missfallsrisk vid sex??
Hej. Är gravid igen efter 3 tidiga missfall. Är nu i v. 8 och jag undrar vad restriktionerna kring sex brukar vara...?
Glömde fråga när jag var vid kk.
Någon som vet??
kram J
Hej. Är gravid igen efter 3 tidiga missfall. Är nu i v. 8 och jag undrar vad restriktionerna kring sex brukar vara...?
Glömde fråga när jag var vid kk.
Någon som vet??
kram J
Hej detta hitade jag på www.osynligabarn.se underrubriken UPPREPADE MISSFALL.
Upprepade missfall
Efter tre eller fler missfall i följd kallas det att man har upprepade missfall (habituell abort). Knappt 1% av alla par råkar ut för det, så det är väldigt ovanligt.
Av sin gynekolog får man en remiss till en klinik för utredning. Man delar upp det i primära upprepade missfall - innan kvinnan fött några barn, och sekundära upprepade missfall - när kvinnan fött barn innan. Utredningen omfattar flera punkter:
* En analys av mannens och kvinnans kromosomer med hjälp av blodprov. I ca 5% av fallen hittar man något fel. Tyvärr finns det ingen behandling av kromosomförändringar.
* Med ultraljud, röntgen och/eller operativa ingrepp kan man upptäcka förändringar i livmodern tex myom, medfödda missbildningar och förändringar som uppstått i samband med en tidigare operation. I ca 10% av fallen hittas något fel. Vissa förändringar i livmodern kan opereras med bra resultat.
* Med blodprov undersöks hormonbilden hos kvinnan. Man hittar förändringar hos ca 10%. Vid vissa förändringar kan hormonbehandling ge resultat.
* Med blodprov undersöker man även antikroppsbildning hos kvinnan. Hos ca 10% hittar man något fel. Antikroppar leder ofta till problem i blodets koagulationsförmåga och kan ibland behandlas med blodförtunnande medel.
* Man kollar också specifikt upp blodets koagulationsförmåga noggrant.
Tyvärr är det många som aldrig får något förklaring, helt enkelt för att man inte hittar någon. Några saker som KAN spela in är övervikt, ålder, oupptäckt diabetes, dålig kost, PCO, rökning, kronisk stress mm.
Någon gång om året upptäcks kvinnor med för låg hormonproduktion i början av graviditeten vilket leder till missfall. Det kan behandlas med mycket bra resultat.
Det kan vara bra att tänka på att avstå ifrån sex, tunga lyft och onödiga påfrestningar fram till vecka 13 om man drabbats av upprepade missfall.
Det kan också vara bra att vänta ett par månader med att bli gravid efter missfall så att kroppen och själen kan återhämta sig.
Livmoderslemhinnan måste återbildas och det är bra att vänta en mens eller två eftersom det är en liten ökad risk att få missfall igen om man blir gravid direkt.
Det är också viktigt att äta folsyra som behövs för att cellerna ska klara av den mycket snabba celldelningen i början av graviditeten.
Thea;Sex skall inte påverka MF -risken efter vad jag har läst. Missfall går i allmänhet inte att förebygga, i alla fall så som läkarvetenskapen ser ut idag. Har själv ett antal missfall i bagaget och det är klart att det är lätt att bli lite nojjig. Lycka till.
Theas mamma var budskapet ovan till. Ja....