• raspberriee

nagon ung mamma under 22?

Finns det nagon ung mamma här?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-21 19:40
    nu dök de upp lite fragor i huvudet pa mig.

1. vad sa era föräldrar när ni/du berättade att du var gravid?

2. Far ni elaka eller dumma kommentarer ex. att "du är för ung"?

3. Bor ni tillsammans med pappan till barnet? (tar ej illa upp) vore bara kul o veta.

4. Känns de annorlunda att umgas med era kompisar som EJ har barn? Tänkte mer att de som ej har barn inte förstar riktigt hur de är o vara mamma mm.

vore kul om ni kan svara. sa nyfiken liksom :) själv skaffar jag barn om 1 ar ungefär.

• Svar på tråden nagon ung mamma under 22?
  • Lundby87

Abort kanske?

Va väll mer att se till att fixa skolan nu. skaffa jobb så du får upp sgi eller hinner få ihop lite prngar som kan behövas till alla inköp.

3. Bor ni tillsammans med pappan till barnet? (tar ej illa upp) vore bara kul o veta.
    Ja

4. Känns de annorlunda att umgas med era kompisar som EJ har barn? Tänkte mer att de som ej har barn inte förstar riktigt hur de är o vara mamma mm

Jag tycker det känns anorlunda då jag har min tös alltid med nästan. Blir mkt prat om barn och nästan hela tiden fokusera på barnet. mata byta blöja, springa efter när det kryps. avbryta när barnet är på tok grinigt humör. för blir som en inre stress. Så blir något annat men inte så man känner att va gött det va utan barn förut. kompisarna tycker det är skoj med.

• Nathalie87

Hej! mitt namn är Nathalie jag är 21 och min sambo är 25. Vi har en dotter på snart 4 månader.

Dom blev väldigt chockade, men eftersom dom själv var i minålder när dom fick barn så kunde dom inte säga såmycket och jag hade redan bestämt mig för o behålla henne. Jag berättade inte fråns jag var i 3 månaden för jag va rädd för hur de skulle reagera. Men idag är dom jätte stolta!
    Nej det har jag aldrig fått, än så länge iaf.
    Ja de gör jag, jag fick reda på min graviditet i september i december fick vi hyra en andra handslägenhet så såg vi hur de fungerade, den 1 mars fick vi en egen lägenhet.
    4. Känns de annorlunda att umgas med era kompisar som EJ har barn? Tänkte mer att de som ej har barn inte förstar riktigt hur de är o vara mamma mm.
    Ja de gör, tycker jag självklart tycker dom de e kul, men man känner sig så ensam ibland, när man inte kan följa med o festa o inte har ngn att umgås med på dagarna.

Lycka till! Kram

• Puma87
    raspberriee skrev 2008-07-28 00:44:27 följande:
    Finns det nagon ung mamma här? TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-21 19:40nu dök de upp lite fragor i huvudet pa mig.1. vad sa era föräldrar när ni/du berättade att du var gravid?2. Far ni elaka eller dumma kommentarer ex. att "du är för ung"?3. Bor ni tillsammans med pappan till barnet? (tar ej illa upp) vore bara kul o veta.4. Känns de annorlunda att umgas med era kompisar som EJ har barn? Tänkte mer att de som ej har barn inte förstar riktigt hur de är o vara mamma mm.vore kul om ni kan svara. sa nyfiken liksom :) själv skaffar jag barn om 1 ar ungefär.
    Ja min mamma började gråta när jag berättade att jag var gravid, jag sa det till henne när vi bråkade för jag tänkte "ja värre än så här kan det ju inte bli". Hon blev nog både glad och chockad men har stöttat mig hela tiden. Jag har faktiskt inte fått någon kommentar mest kommentarer om att jag komemr att bli en dålig mamma och det är från frittfrämmande människor så det skiter jag i avd dom säger. Nej jag bor inte ihop med pappan eller har kontakt med honom han har valt att inte vara delaktig tyvärr. Jag vet inte hur det är ännu då min bebis är beräknad att komma den 2/10 men än så länge går allt hur bra som helst.
    En ung kvinnas väg till att bli en mamma
  • sladden1

Vår första son fick vi när jag var 19 och fortfarande gick på gymnasiet. Min mamma blev stormtokig och det tog många månader innan hennes ilska la sig men när han väl kom ut och jag efter 7 månader tagit studenten blev allt bättre.

