• Alice in Wonderland

Kan man vara allergisk mot muskot?

Det undrar jag. Har för mig att jag hört det någonstans och inbillar mig att det är det som min dotter inte tål. Hon får en ganska kraftig allergireaktion när hon äter falukorv och jag har för mig att falukorv är kryddad med muskot bla. Någon som vet?

• Svar på tråden Kan man vara allergisk mot muskot?
  • Kelsy

Min son tål inte vissa kryddor som tex. kanel, chili så man kan säkert vara allergisk mot muskot oxå.

• Alice in Wonderland

Tack för svaret Kelsy! Någon mer med erfarenheter av detta?

• Trasan0606

Det heter ju muskotnöt och jag som är nötallergiker kan reagera på det om det är mycket muskot i... Dock har jag inga problem med falukorv!

• Grannen

_tror_ att det är om man är allergisk mot ärtväxter om jag minns rätt.

• Alice in Wonderland

Tack för alla svar! Är det någon annan som har reagerat på falukorv? Låter lite konstigt att vara allergisk mot falukorv, men det verkar inte bättre än så faktiskt!

• Trasan0606
    Atamon skrev 2008-08-05 21:54:41 följande:
    citat: "Muskot är inte släkt med andra nötter och fröer. Muskotnöt är inte farligt för personer med hasselnötsallergi" www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...men man kan säkert vara allergisk mot muskot ändå

Aha... Intressant!

• Anette O

Man kan bli aklergisk mot olika tyoer av kött, och givetvis muskot! Köttaklergi kan vara en korsreaktion vid andra alkergier, men kan också uppkomma efter fädtingbett.

• buggi

Jag är allergisk mot jordnötter och muskot, det är rätt vanligt. Både kordnötsfett och muskot finns i lite oväntade saker ibland, såsom falukorv. Det kan nog vara bra att gå och kolla om det är fler saker hon inte tål, och se till att ni har medicin utskrivet.

Jag tål inte bockhornsklöver heller, det är en rätt vanlig ingrediens i curryblandningar.

Svar på tråden Kan man vara allergisk mot muskot?