• Queenjess

Flyga med småtroll! Tips mottages tacksamt!

Hej.

Jag ska om två veckor flyga till Sverige för första gången med vår lille son som är 2 månader.
    Flygtiderna är Dublin-Sthlm (2h,20min) och Sthlm-Luleå (1h)
    Jag är lite orolig för hur det kommer gå och är rädd att han kommer att få ont i öronen.
    Jag vet att man bör mata dom vid start och landning men finns det några andra tips som man kan prova när de är så små??

Min son är flaskmatad så jag undrar hur det är med att ta med vätskor genom säkerhetskontrollen.
    Kan man alltså fylla upp några flaskor med 80ml (maxgränsen är 100ml)och det är okej??
    Och sedan fylla upp resten med hetvatten när man passerat kontrollen? (Jag har en formula som måste lösas med hett vatten.)

Tacksam för svar från andra som flygit under samma "förutsättningar".

/Jess

• Svar på tråden Flyga med småtroll! Tips mottages tacksamt!
  • Val

Jag har flugit flera gånger med mitt lilla troll. Bara i London var de tveksamma till att det fanns dryck i nappflaskan. De bad mig dricka ur den, och sen var det okay.

Men du kan kanske ta bara formula och blanda det hela på planet?

Det rekommenderas ju inte att man ger nässpray till bäbisar men jag fick ändå tipset att ta med en liten flaska och spruta trollets näsa om hon fick ont. Tydligen kan det hjälpa. Resonemanget var att det kan väl inte vara så himla farligt att en eller två gånger använda Renässans (eller vad den nu heter, från apoteket, koksaltlösning) för att slippa hemsk öron-smärta. Jag har haft tur med flygningarna och bara behövt använda den en gång.

Jag har aldrig i mitt liv flugit så bra som med bäbis! Alla tog extremt väl hand om oss och gjorde allt de kunde för att vi skulle ha det bra, på flera olika ställen i världen.

Lycka till!

• Queenjess

Tack för ditt svar Val.

Jag har alltid en emergency Vicks nässprej med mig så om det blir illa så ska jag ha ditt tips i bakhuvudet.

Jo, jag kommer att ta med formula pulvret och sedan blanda när han ska äta. Men trasslet är oftast att vattnet måste vara riktigt varmt för att pulvret ska lösas ordentligt.
    Men det ska förhoppningsvis inte vara några problem att få tag på hett vatten.
    Bara det att jag vill vara säker på att jag kan ta med det steriliserade vattnet som är uppmätt i flaskorna genom kontrollen.

Jag hoppas att vi blir väl omhändertagna på flyget och hamnar längst fram. Jag vet att de med barn oftast får boarda planet först också.

• en blev två

Det finns alltid varmt vatten på flyget eftersom dom serverar te så du kan alltid blanda det på planet eller precis innan du går på, det finns säkert ett cafe i närheten. Personligen hade jag gjort det innan jag gått på eftersom det kan bli lite stressigt och bökigt på planen.
    Jag har flygit mycket med mina tre barn och ingen av dom har behöft näspray och ingen har fått ont i öronen, så jag tror inte att du har något att ora dej för.

• MrsFreckles

Min lilla tjej har flugit 8 ggr nu och forsta gangen var hon 3.5 manad - hon verkade inte alls berord vid start-landning men hade napp ifall och ammade en gang med.

Be att fa ga fore om de inte erbjuder det, beror pa flygbolag. Vilket bolag ska du resa med? Tycker Ryan Air var minst hjalpsamma men helt OK anda.

Vicks (om det ar den med menthol som jag tanker pa) ar val kanske lite starkt for en spadis kanske, koksaltlosning ar nog battre?

Det brukar ga jattebra, har gatt bra pa alla vara flygningar hittills!

Lycka till!

• EllieK

Jag hade inte använt det varma vattnet som finns ombord. Finns massa tillsatser i det

• Queenjess

Tack för alla svaren tjejer!

