• quepasa

Ang. föräldrarpenning

HEJ!
    Om kvinnan ska ta 90 dagar från mannen,räknas då dessa dagar som sjukpenningnivå dagar eller? När kan man börja använda dessa dagar? FKassan betalar sammanlagt 330 dagar till t.ex. mamman. Hur många dagar av dessa 330 är sjukpenningnivå dagar och hur många dagar är dagar med lägstanivå med avseende på att det är mamman som ska utnytja de 90 dagarna från pappan??? AAAggghhh jag blir galen!!!
    Hjälp snälla!
    /Orolig blivande mamma

• Svar på tråden Ang. föräldrarpenning
  • quepasa

Hallooooo!!!
    Först tackar jag för alla svar, men det hjälpte mig ingenting!
    Problemet är att man kan ta alla dagar (inte 60 som pappa måste ha) men MAN FÅR ERSÄTTNING ENDAST TILL 330 DAGAR!!!
    Det finns dagar man kan INTE utnytja innan ett antal dagar blev utbetalda! Jag vet inte hur det fungerar men låt oss säga så här:
    Om mamma vill t.ex. ta 90 dagar från pappa d v s 330 dagar kommer hon att ha sammanlagt (240+90=330).HUR MÅNGA DAGAR AV DESSA ÄR DAGAR MED LÄGSTANIVÅ RESPEKTIVE DAGAR MED SJUKPENNINGNIVÅ så att man vet HUR FÖRDELING MED ALLA DESSA DAGAR ska se ut under mammaledigheten???
    HJÄLP SNÄLLA OM NI VET!
    /OROLIG MAMMA

• paloma84
    quepasa skrev 2008-07-29 22:38:36 följande:
    Hallooooo!!!Först tackar jag för alla svar, men det hjälpte mig ingenting!Problemet är att man kan ta alla dagar (inte 60 som pappa måste ha) men MAN FÅR ERSÄTTNING ENDAST TILL 330 DAGAR!!!Det finns dagar man kan INTE utnytja innan ett antal dagar blev utbetalda! Jag vet inte hur det fungerar men låt oss säga så här:Om mamma vill t.ex. ta 90 dagar från pappa d v s 330 dagar kommer hon att ha sammanlagt (240+90=330).HUR MÅNGA DAGAR AV DESSA ÄR DAGAR MED LÄGSTANIVÅ RESPEKTIVE DAGAR MED SJUKPENNINGNIVÅ så att man vet HUR FÖRDELING MED ALLA DESSA DAGAR ska se ut under mammaledigheten???HJÄLP SNÄLLA OM NI VET!/OROLIG MAMMA
    Ok, ett svar har jag på direkten :)

De 180 första dagarna du tar ut är alltid grundade på sgi, därefter kan du börja blanda upp med lägsta nivå dagar!
  • Najsidaniela

Om mamman skall ta ut 330 dagar, 240 egna och 90 dagar från pappan kommer hon att kunna ta ut:

* 330 SGI-grundade dagar (vilket är max av högkostnadsdagar som en förälder kan ta ut)

...men...

Det kluriga är att ni föräldrar kan avgöra om ni vill att mamman skall ta ut låginkomstdagar kombinerat med SGI-grundade dagar. Så vill ni spara några av era SGI-grundade dagar kan ni välja att ta ut några av varje, exempelvis: 300 SGI-grundade dagar och 30 låginkomstdagar.

Hoppas du blev lite klokare, var svårt att förklara i skrift märkte jag... :)

• paloma84

480 dagar sammanlagt, dvs 240 dagar var med ersättning
    390 dagar grundande på sgi, dvs 180 dagar var

Resterande 90 dagar är ju lägsta nivå, eftersom att 480 dagar - 390 dagar = 90 dagar

Men hur går det ihop om du har (innan ni delar upp) 240 dagar, varav 180 dagar är sgi, då har ju man kvar 60 dagar.... Och vad är dem? På lägsta nivå, eller hur?

Men jag menar 90 sammanlagda dagar på lägsta nivå / 2 = 45 dagar

Äh.. hänger nån med?? ha ha

• paloma84
    paloma84 skrev 2008-07-29 22:55:52 följande:
    480 dagar sammanlagt, dvs 240 dagar var med ersättning390 dagar grundande på sgi, dvs 180 dagar varResterande 90 dagar är ju lägsta nivå, eftersom att 480 dagar - 390 dagar = 90 dagarMen hur går det ihop om du har (innan ni delar upp) 240 dagar, varav 180 dagar är sgi, då har ju man kvar 60 dagar.... Och vad är dem? På lägsta nivå, eller hur?Men jag menar 90 sammanlagda dagar på lägsta nivå / 2 = 45 dagarÄh.. hänger nån med?? ha ha
    Äh, va man krånglar in sig.. ha ha..
    De 60 dagar man inte får ge bort är ju sgi dagar, det nämndes ju tidigare i tråden!

