• Anonym (orkar inte)

Långa avstånd för umgänge

Lever med min sambo sedan 1½ år tillbaka. Han har ett barn som är ett resultat från en romans han hade i de sena tonåren. Flickan var helt oplanerat och inget som min sambo ville ha eftersom han var så ung, men han har alltid funnits där för henne när han har kunnat och gjort sitt bästa. Trots att han och barnets mamma aldrig levde tillsammans har dom kommit överens om umgänget och allt det praktiska utan att någonsin bråka. Min sambo har alltid ställt upp med hämtning och lämning av barnet, trots att han reser väldigt mycket i jobbet och egentligen inte haft tid jämt. Hon har varit hos honom, och numera oss, ungefär 1-2 veckor varje månad beroende på hur han har jobbat olika månader. Allt har fungerat toppen! Vi har det jättemysigt alla tillsammans.

Allt fungerade bra tills barnets mamma plötsligt fick en idé att flytta 35 mil från den stad där vi bor, för att börja ett nytt liv. Hon har alltid haft ensam vårdnad så det var utan problem hon drog iväg med flickan, som är 5 år gammal. Detta har blivit ett enormt problem för oss eftersom det är ohållbart i längden att köra 70 mil tur o retur på fredag för att hämta lilltjejen och sen skjuts tillbaka henne till sin mamma på söndag, 70 mil igen. Alla blir trötta och gnälliga men min sambo vill såklart ha ett umgänge med sin dotter trots att hon flyttat! Mamman har blivit helt oresonlig och menar att flickan inte får va borta från dagis tex ons-fre för att vi ska få ha henne en länge tid. Hon tycker att vi ska köra och hämta/lämna henne om vi ska ha henne. Hon har dålig ekonomi själv och vägrar betala nåt för våra dyra resor, resor som uppstår för att hon valde flytta. Detta utarmar min o sambons ekonomi i längden med dagens bensinpriser! Andra färdmedel är inte att tänka på eftersom det då tar för lång tid och flickan är för liten att åka själv. Allt detta har lett till att jag och sambon blir ovänner eftersom han vill hämta henne MINST en helg per månad. Jag tycker att vi måste inrikta oss på ha henne här på lov och långhelger även om det blir mycket mer sällan. Därför att när han hämtar henne över en helg hinner vi bara umgås lördagen och halva söndagen innan det är dags att åka tillbaka. Det blir jobbigt för barnet och för oss. För att inte tala om kostnaderna.

Min sambo är helt knäckt över tanken på att inte kunna vara mer med sin dotter för de har trots allt ett nära band till varandra och även jag tycker det är tråkigt eftersom jag tycker mycket om henne. Men att köra 140 mil 1 eller 2 helger per månad är ohållbart enligt mig! Så vi blir osams och bråkar då han tycker jag är oförstående...

Nån som har nåt tips eller råd på hur vi ska lösa vårat problem?

• Svar på tråden Långa avstånd för umgänge
  • Mamsis

Att det finns en lag som reglerar umgängeskostnaderna är fel, men det rekommenderas att vid alla resor över 10 mil enkel resa ska boendeföräldern bidra med så mycket han/hon kan ekonomiskt. Men vill man ha det på papper får man gå till tingsrätten har jag för mig.

Resor under tio mil bekostas av umgängesföräldern.

• Anonym
    Mamsis skrev 2008-08-24 08:13:33 följande:
    Att det finns en lag som reglerar umgängeskostnaderna är fel, men det rekommenderas att vid alla resor över 10 mil enkel resa ska boendeföräldern bidra med så mycket han/hon kan ekonomiskt. Men vill man ha det på papper får man gå till tingsrätten har jag för mig. Resor under tio mil bekostas av umgängesföräldern.
    Det har dömts så i 1 tingsrättsförhandling i södra Sverige.
    Nu ser tingsrätten på helheten i umgängesresorna.
    Många boende föräldrar försöker utnyttja situationen och köra med att det är umgänges föräldern som skall stå för kostnaderna..Men fel.
    Visst kan boende föräldern slippa köra.. Men då skall den vara med att dela på kostnaderna..
    Och det finns en lag som säger att man skall dela på kostnaderna.
    Vill den ena ha barnet och den andre ha tillbaka.. Så är det bara att betala eller köra.
    Det är ju för barnets bästa. Synd att pengar skall ha någon betydelse då.
    Jag kör 180 mil i veckan i umgänges resor.. Och skulle aldrig komma på att tjafsa om sånt.Man vill ju ha sina barn.
    Barnet skall ju få träffa båda.-
    Anser själv att det är dåligt ansvar att inte göra det för barnens skull.. Utan att pengar skall spela roll jämt.
  • Mamsis

Ok, så som jag skrev är iaf så som jag har fått det förklarat för mig. Själv så sitter jag i flera tim med barnen på tåg för att de ska få träffa sin pappa en helg i månaden för de (eller iaf hans fru) tycker att det ska vara så. Det betyder att jag iaf inte får någon direkt ledighet då jag kan hälsa på vänner från stället vi bodde förut för det finns det inte tid till eftersom barnen oftast kommer tillbaka runt lunch på söndagen.

