• emmlo

Hur lång är en onormalt lång menstruationscykel?

Lägger in en fråga här!

Sedan jag slutade med p-piller för 1½ år sedan så har min menscykel blivit mycket längre. kommer inte ihåg hur lång den var innan jag åt p-piller men.

Jag har en cykel på ungefär 38 dagar nu, lästa nånstans att man ska uppsöka läkare ifall man har längre än 35 dagar.

Borde jag göra det? Är 38 dagar onormalt lång?
    Kan jag ha PCO eller liknande? *orolig*

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hur lång är en onormalt lång menstruationscykel?
  • Tristanya

tror inte 38 dagar är så långt!
    när man har runt 80 dagar mellan mensen så blir man lite orolig.. min menscykel var allt mellan 40-80 dagar innan jag blev gravid (efter att jag slutade med p-piller), fick konstaterad pco, så fick hjälp!
    men känner du dig orolig så sök hjälp! men tänk på att det kan va lång väntetid!

• LiselottePCOS

Nomal är 26-34 dagar med max 3-4 dager skillnad i längd mellan två cykler. 
    Jag hade själv ca 42 dagar när jag vart gravid 1988. Stod då på behandling för högt prolaktin samtidigt med diagnosen PCOS, det höga prolaktinet hör i hop med PCOS.  Har man gelsare mens ägglossar kvinnan inte  regelbundet.

• Spartacus

jag skulle fråga en läkare om jag var du... har själv ganska lång cykel på ca 30 dagar i vanliga fall (ammar nu) men 38 dagar innebär ju inte bara lång cykel utan även färre ägglossningar per år och utredningen blir ju itne detsamma...

så ring din barnmorska och fråga!

• emmlo

okej! tack för svar. jag ska nog kolla upp det iaf, så slipper man tänka på det!

• naturtjejen

Jag är inne på min 50dag, Jag börjar bli orolig fortfarande inget plus?!?
    Kan jag vara gravid? 

Svar på tråden Hur lång är en onormalt lång menstruationscykel?