• Primrose

Vi som plussat i februari 2008 forts. (II)

Här fortsätter vi som plussat att lufta våra funderingar.
    Vi som har samlats här har kämpat för att bli gravida och har nu äntligen lyckats. De flesta via IVF och några på "annat" sätt!

Länkar till tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m32421531.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m29474744.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-05 12:43
    Peki: Bf 20/9
    Embla253: Plus 3/2, BF 5/10
    Selenea: Plus 2/2, BF 8/10
    Tic1: plus 1/2, UL 30/4, BF 9/10
    lillawi: tvillingar BF 13/10
    Carrie: plus 10/2, inskrivning 31/1, rutin-ul 30/4, bf 14/10
    Stossan: plus 11/2 (tjuvtest 4+6/2), BF 16/10
    Fjällsippan: plus 19/2, BF 25/10
    Pajama: plus 24/2, vul 11/4, ul 22/5, BF 27/10
    Selinda: plus 20/2, VUL 18/3, inskrivning MVC 10/4, BF 30/10
    Cakan5: plus 22/2, VUL 11/3 o 16/4, Inskrivn. 9/4, UL 23/5 BF 30/10
    Primrose: Plus 3/3, VUL 19/3 o 14/4, KUBB 26/4, inskrivning 28/4, UL 3/6, BF 31/10
    SysterYster2: Plus 27/2, BF 1/11
    Lycklig 78: Plus 27/2, BF 3/11

• Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (II)
  • lillawi

Jag använder napp till pojken, han är pipig och skulle om han fick bestämma suga på bröstet för jämnan. Gärna parkera sig där dygnet runt och bara suga efter behov... Som de flesta bebisar. ;) Flickan är inte lika sugig, skriker högt när hon vill till bröstet men lugnas snabbt när hon får som hon vill och när hon är mätt och belåten är hon ganska lugn. Vi kokar alla nappar och sköljer sedan bort eventuell varmt vatten som fastnat.

Stossan - tycker också det är halvknepigt att mjölka ur. Framför allt är det lite tålamodskrävande. Lugn och ro är ett måste för att det alls ska funka tycker jag. Är bröstet överfullt kan du prova att handmjölka ur innan amning, annars är det enklaste att göra det efter amning då utdrivningsreflexen redan är "väckt". Värme och lite mjuk "massage" på bröstet och sedan cirkelrörelser runt hela vårtgården innan man börjar själva "mjölkningen". En _bra_ bröstpump typ Avent eller Medela brukar annars funka bra. Jag har inte hunnit använda min (Medela)än, det är i stort sett konstant dubbelamning som gäller, så tiden tryter och behovet finns inte riktigt.

lillawi

• Tic1

Man ska alltid koka napparna innan användning, och sen med jämna mellanrum.Det är väl pg bakterier o hygieniska skäl.Vad använder ni för typ av nappar till era små??Min tjej vägrar napp o jag har provat olika märken.Kanske i oförsej är bra att slippa nappen men ibland kan det kännas skönt med lite extra tröst o emellan amningarna när hon bara vill snutta lite.

jag har provat att mjölka ur några ggr då hon inte sugit ur ordentligt o brösten blivit jätte ömma pg av det.Men jag vet inte riktigt om jag är så haj på det direkt.Har använt en pump från Philips som jag köpt på Apoteket, det fungerar bra men det tar ju lite tid.Jag har pumpat efter hon ätit, pumpat ur lite av det som är kvar.Men det kanske beror på hur mkt mjölk man har osv, mitt tips är att fråga när du är på BVC för dom brukar vara rätt vana vid olika typer av såna här frågor.

Min tjej har ju haft lite ont i magen o vi har gett både minifom o semper o det har hjälpt lite men inte helt.nu har jag slutat äta mjölkprodukter och det har verkligen gett resultat!Vet att det var nån/några som hade magproblem med sina så jag kan verkligen tipsa om att prova äta mjölkfritt ett tag om inget annat hjälper. På BVC har de broschyrer om vad man ska undvika, finns även nån hemsida om nån är intr.Ofta kan de små ju vara känsliga de första månaderna så det är absolut värt att prova!Nu sover hon fyra timmars perioder på nätterna och det är guld värt!!

• Stossan

Har en fråga till er...nu vet jag ju inte om ni är gifta eller sambor...
    Idag va vi på kommunen för att skriva på papper om faderskapet. Men nu kunde vi inte göra detta om vi inte visade upp ett papper från ivf-kliniken om att det var våra ägg o spermier. Sambon är riktigt upprörd över detta o förstår inte varför det ska va så viktigt - jag fattar inte heller - för de som gjort barn naturligt behöver ju inte bekräfta ett skit trots att deras barn trots allt är mer "osäkert" än vårt. Vet ni varför?  Ännu mer irriterande är att hon inte upplyste oss innan om det pappret...nu får vi åka dit en extra gång...borde vara självklart att man upplyser om alla papper som skall tas med till ett sådant tillfälle....bättre att fråga ett par för mycket om de genomgått ivf än att skita i det överhuvudtaget.
    Sen hittar jag naturligtvis inte det pappret som jag tror det handlar om...så jag får väl slänga mig på luren till Sahlgrenska o be dem skicka en kopia...känns lite surt...