Så helt enkelt om pappan ger bort alla sina dagar till mig ( då han studerar och endast får enligt grundnivå och min grundar sig på mitt sgi) förutom sina 60 dagar.

Pappan: 60 dagar
    Mamma/jag: 420 dagar varav 330 sgi dagar och 90 lägsta dagar.
    De första 180 dagarna jag tar ut är sgi dagar, sedan får man börja blanda upp dem.
  • Micke
    paloma84 skrev 2008-07-29 22:55:52 följande:
    480 dagar sammanlagt, dvs 240 dagar var med ersättning390 dagar grundande på sgi, dvs 180 dagar varResterande 90 dagar är ju lägsta nivå, eftersom att 480 dagar - 390 dagar = 90 dagarMen hur går det ihop om du har (innan ni delar upp) 240 dagar, varav 180 dagar är sgi, då har ju man kvar 60 dagar.... Och vad är dem? På lägsta nivå, eller hur?Men jag menar 90 sammanlagda dagar på lägsta nivå / 2 = 45 dagarÄh.. hänger nån med?? ha ha
    Hänger med.

Du räknar fel.

Innan man delar upp så har man 240 dagar vardera. Delar man lika så har SGI och LN-dagarna så har man då 195 dagar med SGI och 45 dagar med LN.

195+45=240
  • Micke
    quepasa skrev 2008-07-29 22:38:36 följande:
    Hallooooo!!!Först tackar jag för alla svar, men det hjälpte mig ingenting!Problemet är att man kan ta alla dagar (inte 60 som pappa måste ha) men MAN FÅR ERSÄTTNING ENDAST TILL 330 DAGAR!!!Det finns dagar man kan INTE utnytja innan ett antal dagar blev utbetalda! Jag vet inte hur det fungerar men låt oss säga så här:Om mamma vill t.ex. ta 90 dagar från pappa d v s 330 dagar kommer hon att ha sammanlagt (240+90=330).HUR MÅNGA DAGAR AV DESSA ÄR DAGAR MED LÄGSTANIVÅ RESPEKTIVE DAGAR MED SJUKPENNINGNIVÅ så att man vet HUR FÖRDELING MED ALLA DESSA DAGAR ska se ut under mammaledigheten???HJÄLP SNÄLLA OM NI VET!/OROLIG MAMMA
    Svarade jag på i inlägg 1.

Men totalt finns det 390 dagar med SGI och 90 dagar med lägsta nivå.

Pappan (eller mamman) kan överlåta allt utom 60 dagar med SGI.

Detta innebär att om han överlåter allt så får mamman 330 dagar med SGI och 90 dagar med LN.

Han kan också överlåta 90 dagar, och då har mamman 240 + 90 dagar. 330 dagar.
    Om dessa dagar ska vara enbart SGI eller det ska vara inblandat med SGI dagar etc får man själv avgöra.

Så jag upprepar inlägg 1
    "60 dagar går inte att överlåta, dessa är dagar med sjukpenning. I övrigt får ni överlåta som ni vill"
  • paloma84
    Micke skrev 2008-07-30 07:50:16 följande:
    Hänger med. Du räknar fel. Innan man delar upp så har man 240 dagar vardera. Delar man lika så har SGI och LN-dagarna så har man då 195 dagar med SGI och 45 dagar med LN. 195+45=240
    Men Åh Tack! Hur kan jag va så trög, matematik alltså.. ha ha.. och jag som studerar till lärare!! ha ha ha
  • Minnie69

Efter att ha läst inläggen så undra jag om ni fick någon ordning på det . Jag har en fundering, måste man överlåta LN-dagarna eller är det "först till kvarn" som gäller. Dvs om man tillsammans totalt har tagit ut

A. 60 SGI dagar var = 120,
    B. därutöver 60 SGI dagar tillsammans så man har för barnets räkning tagit ut 180 (gränsen för att få börja lyfta lägsta nivå dagar.
    C. Kan den ena parten endas ta ut hälften av 90 (=45 dagar på LN-nivå) eller kan han/hon ta ut alla 90 om den andra parten bara tar SGI dagar när han/hon är hemma?

