    1915

    Tacksam för råd

    Hej

    Min femåriga dotter har hamnat utanför på sin dagis. Hon är flerspråkig, så det innebär att hon inte pratar lika bra svenska som sina jämngammla. Hon har under hela sin tid på dagis lekt med mindre barn. För ett och ett halvt år sedan hittade hon sin bästa kompis, ett år yngre flicka. Dom har hängt ihop sen dess. Nu har hon inte så många jämngammla flickor på sin dagis. Dom är fem stycken sammanlagt (bor i ett mindre samhälle) och min dotter får aldrig vara med. Dom här flickorna leker ihop på fritiden med. Jag har påpekat detta för dagispersonalen, att dom ska hålla ögonen öppna och försöka få med min dotter men det går inte så bra. Har känsla av att dom inte gör någonting. Har också försökt prata med min dotter, att hon ska försöka leka mer med dom och inte bara med sin bästis och har även försökt få hem dom andra tjejerna men förgäves. (i o med att vi bor i ett mindre samhälle så känner ju alla dom andra varandra men inte oss). Orsaken till att jag oroar mig är att om ett år så börjar dom här barnen på förskolan och då har inte min dotter sin bästis med sig. Jag blir supernervös bara jag tänker på detta, att min dotter ska vara där helt själv utan någon kompis..Vad kan jag göra för att undvika detta?Har ni varit med om något liknande?Mycket kan hända på ett år säger min man men jag vågar inte lämna det åt slumpen..

  • Svar på tråden Tacksam för råd
  • lucky i
    Äldre 24 Jul 00:11
    #1

    INGEN???

  • 3mamma­n
    Äldre 24 Jul 00:17
    #2

    Ett bra sätt att få kompisar är att bjuda hem barn som du redan försökt. Ta det lugnt, när hon börjar förskolan kan ni börja om på nytt och bjuda hem barn, kanske finns det några nya tjejer där då?

  • hoppas­blimam­ma
    Äldre 11 Aug 12:50
    #3

    Jag håller faktiskt med din man om att mycket kan hända på ett år. Försök ta det lugnt och var glad åt att din dotter har en bästis.

  • Tiilii
    Äldre 3 Oct 09:52
    #4

    att bjuda hem barn på kalas eller liknande är alltid bra, då komemr dom att komma ihåg hur roligt dom hade det med din dotter och vilja leka mer med henne. Jag tycker även att om du känner oron så ska du säga till på skarpen på dagis att dom verkligen håller koll, om dom fortfarande inte verkar bry sig om att hålla koll så skickar du din man då brukar det bli fart på fröknar.

    Och till sist så ska du inte oroa dig över att hon inte kommer att få några kompisar.... alla barn hittar alltid någon att vara med tillslut... de gäller bara att hon inte drar sig undan och gärna är försig själv... för sånt komemr jag själv ihåg när man var liten, att dom som va lite mer blya och inte pratade så mycke dom brydde man sig inte riktigt om... inte heller dom som var för pratglada och jobbiga... så nånstans mitt emellan är bra.

    Hoppas att det löser sig så att du inte ligger sömnlös om nätterna! Trevlig helg!

  • Äldre 3 Oct 12:02
    #5

    Jag tycker faktiskt att förskolan har ett ansvar att se till att alla leker med alla, kanske inte precis hela tiden men åtminstone delar av dagen, att de har aktiviteter tillsammans där alla är med. Min son som är 5 har nyligen blivit mobbad på dagis av några killar och jag har pratat med föräldrarna och vi är alla överens om att personalen måste ta till vissa åtgärder och att vi som föräldrar måste ha bättre koll på vad barnen gör och prata, prata, prata med dem om hur man gör och hur man är mot varann. Man ska snabbt ta tag i sånt här.

  • vonnan
    Äldre 3 Oct 23:02
    #6

    Jag tycker också att ansvaret till viss del kan läggas på förkolepersonalen.
    Du kan kanske tipsa dem om att ha en 5-års verksamhet någon timme under dagen, när de samlar ihop dem som ska börja förskoleklass nästa år och gör någon bara med dem.
    Förstår din oro, samtidigt så kommer det att vara andra, nya barn i klassen och kanske kan hon hitta en kompis där, bland dem som har varit hos dagbarnvårdare tex.
    Lycka till, hoppas det löser sig.

Svar på tråden Tacksam för råd