Angående Vicks sprej så insåg jag att det är nog inte så bra men jag har en sån med koksaltlösning så den kan man ju ha i beredskap i a f.

Jag tänkte också att tevattnet på flyget borde vara okej eller så kan jag ju mixa flaskan på nått cafe innan.

Vi ska flyga med SAS så man får hoppas att man blir bra bemött.
    Om inte så lär väl lillen charma dom. Han är bra på det..ha,ha.. :D

• SkiptonMaria

hej
    har flygit mycket med min lill tjej, brukar sitta så långt bak det går, närmast till toaletterna, personalen + att längt fram på ekonomi brukar ju vara rygg i rygg med business och de brukar var de som rynkar mest på näsan när man har ett barn som blir argt eller ledsen, vilket kan vara lite stressande för föräldern. har heller aldrig behövt använt nässprej, utan napp och flaska vid landing, uppgång brukar inte kännas lika mycket. numera får bustjen en godisklubba att suga på, hennes "highlight", hjälper lite, om inte annat så blir det tyst av superkoncentrationen!

sas tycker jag är bäst, har alltid varit supergulliga. det ska inte vara några problem med tetra formula eller eget varmvatten eftersom det går under benämnningen baby food and drinks, som är tilllåtet även över 100ml. det brukar hellre aldrig vara problem att efter säkerhets kontrollen få varmvatten alternativt låna en micro vilket är det jag oftast gjorde!

Lycka till!

• EllieK

På SAS hamnar du med stor sannolikhet längst bak. Men det är inte bara av ondo. Närmast till toaletterna och säkraste platsen. Återigen, undvik varmvattnet ombord när du har en så liten. Bättre att ta flaskvatten och värma det. Tetra med färdig ersättning är i o fs bäst.

Queenjess skrev 2008-08-02 19:41:38 följande:
    Tack för alla svaren tjejer!Angående Vicks sprej så insåg jag att det är nog inte så bra men jag har en sån med koksaltlösning så den kan man ju ha i beredskap i a f.Jag tänkte också att tevattnet på flyget borde vara okej eller så kan jag ju mixa flaskan på nått cafe innan.Vi ska flyga med SAS så man får hoppas att man blir bra bemött.Om inte så lär väl lillen charma dom. Han är bra på det..ha,ha.. :D
  • pyrets päron

Vi flör med våran lilla flicka när hon var en månad och två månader... Det gik verkligen jättebra.. Om inte fontanellen har växt ihop (Hålet i huvudet) får de inte lika ont i öronen eftersom trycket inte blir lika högt för den.. men vi tog ändå koksaltlösning i näsan innan vi lyfte.. att ta det under flygturen är inte att rekomendera då trycket är som starkast vid start och landning... Att amma när du lyfter och landar kommer de inte tillåta, eftersom bebisen kommer att sitta fastspänd i ditt knä...

Hoppas resan går bra, lycka till!!

• Tunisien06

Ett tips är att ta med en liten termos. Låt den vara tom när du går igenom säkerhetskontrollen och fråga senare i ett café inne på flygplatsen om du kan få lite hett vatten av dem. Då har du varmt vatten till ersättningen och bara hälla på lite kallt flaskvatten som du köper på flyget eller inne på flygplatsen. Funkade för oss iaf

Lycka till!

Lina

• 3tjejer

Själv gillade jag inte att SAS satte oss längst bak vid motorerna i säten som inte gick att fälla när man reser med bebis. Dessutom gillar jag inte att man ska gå på först av alla eftersom det är lättare att hålla bebisen lugn om man kan gå omkring med den. Men det kan du ju fundera på vad som är bäst för dig och säga det vid in-checkningen.

• Queenjess

Att ta med en tom termos var ett super tips! Smart!
    Jag har en termos som alltid ändå är med när jag är ute på vift.

Det finns färdig ersättning i små tetror här men tyvärr inte av den sorten som han äter (Aptamil Easy Digest). Men de är 200ml så om kontrollen ber en öppna en så är den förstörd om den inte dricks på en gång. Måste förvaras i kylskåp när den väl öppnats (Aptamil First).

