• kajsaliten

    känner inte livmodertappen!?

    jag är idag i v 35+4, alltså i 36:e veckan, och jag undrar om det är normalt att inte känna tappen när jag försöker hitta den själv? lite äckligt kanske...men jag har haft mycket sammandragningar under graviditeten o kände precis efter om jag kunde känna livmodertappen men det gjorde jag alltså inte...den brukar ju kännas som en hård "klump"liksom därinne! vad är det som har hänt? jag är jätteskraj - är det förlossningen som är på gång???

  • Svar på tråden känner inte livmodertappen!?
  • snutti

    Tycker du borde fixa en tid hos din bm så hon kan kolla. Det är ju ingen fara om du skulle föda nu heller...

    Lycka till, kram

  • Mallyx

    Det är inte dags än helt enkelt.... under graviditeten har tappen dragit sig uppåt och på en del bakåt (som på mig) det är inte förrän det är dags på riktigt som den "kryper ner" och öppnar sig.. du har ju ett par veckor kvar

  • Mimic

    Hej. Är i samma sits som du. Har knappt någon tapp och den är mjuk och öppen. Är i v36. Har haft sjukt mkt sd sista dagarna, en del har gjort ont. Haft molande värk i ryggen. Ska till bm på fredag på rutinkoll men har föräldergrupp ikväll så ska nog fråga bm redan dag. Lite orolig faktiskt. Fundersam

  • kajsaliten
    Mimic skrev 2008-08-05 13:53:26 följande:
    Hej. Är i samma sits som du. Har knappt någon tapp och den är mjuk och öppen. Är i v36. Har haft sjukt mkt sd sista dagarna, en del har gjort ont. Haft molande värk i ryggen. Ska till bm på fredag på rutinkoll men har föräldergrupp ikväll så ska nog fråga bm redan dag. Lite orolig faktiskt.
    jag ska också till bm på fredag, måste fråga henne då! usch jag är jätteorolig...har varit sjukskriven sedan v 24 pga onda sammandragningar, igår hade jag hemsk diarré o man har ju hört att förlossningen kan börja så...
    tack för svaren här förresten! är det alltså så att under graviditeten drar sej tappen uppåt? jag har känt min tidigare utan problem, senast för en mån sedan!
  • jelt

    Min BM har sagt att det är svårt att känna på sig själv. Jag kände runt v.29 och kände den inte. De andra har jag kännt mer mot slutet och trott att den möjligtvis varit utplånad, men nu undrar jag.
    Läkaren konstaterade efter att den inte var förkortad, då jag också haft mycket sammandragningar.

  • Mimic

    Har också varit sjukskriven halvt sen v27 sen helt från v30 pga sd. Har också väldigt lös mage Ledsen Bäddat gossens säng nu idag. Man vet ju inte när han tänker komma.

  • kajsaliten
    Mimic skrev 2008-08-05 14:26:22 följande:
    Har också varit sjukskriven halvt sen v27 sen helt från v30 pga sd. Har också väldigt lös mage  Bäddat gossens säng nu idag. Man vet ju inte när han tänker komma.
    visst är det jobbigt att vara orolig? inte veta liksom...har du fått konstaterat av läkare att din tapp är nästan utplånad samt mjuk o öppen? jag var på koll av den i v 26, då var allt bra. efter det har jag ju känt själv att den är hård, men nu finns den liksom inte där!
  • Mimic
    kajsaliten skrev 2008-08-05 14:31:07 följande:
    visst är det jobbigt att vara orolig? inte veta liksom...har du fått konstaterat av läkare att din tapp är nästan utplånad samt mjuk o öppen? jag var på koll av den i v 26, då var allt bra. efter det har jag ju känt själv att den är hård, men nu finns den liksom inte där!
    Var akut till förlossningen i v30 pga kraftiga och smärtsamma sd, då var den ngt kort men oförändrad. Då kände jag den, idag är den i princip borta och öppningen känns öppen. Ett par timmar till och jag har förhoppningsvis ett bra och lugnande besked av min bm.
  • TheFamily

    Jag skulle aldrig hålla på och pilla på livmodertappen, jobbar som usk på förlossningen och ALLA BM säger att man ska låta den vara när man är gravid, för man kan få infektioner, även om man tvättar händerna....bara ett råd....

  • kajsaliten

    hjälp nu blirjag orolig att jag givit mej själv en infektion!!! hur stor är risken att jag gjort det? fyyy ångrar mej att jag känt efter...
    borde inte risken då vara stor för infektioner även när man har sex?jag menar, då är det ju också nåt som "stoppas in"!

  • Mimic

    Min BM sa att det var normalt att tappen är borta eller väldigt minskad. Ska dit på fredag på grundlig koll men fanns inget att vara orolig för just nu. Blir sd värre med onda värkar så skulle jag ringa förlossningen.

  • OET2004
    Mimic skrev 2008-08-05 14:26:22 följande:
    Har också varit sjukskriven halvt sen v27 sen helt från v30 pga sd. Har också väldigt lös mage  Bäddat gossens säng nu idag. Man vet ju inte när han tänker komma.
    Men diarré är väl inte ett tecken på förlossning? har haft de de senaste två veckorna, är i v 33 med mitt andra barn..
  • kajsaliten

    jo tydligen är diarré ett tecken på att förlossningen är nära...eller det kan vara det iallafall. kroppen har ett hormon som ser till att man "tömmer sej" innan man ska föda , mysko eller hur?

  • Hopsanhejsan

    Detdär med infektionsrisk är nog inget att vara orolig över.. det är ju ingen som säger att de är infektionsrisk med sex så varför skulle ett tvättat finger vara det???

Svar på tråden känner inte livmodertappen!?