• Tussilussen

Hur mycket skall man betala i UH egentligen??

Hej alla, är bonusmamma till en tjej o en kille på 10 resp. 13 år. Jag och min man har två gemensamma barn, 1 o 4 år gamla. Hans barn är hos oss varannan helg och vi betalar UH till mamman. Hon har hela barnbidraget + 1273 per barn från oss, men hävdar att hon har rätt till mer. Är det så? Vi köper kläder, skor o dylikt till barnen men vill inte ge henne mer pengar, för de kommer ändå barnen tillhanda. Någon som är uppdaterad på vad som gäller eller var man kan läsa sig till detta?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur mycket skall man betala i UH egentligen??
  • Tussilussen

Ingen?? Som känner igen sig?? Snälla...

• violis

1273 är den summan fk betalar ut dvs den högsta summan man kan bli återbetalningsskyldig till dem. Man kan också själv räkna ut en rimlig summa utifrån barnets behov och föräldrarnas inkomster finns en tabell på fk´s hemsida om hur man räknar.
    Alt kan en boförälder stämma uh-föräldern på ett högre belopp om boföräldern tjänar mindre  än  uh-föräldern.
    Men iom att din man har 4 barn som han är försörjningskyldig för så krävs det nog en ganska rejäl löneskillnad för att han ska bli skyldig att bet mer än vad han gör i dag.

• Tussilussen

Tack Violis för ditt svar! Låter mycket vettigt, ska ta och kolla den där tabellen du pratar om.

• scorpion71

Min man har två barn sen tidigare och ett med mig. Dom två betalar han för enl vad FK har räknat ut är rimligt och får dessutom dra av för den tid de är hos oss. Köper inget till barnen som han inte själv vill... Nog mest rättvist att ta underhållet genom FK. Då kan det ju inte bli något tjafs mellan olika parter. Sen betalar man ju underhåll för att den andra föräldern ska kunna köpa det barnen behöver, då ska ju pengarna räcka till det tycker man...

• Bonusföräldern

Jag pratade med FK idag och de menar att om barnet bor lika hos båda föräldrarna (växelvis boende) så ska ingen förälder betala UH. Jämt boende = inget UH. Det enda mamman ska ha i så fall är barnbidraget men köper ni själv saker till barnen borde bidraget vara delat. Tyvärr kan det endas delas om mamman vill det =( Sjuka regler egentligen...

Hoppas det är till hjälp! Kolla länken längst ner.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/

Svar på tråden Hur mycket skall man betala i UH egentligen??