Nej inte hört några kommentarer rakt ut.

3. Bor ni tillsammans med pappan till barnet?
    Ja vi har varit tillsammans i 4 år och har 2 barn tillsammans. Jag är 22 och han är 28.

4. Känns de annorlunda att umgas med era kompisar som EJ har barn?
    Ja det känns annorlunda för många av mina gamla kompisar pluggar oh bor fortfarande hemma och jag flyttade ihop med min sambo för 4 år sedan. Så det är skillnad men många gånger tycker de bara att det är jätte skoj att få komma hit och leka med barnen. Det är olika mellan olika kompisar och det är bara de "sanna" vännerna som finns kvar nu.

• frollen
    - mamma var i total chock (för vi fick veta min graviditet i vecka 33+4dagar) ..när hon hade smält chocken så fick jag ett sms där hon lyckönskade mig och min pojkvän och sa att vi kommer bli dom bästa föräldrarna ever.. och att jag fick beställa den dyraste vagnen jag kunde hitta på hennes VISA ;D ..hehe

- inte en enda. men jag är iof inte så ung. jag är 22 år och min pojkvän 21 år.

- yes, jag och barnets pappa bor ihop i min lägenheten på södermalm i stockholm. vi har bott tillsammans sen oktober -07 och innan dess bodde vi tillsammans i hans lägenhet i sumpan :)

- jag är väldigt mycket samma människa som innan jag fick barn. visst, vega kommer alltid komma först. jämt. men eftersom jag och vegas pappa är tillsammans och bor ihop så kan ju jag gå ut och roa mig med mina tjejkompisar om jag vill :) alla är väldrigt förstående om jag "inte vill / inte kan" umgås eller inte orkar pga att jag är trött eller whatever..
  • Lovers

1. Mamma sa inte så mycket, men min pappa ville att jag skulle göra abort, jag bodde med min dotters pappa då.

2. Jag har aldrig fått en enda elak kommentar direkt till mig, men jag tror nog att folk har pratat bakom min rygg.

3. Jga bor inte ihop med hennes pappa, han drog förra våren, då var hon strax över 3 år, och umgänget funkar inte, han hittade en tjej som hade barn och hon blev gravid på en gång, så de är mycket viktigare än dottern. Trist men vad ska man göra.

4. Jag har 3 kompisar kvar sedan jag fick dottern, de andra drog. Då vet man precis vilka kompisar man har och inte.

Jag var 16 ½ när hon kom till världen

• Ung Mamma

Hej, jag var 19 år när jag fick min lilla dotter.

1. Nästan alla i våra respektive släkter var emot graviditeten. De menade att vi var för unga och förstörde våra liv. Enligt dem visste vi inte vad vi gav oss in på. Så det var några tuffa månader.

2. Har bara fått positiva kommentarer från omgivningen när de fått reda på att jag har barn.

3. Vi bor tillsammans och håller på att planera vårat bröllop för fullt. Dessutom väntar vi vårat andra barn (21 år nu).

4. Annorlunda känns det ju. Har tappat kontakten med flera. Men dem som finns kvar är helt underbara.

Kan påpeka att när våran dotter kom till värden så försvann allt negativt från våra släkter. Hon är allas underbara lilla charmtroll ^^

• Tom och Tess

Jag är 18 år och har en son på snart 2 år

~ Mamma blev orolig, men glad sen. Pappa blev glad med en gång.

~ Nepp.

~ Nej inte just nu, men vi letar 3:a. Bode ihop för ca 6 månader sen, men det blev slut, och nu är vi ihop igen

~ Nej. Jag tror inte dom tänker på det som ett hinder. Jag kan ju fortfarande umgås och ha kul liksom. Och min bästa vänn som är lika gammal som mig har fått barn nu med^^.

• Mammas Gustav

Jag är 20 år och min kille är 25 år och vi har en son på snart 9 mån :)

-Min pappa han jubla av glädje men min mamma sa mest bara ja men jag är ju för ung för att bli mormor då va hon 45!
    Och mina svärföräldrar dem vart överglada :)

-Näe faktiskt inte :)

-Japp de gör vi :)

-Näe faktikst inte det kääns inte så konstigt för mina kompisar dem sätter sej in i mamma rollen..