FD Extreme babymaker -numer mamma till Julia född 19 oktober 2008
  • Selenea

Stossan: Det låter jättekonstigt. När vi var och skrev på papperna var det ingen som krävde nån information alls från IVF-kliniken, trots att de visste att det var en IVF-bebis. Var bor ni nånstans? Vi bor i Skåne och är "bara" sambos...

• Primrose

Jag har inte börjat med napp ännu eftersom jag läste att man inte ska göra det under de första veckorna pga "sugtekniken" är olika vid amning och nappsugning och det kan förvirra barnet. Eftersom jag hade problem med mjölkproduktionen ville jag inte försvåra amningen ytterligar. Men för er verkar det ju ha fungerat bra.
    Jag har använt bröstpumpen (Medela) i en vecka nu och för mig var det ett bra sätt att få igång mjölkproduktionen och att ha mjölk till tilläggsmatningen. De visade på sjukhuset hur man handmjölkar, men då hade min egen produktion av vanlig mjölk (alltså inte råmjölk) kommit igång så inget hände. Här hemma har jag handmjölkat innan amning några gånger då brösten varit för "stinna" för att lillen ska kunna få ett bra tag. Pumpen var också bra då jag hade mjölkstockning.
    Eftersom jag var tvungen att tilläggsmata med Babysemp i några dagar (som är komjölksbaserad) var jag orolig över hur lillens mage skulle reagera, men han har hittils mått bra. Jag får honom oftast att rapa direkt efter en måltid, och det tar ju bort en del överflödsluft.

• Fjällsippan

Nu är nappen introducerad, och det känns nästan konstigt vilken lugnande effekt den har på honom. Jag har haft det märkligt lugnt i eftermiddag, och har kunnat sova en liten stund .

Stossan: våra vänner var med om liknande behandling vid faderskapsregistreringen - så vi har blivit förvarnade. Vi ska dit på onsdag, så vi får se hur vi blir bemötta...? Några papper från ivf-kliniken där båda våra personnummer står bekräftade har vi inte...tror jag.

Tic: jag har dragit ner på mjölkprodukterna sedan igår - har inte sett någon effekt ännu men hoppas att det ger resultat för oss också. När det gäller val av nappsort är det Elka-napp Mini (0-6 mån) som jag har provat idag. Jag har även en Mam-napp, men det var den som fick så mycket vatten i sig när jag kokade den så den har jag inte testat ännu.

• Stossan

Kan avslöja att Carrie blev mamma i helgen.... Flört Resten får hon berätta själv...

Fjällsippan: det var ett papper från socialstyrelsen där sambon ger sitt medgivande om att hans donerade spermier får sammanföras med mina ägg. sen gällde samma papper vid varje ET det behövdes inte skrivas på nya då för då måste han va på plats...men vid FET måste det skrivas nya... 

• Tic1

Stossan: Vi var och skrev på papper hos kommunen förra veckan, ingen har ens frågat om ivf så det behövdes inga extra papper för oss. Verkar jätte konstigt att man ska behöva ha nåt papper om det, jag menar när det är på "naturlig väg" hur kan de då kolla att rätt person är pappan??Tycker ni ska ifrågasätta detta, om det verkligen är krav på att ha dessa papper och varför?!!

Fjällsippan: Hoppas att det hjälper för dej oxå att utesluta mjölkprodukter. Det kunde tydligen ta upp till 1 1/2 vecka innan det gav resultat så det är värt att prova ett tag om det inte skulle hjälpa på en gång.Och viktigt oxå att utesluta allt som innehåller mjölkprotein, och det är rätt mycket det tyvärr!!Men det finns en del mjölkfria produkter, ex smör, bröd och sen havrebaserade produkter. Har du fått broschyren från BVC om vad man ej ska äta??

Har också provat Eska Mini napparna och även Mam, men hon gillar inte nappen alls. Mam nappen har hon sugit på nån minut ibland men oftast åker den ut direkt när man försöker.

• Selinda
    Selenea skrev 2008-10-30 19:33:21 följande:
    Grattis till flickan, Selinda! Men oj, vilken dramatisk förlossning! Hur mår du nu? Förlåt om jag är för personlig nu, men varför sprack du så mycket? Var det p.g.a. navelsträngen?
    Sorry, att jag inte svarar före nu... går ännu på stark värkmedicin och är ovanligt trött pga den. Har inte varit vid datorn sedan sist. Jag har ingen aning om varför jag sprack så mycket, tyvärr. Barnmorskan sade bara att hon inte hann klippa tillräckligt för att huvudet kom så snabbt ut... Krystningsskedet varade bara 25min, men vet ej om det hade nåt med saken att göra... jag vet faktiskt inte, men det har väl med ens hud i mellangården att göra också?
  • Selinda
    lillawi skrev 2008-10-30 21:48:27 följande:
    Selinda, stort grattis till flickan! Men instämmer med Selenea, vilken dramatik och vad du fått gå igenom! Har du hämtat dig lite såhär en vecka efteråt?lillawi
    Jodå, jag både sitter och går på wc rätt bra, avföringen fick jag igång väldigt snabbt också. Har inte vågat se såret före igår(!) med en spegel som maken höll uppe och jag tyckte att det såg rätt fint ut nu och stygnen har redan smält bort. Men stark värkmedicin har jag på fortfarande och den skulle jag inte klara mig utan.

