• litoti

progesteron?

Jag undrar hur länge ni har tagit progesteron efter positivt graviditetstest genom ivf? Jag slutade efter 9 fulla veckor. Har nu läst att jag borde fortsatt till 12 fulla veckor för att vara säker på att moderkakan tagit över näringstillförsel, stämmer detta? Är orolig att fostret slutat växa utan progesteronet. På papprena vi fick hem från kliniken stod det att jag bara behövde fortsätta 6 dagar, något som min gynläkare sa är fel. Hur gjorde ni?

• Svar på tråden progesteron?
  • lovely storm

min läkare sa 1v efter positivt!

• Nyjenyn

Jag fick trappa ner direkt efter positivt test. Först två om dan i två dagar sen en om dan i två dagar. Alltså 4 dagar efter pluset.
    När man är gravid producerar kroppen progesteron av sig själv. Att det skulle ha något med tillväxten av fostret att göra vet jag inte, men jag trodde nog det hormonet hade nån annan funktion, men det kan kanske nån annan svara på?

• Vickan I

Progesteron är ett hormon som ser till att livmodern behåller graviditeten, namnet kommer av pro som betyder för och gestation som betyder graviditet – ett hormon som är för graviditeten.

Under graviditeten produceras progesteron först av gulkroppen, senare av moderkakan. Hormonet påverkar glatt muskulatur och gör att den så att säga slappnar av. Framför allt underlättar det den glatta muskulaturen i livmodern så att livmodern lättare kan växa, dels påverkas annan glatt muskulatur, bland annat i urinvägarna och tarmarna. Detta är en del av förklaringen till att många har lättare att få urinvägsinfektioner eller trögmage under graviditeten. Ungefär fem veckor före förlossningen sjunker produktionen av progesteron vilket gör att andra hormoner kan ta över allt mer.

http://www.9manader.nu/gravid/blandat/hormoner/progesteron

Jag skulle också bara ta det i 6 dagar efter +.

google it goddammit!!!!
  • Cloetta70

Jag ska ta 2 progesteronvagitorer om dagen till och med v.12 då jag har tunna hinnor, detta gör att hinnorna blir tjockare och risken för MF minskar. Det är väldigt olika för alla. Jag började ta mina from den dagen jag plussade.

Svar på tråden progesteron?