• Zodic

Jag är 21 o har en dotter på 4 månader, min man är snart 27. :)

Dom var bara glada Vi var ju ändå gifta sen ett tag o så så det var inget oväntat.

Aldrig hört något. Snarare kan folk reagera på ens utseende (hejhej piercings) men ingen har sagt något specifikt om det.

Japp, sen lite mer än 4 år.

Ja, eller, man har ju andra prioriteringar. jag umgås bara med dom som är intresserade liksom, men sen har jag fått en del nya mamma-kompisar vilket är väldigt skoj också

• princess of hearts

Gunnar var planerad, men jag hade självklart inte sagt något till mina föräldrar. Jag var 18 (nyss fyllda 19 när jag plussade)och bodde ihop med min bäste vän som är pappa till Gunnar. När jag berättade för min familj var reaktionen främst att de tyckte att jag gott kunde väntat några år till.

Nej, folk kan bli lite förvånade men inte elaka.

Nej, vi bor inte ihop längre. Vi gjorde det under graviditeten och första tiden efter att Gunnar fötts. Sedan tog vi ett gemensamt beslut att vi skulle flytta isär. Det blev för slitigt och vi tror att vi kommer att kunna vara lyckligare som familj om vi inte bor ihop.

4. Känns de annorlunda att umgas med era kompisar som EJ har barn? Tänkte mer att de som ej har barn inte förstar riktigt hur de är o vara mamma mm
    Det kan kännas som om man är från två olika världar samidigt som det är som vilken vänskap som helst. Bara att allt måste vara väldigt planerat eftersom man har barn som går först.

• Angelicat

Min mor grät, men min pappa ville ha mig till att göra abort!..

Nej

Ja , och vi gifte oss och fick sedan en till liten:D.
    Ja!jag träffar aldrig någon utav mina gamla vänner , umgås mest med familj nu..:D

• 2barnsmamma87

Våra föräldrar blev glada över graviditeten nej jag har inte fått några dumma kommentarer av våra föräldra men kanske av vissa kompisar att man har varit för ung men då har vi svarat att vi kännt oss redo för att skaffa bran.
    Ja vi bor med barnets pappa vi trivs jätte bra ihop.
    Ja det känns konstigt att träffa sina kompisar som inte har barn dom förstår inte riktigt att det tar tid när man har barn där e så mycket som behövs göras man kan kanske inte träffas varje helg men det är något dom får acceptera
    hoppas du fått några bra svar

• glad o nyfiken mamma

min mamma blev jätteglad o stolt men pappa blev ju bara arg.hade ju inget jobb o vi hade precis träffats.hans föräldrar blev väl glada.

och det med elaka kommentarer o så har jag juh inte varit med om så.men i mammagrupperna o släkten tycker inte att jag hör hemma där när dom pratar om deras barn o barnuppfostran.för jag har ju inte vart med så länge.

jag bor med pappan o vi är gifta.ska ha barn igen.

o några kompisar har jag inte tog mig inte tid för dom få jag hade precis när simon kom så dom sa upp kontakten.det roliga är att nu är dom gravida.få se hur d blir för dom...haha

• mammatill2rara

1.Min mamma tyckte att jag var ganska ung, men min pappa blev glad och gav mig en kram med orden - Jag trodde i allafall att jag skulle kunna få bli 50 innan ja skulle bli morfar.

2. nja av många äldre har jag fått mkt blickar och orden - Man skulle ju nästan vilja säga åt dem (trodde att vi var döva?)

3. Ja bor ihop med barnets pappa. och fortfarande är vi lika lyckilga:)

4. Mina kompisar tycker att det är roligt att jag har barn så inte direkt. sen 2 av mina vänner har också barn så..

• Lorena 86

Är 21 å har en son på 8 månader...

1. Min pappa finns inte med i bilden, mamma har alltid varit ensamstående, så det var extra jobbigt för jag visste att hon alltid har varit emot abort. Bodde i stockholm just då, pluggade, mamma var på besök och hon märkte på en gång att jag var gravid, pga mina bröst :D men hon sa att om jag inte kunde ta hand om barnet skulle jag föda den så att hon kunde ta hand om den, men jag fick absolut inte göra abort.

2. Jaa, man blir ju lite uttittad av äldre personer, men inget jag bryr mig om...

3. Japp, bor tillsammans med barnets pappa

4. Från början var det lite konstigt att umgås med mina vänner har inga vänner som har barn, men de har gett mig mycket stöd när det har varit jobbigt.