Tusen tack för alla bra tips!

• en blev två

Har inget med tråden att göra direkt. Ville bara tala om att jag har alltid ammat vid start och landning. Går alldeles utmärkt även fast den lilla är fast spänd.

• Wright sister

Jag tycker inte tryckskillnaderna varit något problem alls, moderna flygplan är så väl tryckutjämnade (har flugit sedan mitt barn var 3 månader). Se till att ha nappflaska eller napp i närheten bara. Att ha med sig barnmat och vatten till välling har heller aldrig varit några problem. 100 ml-regeln gäller det du har med för dig själv, du får ha med dig det barnet behöver under resan, oavsett mängd. Lycka till!

• Wright sister
    3tjejer skrev 2008-08-02 22:00:11 följande:
    Själv gillade jag inte att SAS satte oss längst bak vid motorerna i säten som inte gick att fälla när man reser med bebis. in-checkningen.
    Sittplats kan man sällan påverka, det beror på flygplanstypen var det finns extra syrgasmasker (barnet ska ju också ha en). Och inte sällan är det tyvärr längst bak, bredvid turbinerna.
  • Mosie

Skulle bara saga att tryckskillnaden kommer markas mer pa flyget mellan sthlm-lulea, och dar har du ocksa mindre plan och plats. Vi sattes bak, men inte langst bak dock sa stolarna kunde anda fallas. Rakna inte med att de kan varma nagot pa planet eftersom de ar sa upptagna just innan start med checker osv, sa se till att ha det fardigt innan du bordar, sen behover du ju inte ga pa forst bara for att de sager det, vi har alltid gatt pa sist av alla eftersom det ar enklare nar alla har fatt ordning pa sina grejor och satt sig ner an att bli stressad av att folk kommer efter en och vill forbi osv.

sen som tidigare sagt sa raknas inte barnmat och valling osv in i vatskerestriktionerna, de ar for sig och du kan ha sa mycket du vill ;) Vi satte bara alla barngrejor som var vatska i en och samma pase och visade det, de kollade inte ens vad det var i, bara att vi hade en babis :D

• Queenjess

Ville bara säga att flygningen gick bra. På båda planen t/r!
    Så skönt! Den lille sov hela tiden men även om han vid en start var vaken så somnade han väldigt snabbt efter take off. Och ingen napp ville han heller ha. Så trycket verkade inte påverka honom det minsta.

Vad gäller nappflaskorna så hade vi fyllt alla sex som vi har med 90,l steriliserat vatten innan. Inga problem någonstans med att ta dessa genom kontrollen.
    Sen när vi passerat så gick vi till ett fik och fick hett vatten i termosen.
    Men allt detta och bara en flaska behövdes blandas på flyget men man var i f förberedd för ev dröjsmål.

Vi får bara hoppas att nästa resa går lika bra.

• Lost in TLV
    Queenjess skrev 2008-09-08 12:02:22 följande:
    Ville bara säga att flygningen gick bra. På båda planen t/r!Så skönt! Den lille sov hela tiden men även om han vid en start var vaken så somnade han väldigt snabbt efter take off. Och ingen napp ville han heller ha. Så trycket verkade inte påverka honom det minsta.Vad gäller nappflaskorna så hade vi fyllt alla sex som vi har med 90,l steriliserat vatten innan. Inga problem någonstans med att ta dessa genom kontrollen.Sen när vi passerat så gick vi till ett fik och fick hett vatten i termosen.Men allt detta och bara en flaska behövdes blandas på flyget men man var i f förberedd för ev dröjsmål.Vi får bara hoppas att nästa resa går lika bra.
    Vad bra att allt gick bra! Flög själv med dottern första gången när hon var 2,5 månad- var jättenervös, och hon skrek som bara den när vi gick på flyget:(( Folk började att pusta och stöna, men hon var fantastisk, min lilla tös, och åt o sov!!(ammade henne under start och landning)
Svar på tråden Flyga med småtroll! Tips mottages tacksamt!