• Billabong
    Minnie69 skrev 2010-11-13 19:34:28 följande:
    Efter att ha läst inläggen så undra jag om ni fick någon ordning på det . Jag har en fundering, måste man överlåta LN-dagarna eller är det "först till kvarn" som gäller. Dvs om man tillsammans totalt har tagit ut

A. 60 SGI dagar var = 120,
    B. därutöver 60 SGI dagar tillsammans så man har för barnets räkning tagit ut 180 (gränsen för att få börja lyfta lägsta nivå dagar.
    C. Kan den ena parten endas ta ut hälften av 90 (=45 dagar på LN-nivå) eller kan han/hon ta ut alla 90 om den andra parten bara tar SGI dagar när han/hon är hemma?
    De 90 LN-dagarna kan man fördela sinsemellan som man vill. Det gäller alltså att den som tar ut FP först tänker till så att det blir "rätt" sorts dagar kvar till den som ska vara f-ledig senare. Många missar detta och tar SGI-dagar hela tiden, då blir alla 90 LN-dagarna kvar till slutet och det kan bli knapert att klara sig på dem...
  • Minnie69

OK, så den som är hemma "mest" först KAN om han/hon vill ta alla de 90 lägsta dagarna OM man tillsammans har tagit ut 180 SGI-nivå dagar?

Låt göra ett fiktivt exempel.

Part A har tagit ut sina 60 "måste" dagar.
    Part B tar ut 120 SGI-nivådagar och därmed är man uppe på de 180 som krävs för att man ska få lyfta LN-dagar.

Part A har möjlighet att lyfta ytterligare 180 dagar utan att parterna behöver föra över dagar mellan sig?
    Part B har möjlighet att lyfta ytterligare 120 dagar utan att parterna behöver föra över dagar sins emellan?

OM part A då väljer att ta ut samtliga 90 LN-dagar får han/hon göra det?

(Jag har en verklig situation med följande scenario:

Han har pluggat med ett avbrott där han levde på sparmedel för att tentera upp och han kommer därför bara att få grund-nivå när han är föräldraledig. Hon arbetar och kommer att ha SGI.)

Om de får barn här i vinter/vår kommer följande då fungera:

Födsel: Hon föräldraledig 120 dagar, varefter han är förälldraledig 60 dagar (grundnivå) och sedan tar han ut 90 LN-dagar under sommaren? (Hon kommer till viss del också vara hemma under perioden och ta ut semester...)

Tror det är något sådant som de funderar på och sedan så ska hon vara föräldraledig till inskolningen av barnet på dagis är aktuell

• Billabong
    Minnie69 skrev 2010-11-14 16:39:56 följande:
    OK, så den som är hemma "mest" först KAN om han/hon vill ta alla de 90 lägsta dagarna OM man tillsammans har tagit ut 180 SGI-nivå dagar?

Låt göra ett fiktivt exempel.

Part A har tagit ut sina 60 "måste" dagar.
    Part B tar ut 120 SGI-nivådagar och därmed är man uppe på de 180 som krävs för att man ska få lyfta LN-dagar.

Part A har möjlighet att lyfta ytterligare 180 dagar utan att parterna behöver föra över dagar mellan sig?
    Part B har möjlighet att lyfta ytterligare 120 dagar utan att parterna behöver föra över dagar sins emellan?

OM part A då väljer att ta ut samtliga 90 LN-dagar får han/hon göra det?

(Jag har en verklig situation med följande scenario:

Han har pluggat med ett avbrott där han levde på sparmedel för att tentera upp och han kommer därför bara att få grund-nivå när han är föräldraledig. Hon arbetar och kommer att ha SGI.)

Om de får barn här i vinter/vår kommer följande då fungera:

Födsel: Hon föräldraledig 120 dagar, varefter han är förälldraledig 60 dagar (grundnivå) och sedan tar han ut 90 LN-dagar under sommaren? (Hon kommer till viss del också vara hemma under perioden och ta ut semester...)

Tror det är något sådant som de funderar på och sedan så ska hon vara föräldraledig till inskolningen av barnet på dagis är aktuell
    Jepp! Hela resonemanget är korrekt!
  • Minnie69

Kanon Solig. Då har jag iaf inte lämnat helt idiotiska råd, vilken lättnad

Svar på tråden Ang. föräldrarpenning