• Lanloun

När lärde sig era barn att vända från mage till rygg ?

Vår dotter vände sig både från rygg-mage o mage-rygg några enstaka "tur-gånger" vid 3 månadersåldern. Från sin 4 månadersdag ligger hon inte många sekunder på rygg innan hon snabbt rullar runt till mage ! Dessvärre rullar hon runt till mage lite som "reflex" verkar det som, för ibland blir hon jättearg o vill inte alls va på mage när hon hamnat så .... o det blir jobbigt på natten, får vända henne några ggr per natt ibland ... jobbigt för både mig o henne att behöva vakna.

När lär de sig att vända tillbaka till rygg ? Hon verkar inte ens försöka .... nu är hon 5 månader. Finns det några tips på hur man kan försöka lära dem ?

• Svar på tråden När lärde sig era barn att vända från mage till rygg ?
  • Muris81

Min pluttis vände sig från mage till rygg på skötbordet redan vid 6 veckor. (Den gången var det nog inte särskilt medvetet.) Sen gick det inte att få honom att ligga på magen- han rullade bara över till rygg där han trivdes bättre! Strax före 4 månader lärde han sig att rulla från rygg till mage... men han kan fortfarande inte sitta själv. som många andra bebisar i hans ålder (6 månader och 3 veckor)!

• Muris81

som många andra bebisar i hans ålder ju kan, menade jag.

• Minna83 Erik84
    Nogula skrev 2008-08-17 09:48:44 följande:
    Men då var det väl inte särskilt medvetet att vända sig från mage till rygg?Måga barn rullar ju runt så tidigt, men det är ju oftast så att huvudet lyfts för högt och de likson trillar runt till rygg.
    jo han gjorde det många ggr så de va väldigt medvetet på bvc sa dom att han e vädligt tidig med det helt enkelt, dessutom fattar jag inte varför alla tror att dom vet så mkt om andras barn, vissa e tidiga andra inte man kan inte jämmföra barn så e de
  • bebbe made in italy

min dotter är nu 4,5 mån och vände sig fån rygg till mage nu förra veckan, hon har tränat ett tag och plötsligt hände det jättekul...

• bebbe made in italy

jaha från mage till rygg sorry, det gjorde hon runt 3,5 mån...

• buffybus

3 mån typ... både från mage till rygg o rygg till mage... och nu ålar han i jätte fart.. 6 mån.. 

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • mother87

dottern är idag 22 dagar (3veckor+1dag)
    och hon vänder sig från mage till rygg läge.

• Emy88

Min dotter kunde vända sig medvetet från mage till rygg vid 2,5 månad. Hon tycker inte om att ligga på mage så hon tar varje chans hon får till att rulla runt till rygg.

• Elmiina

Min dotter blir 3mån på måndag. Hon hatar att ligga på mage och försöker vända på sig men hon fastnar liksom på sidan och kan inte tippa över, vilket gör henne asförbannad :p

• hannis

Vid 3 veckor lärde sig min son att vända från mage till rygg. Från rygg till mage däremot gjorde han inte förrän runt 4 månader.

• Flickan och kråkan

Jätteolika med mina barn

Barn 1: mage-rygg nästan 7 månader, rygg-mage nästan 8 månader
    Barn 2: mage-rygg 4 månader, rygg-mage 5 månader
    Barn 3: mage-rygg 3 månader, rygg-mage......väntar ännu, snart 7 månader.

• Miss Pac Man

Mitt första barn vände sig från mage till rygg på 3 månaders dagen, andra barnet minns jag tyvärr inte och trean var riktigt sen, typ 6 mån. (Eller så hade jag så fullt upp med de två första att jag missade det...)

• minerva123

Eftersom sonen avskydde att ligga på rygg, så undvek han det så långt det gick och han blev urförbannad om han råkade välta över. Jag såg honom frivilligt vända sig mage - rygg när han var drygt 8 månader. Då hade han krupit, rest sig upp och gått längs med möbler i över en månad. Rygg - mage började han med vid 5 mån.

• Staccy

Min dotter var 2 månader då hon vände sig från mage till rygg och 4 månader från rygg till mage.

• Mellanmjölkens land

1,5 mån var yngsta när hon vände från mage till rygg. Gjorde det flera ggr/dag i en dryg vecka och tröttnade sen Nån månad senare började det igen och det var i samma veva som hon började vända från rygg till mage.

Äldsta var 2-3 mån om jag inte mins fel

Svar på tråden När lärde sig era barn att vända från mage till rygg ?