Nån mer än jag som tycker att slidöppningen ökat en hel del i omkrets??!!
  • Selinda

Det är inte kul med för mycket mjölk heller... jag behöver inte ens tänka på hur jag mjölkar ur dem, behöver bara stå ovanför handfatat så sprutar mjölen ut... sen har jag en konstig baby som inte kräkts eller spytt en enda gång... eller kommer sånt igång senare??? Trodde det skulle bli ett problem eftersom mjölken ofta sprutar med väldig fart.

Vått vått vått är livet nuförtiden...

• Stossan

Selinda: Ja usch ja att du blev sydd så mycket...men jag hade krystvärkar i 23 minuter o jag sprack inte så mycket...vet att de satte stygn..men var o hur många vet jag inte. Har inte vågat kolla hur jag ser ut down there än.. Så skönt att det ändå fungerar att gå på toa.

Det här med toabesök...jag känner inte om jag är kissnödig..gör ni det? o ibland får jag så himla ont i ändtarmen det är precis som om nerver hamnar i kläm...så det blir som stötar o då gör det ont att till o med sätta sig. Men det är la inte konstigt att det gör ont förvisso. Hur är det med avslaget? Ena dagen tycker jag det är på väg att sluta o andra dagen så ökar det igen....

Till Julia började jag med mam-napp....tyckte den va mest lik en bröstvårta i formen..rätt bra för man behöver inte kolla så man sätter in den på rätt håll.

Jag tänkte sluta med att dricka mjölk i alla fall....är annars en stor mjölkdrickare...för hon är rätt körig i magen. Ibland hör man riktigt hur det bubblar o har sig. Har inte fått nån broschyr om vad man inte ska äta utan hur man bör äta....står om fisk bland annat.

Det sa vi oxå på socialen ang faderskap....att alla andra barn som blir till på vanligt sätt...där är det minsann ingen som behöver bevisa nåt...o där om nåt kan ju man faktiskt varit otrogen. Vi vet ju verkligen när o hur o varför hon blev till...o så ska vi bevisa det med läkarsignatur. Jag pratade med socialtanten idag igen...o hon va väldigt tillmötesgående o skulle verkligen försöka ta reda på detta o ha möte med sina kollegor...vi ska dit på torsdag igen men har hon inte lyckats ta reda på det så skulle hon höra av sig om hon ev behövde mer tid. Hon tyckte oxå detta va jättelurigt. Ska bli spännande o se vad hon kan ge oss för anledning.

• Tic1

Stossan: Om du går in på www.meadjohnson.nu så finns där en broschyr man kan få som heter komjölksfria råd till ammande ammor. Där står det vad man ska undvika och sen även hur man ska göra när man börjar äta mjölkprodukter igen. På sidan mjölkfri.com finns lite tips också.

• Selenea

Jag har samma "problem", så jag donerar min mjölk till sjukhuset. Neonatalavdelningarna är i stort behov av bröstmjölk, så jag kan verkligen rekommendera det.

Selinda skrev 2008-11-04 12:07:08 följande:
    Det är inte kul med för mycket mjölk heller... jag behöver inte ens tänka på hur jag mjölkar ur dem, behöver bara stå ovanför handfatat så sprutar mjölen ut... sen har jag en konstig baby som inte kräkts eller spytt en enda gång... eller kommer sånt igång senare??? Trodde det skulle bli ett problem eftersom mjölken ofta sprutar med väldig fart.Vått vått vått är livet nuförtiden...
  • lillawi

Huhuhu, skönt att du mår ok! Har själv inte vågat titta med spegel ännu... Det tar ju ett litet tag innan kroppen hittar tillbaka någotsånär. Kan ju säkert vara så att öppningen känns/ser större ut, men det går ju tillbaka med tiden tack och lov även om det kanske inte riktigt blir som innan man fött barn.

lillawi

Selinda skrev 2008-11-04 12:01:23 följande:
    Jodå, jag både sitter och går på wc rätt bra, avföringen fick jag igång väldigt snabbt också. Har inte vågat se såret före igår(!) med en spegel som maken höll uppe och jag tyckte att det såg rätt fint ut nu och stygnen har redan smält bort. Men stark värkmedicin har jag på fortfarande och den skulle jag inte klara mig utan. Nån mer än jag som tycker att slidöppningen ökat en hel del i omkrets??!!
Svar på tråden Vi som plussat i februari 2008 forts. (II)