• Tulibul

"gamla beprövade husmorstips/kurer"

Hej hej!

Kunde inte låta bli att starta en tråd som kan ge oss föräldrar lite bra tips/kure. Läste en tråd om en tjej som undrade om hur hon skulle göra när stjärten var röd och apoteket stängt..oj vad många fyndiga svar det kom. Blev imponerad på alla kunniga människor där ute. Säkert finns det fler tips som ni föräldrar håller inne med men som kan vara hur bra som helst att ha i vardagen med alla de små?

• Svar på tråden "gamla beprövade husmorstips/kurer"
  • Tulibul

jag har faktiskt en sak att komma med som troligen redan många känner till
    GALLTVÅL...min räddare i nöden som gör att jag inte längre blir "lätt hysterisk" om blåbärssylten rinner längs den nyinköpta tröjan. Ta tvålen, gnugga in med lite vatten och mycket lödder i fläcken..låt ligga ett tag sedan in i maskinen.
    Tvålen finns att köpa på Duka (tror jag) och djuraffärer b.la.

• Angel73
    Tulibul skrev 2008-08-24 11:30:10 följande:
    jag har faktiskt en sak att komma med som troligen redan många känner tillGALLTVÅL...min räddare i nöden som gör att jag inte längre blir "lätt hysterisk" om blåbärssylten rinner längs den nyinköpta tröjan. Ta tvålen, gnugga in med lite vatten och mycket lödder i fläcken..låt ligga ett tag sedan in i maskinen.Tvålen finns att köpa på Duka (tror jag) och djuraffärer b.la.
    Funkar den tvålen även på den hemska orangea maten i barnmatsburkarna?? Blir galen av att många tröjor blir fläckiga av bebismaten.......OK jag e lat det går laga mat själv
  • Tulibul

...hmmm klurig fråga
    Galltvålen fick jag introducerat i mitt liv efter att den näst minsta slutat med dessa orangefärgade fläckar, och den minsta har ännu inte prövat.
    Men jag tror på min Galltvål så testa och kör på..låt lillan söla för fullt och löddra på rejält med lilla tvålen sen.

• mamamaria77

svet flälar på kläder använd ätika inan tvätten och yesdisk medel fönkar på alla fläckar. Heller Gör tvättmedel till en grött och lägg på fläcken och sen in i tvättmaskinen.

• flingus

Mitt mathusmorstipps till alla som har bebisar är att skippa barn mats burkarna och istället laga så mycket som möjligt själv, storkok av potatis morötter brocoli tillsammans med korv kött eller fisk, kryddat med senap, som du sedan mixar med olja lägger i burkar och slänger i frysen har varit perfekt nödmat att tina upp. Enkelt och billigt. Har alltid med banan som mellis, det mättar länge. Just nu är jag ute och hamstrar inför vintern, blåbär, vinbär mm. Saftar och syltar. Bra för ekonomin och miljön.

• Angel73
    flingus skrev 2008-08-25 20:19:02 följande:
    Mitt mathusmorstipps till alla som har bebisar är att skippa barn mats burkarna och istället laga så mycket som möjligt själv, storkok av potatis morötter brocoli tillsammans med korv kött eller fisk, kryddat med senap, som du sedan mixar med olja lägger i burkar och slänger i frysen har varit perfekt nödmat att tina upp. Enkelt och billigt. Har alltid med banan som mellis, det mättar länge. Just nu är jag ute och hamstrar inför vintern, blåbär, vinbär mm. Saftar och syltar. Bra för ekonomin och miljön.
    Önskar jag orkade att alltid vara så energisk......periodvis är jag det, saftar, syltar, bakar, lagar storkok, plockar frukt hos grannar och gör krämer, men ibland så tryter orken och då är det skönt med dessa burkar att ta till, men visst HEMLAGAT ÄR ALLTID GODAST !!
  • Tulibul

har du provat galltvålen ännu angel? väntar med spänning på att få höra hur de oranga fläckarna betedde sig

har ni några tips vad man kan göra som bullbakande stormamma med slappa byxor och tofs i håret om man efter ett storbak får en stark känsla att, om bara så för en kort stund, vill uppleva litet "hemmagjord lyx"?
    Tips på svindyra krämer eller schampon rekomenderas inte när jag bara kan titta snett på "gurkan och citronen" i kylskåpet

• flingus

Jag brukar tappa upp ett bad tända ljus ev göra en god drink och bara njuta... Härligt...
    En bra bok bullarna man bakat och en balja med the när barna sover är inte heller så dumt.
    Eller varför inte ta fram olivoljan och låta karn massera dig.

• Angel73

Har inte köpt någon tvål än

• Tulibul

...ja det låter alldeles förträffligt med massage från karln..kanske prova detta ikväll

angel...jasså inte? ska jag skicka dig en liten bit av vår använda välgnuggade tvål

• Angel73
    Tulibul skrev 2008-08-26 21:11:37 följande:
    ...ja det låter alldeles förträffligt med massage från karln..kanske prova detta ikvällangel...jasså inte? ska jag skicka dig en liten bit av vår använda välgnuggade tvål
    Hehe ja det hade varit trevligt

Förvånad jag hade blivit om det en dag legat en liten skrumpen tvål i ett kuvert hehehehehehe
Svar på tråden "gamla beprövade husmorstips/kurer"