• leaah

-Berättade först för min mamma som blev överlycklig och grät ;D Hon fick sedan berätta för min pappa+bror, som var lite mer bekymrade över ekonomin osv. Min pappa är nu världens stoltaste morfar och shoppar barnkläder på egen hand ;D
    Svärföräldrarna blev nog lite paffa först men samtidigt väldigt glada.

2. Far ni elaka eller dumma kommentarer ex. att "du är för ung"

-Min bästa kompis var lite tveksam och föreslog abort men hon är nog den enda som kommenterat. Hitills.

-Ja, vi har bott ihop i snart 3 år.

-Sonen är än så länge bara 3 veckor så det mesta kretsar kring honom när kompisarna kommer på besök. Kan tillägga att de jag umgicks mest med förut gled iväg redan under graviditeten ;/

Jag är 21 och maken 24.

• thebaby

Hej!

Är en mamma på 21 år och är helt ny här, och första gången jag skriver i forumet.. hoppas jag fattar rätt.

Min mamma och styvpappa sa inget spec efter jag bestämt mig för vad jag skulle göra
    (vilket jag tycker var det bästa och mest respektfullt någon kunde göra.) Efter jag berättade den glada nyheten att jag minsan skulle bli mamma blev de glada och mamma sa hoppas det blir en flicka (eftersom min sysster har en son redan tyckte hon att det vore roligt om det blev en tjej som det blev :)!) min pappa berättade jag sisst för men han blev glad, men som en nervös tok ringde han varge dag. (tack för att du bryr dig men gahhh!)

Nej, har inte fått en dum komentar alls, inte en ond blick som jag vet om i alla fall. (tur det ser mycket ungre ut än vad jag är) men var med om en sen svår abort när jag var 16 och då fick jag höra hur dum i huvudet jag var för att jag ens övervägde att behålla barnet. Och det gör mig fortfarande arg när jag tänker på det, och finns dem jag inte pratat med efter det.

Ja nu bor vi ihop alla tre, lillen jag och pappsen. Men ända fram till Alexandra var 6 mån så bode vi på olika ställen. Men vi sov nästan jämt tillsammans, antingen hos honom eller mig, och faktiskt var det inga problem alls, det hade sina fördelar med, med lite tid för sig själv och lillen och så vidare.. Och faktisk känner jag ingen stor skillnad alls, kanske beror på att vi ändå var tillsammans nästa hela tiden. Men är roligare nu när vi handlar till ett hem och så mysigt att tänka att här är det vi ska växa vi tre.

Nej faktiskt inte! Har inte förlorat en ända vän, vissa har man till och med fått bättre relation till. Och det är lika underbart att umgås med mina vänner nu som förut (känner bara en som har en son på 3 år) De är så förstående och alla älskar lilla alexandra.
    Men självklar gör man inte samma saker jämt och inte ses varge dag som förut (men det blir ju samma när man än får bran ung som gamal.) Men det är ju också för att man mer vill vara med sitt barn än ut och festa. Men annars har det inte ändrat mycket, tycker jag får mycket mer ut av livet nu än förut!

Det ända jag börjat känna att jag saknar lite är att känna folk som har barn i samma ålder, mest för alexandras skull specielt nu när hon börjar upptäka saker och ting på ett helt annat sätt, leker med sådan energi och vill upptäka allt! :)

ha det bäst!

• hejpa

jag är 21, fast jag känner mig inte som en "ung mamma", jag är bara mamma liksom. svarar ¨på frågorna iaf!

ungefär.. jaha ja. sen blev de glada när de förstod att vi skulle behålla det/dem.

har inte fått höra det hittills iaf.

ja, vi bor tillsammans. fast vi har inte varit ihop så länge, vilket många kan tycka är lite konstigt. men så kan det gå! :)

en del kompisar har jag inte ens kvar, just för att vi gled isär så himla mkt. men de flesta är glada och ser mig inte som en annan person direkt. tror det hade varit värre om jag var yngre. vid 21 så har man ju ändå vuxit upp, många bor med sina pojkvänner och jobbar. man lever inte direkt det där partylivet längre. inte alla iaf ;)

Svar på tråden nagon ung mamma under 22?