Men, detta är för barnens skull så jag gör det ändå för annars finns risken att det inte blir av.

• Anonym (=)
    Anonym skrev 2008-08-24 09:45:38 följande:
    Det har dömts så i 1 tingsrättsförhandling i södra Sverige.Nu ser tingsrätten på helheten i umgängesresorna.Många boende föräldrar försöker utnyttja situationen och köra med att det är umgänges föräldern som skall stå för kostnaderna..Men fel.Visst kan boende föräldern slippa köra.. Men då skall den vara med att dela på kostnaderna..Och det finns en lag som säger att man skall dela på kostnaderna.Vill den ena ha barnet och den andre ha tillbaka.. Så är det bara att betala eller köra.Det är ju för barnets bästa. Synd att pengar skall ha någon betydelse då.Jag kör 180 mil i veckan i umgänges resor.. Och skulle aldrig komma på att tjafsa om sånt.Man vill ju ha sina barn.Barnet skall ju få träffa båda.-Anser själv att det är dåligt ansvar att inte göra det för barnens skull.. Utan att pengar skall spela roll jämt.
    Visst ska man dela på kostnaderna. Men för det första så räknas kostnaden på det billigaste färdsättet, dvs även om umgängesföräldern väljer att åka bil så behöver boendeföräldern bara bidra med sin del av bussbiljetten. För det andra så ska man inte betala hälften var, utan det ska göras en uträkning baserat på de båda föräldrarnas ekonomiska förmåga så att man kommer fram till hur många % vardera föräldern ska betala. För det tredje går det inte att tvinga BF att betala på något annat sätt än att gå via domstolen.
  • Anonym

Skulle köra gratis om det vore mina barn...
    Vad är det att tjafsa om..
    Är väl bara att tuta och köra varannan gång..

• Mamsis
    Anonym skrev 2008-08-24 19:09:30 följande:
    Skulle köra gratis om det vore mina barn...Vad är det att tjafsa om..Är väl bara att tuta och köra varannan gång..
    Det är faktiskt inte bara att tuta och köra för alla. Mina barns far lever med sin fru, jag lever ensam och hade tills nyligen inget fast jobb utan timvik och a kassa. Ingen bil hade jag heller så det blev lång resväg för mig för jag fick vänta länge vid varje byte när jag skulle hem igen. Vi åkte vid 15 hemifrån och jag var tillbaka vid 19. Han har dem dessutom EN helg i månaden efter mycket om och men och jag har haft dem 100% i snart 5 år.

Men, jag fixar det iaf för mina barn vill träffa sin pappa. Alla kan dock inte det pga ekonomin. Vissa lever på marginalerna redan smo det är, jag har också gjort det.
  • Anonym

En fråga!

HUR är reglerna om följande senario!

Modern med barn bor i Eslöv .
    Fadern flyttade 20 mil ifrån.
    Modern väljer att flytta 30 mil ifrån grundlghten med barnen medans fadern fortfarande bor i Blekinge!

Fadern flyttar tillbaks till Eslöv , dock några månader efter att modern med barn flyttat.

SKALL modern ändå betala för allt över 10 mil?

Det låter helt sjukt !

• Mamsis

OM pappan går till tingsrätten kan modern dömas att betala efter sin förmåga MEN hon behöver bara betala utefter det billigaste alternativet. Dessutom ska det anses att fasern får betydandeökning av sin kostnad så är pappan rik och mamman fattig är det itne alls säkert att mamman behöver betala spec mycket.

• Anonym (=)
    Anonym skrev 2008-09-05 19:53:48 följande:
    En fråga!HUR är reglerna om följande senario!Modern med barn bor i Eslöv .Fadern flyttade 20 mil ifrån.Modern väljer att flytta 30 mil ifrån grundlghten med barnen medans fadern fortfarande bor i Blekinge!Fadern flyttar tillbaks till Eslöv , dock några månader efter att modern med barn flyttat.SKALL modern ändå betala för allt över 10 mil?Det låter helt sjukt !
    Nej, det är faderns ansvar att ta hand om det praktiska kring transporterna. Modern behöver bara betala sin andel av billigaste färdmedlet.

Man räknar alltså ut billigaste färdmedlet för HELA resan. Sedan räknar man ut hur många % varje förälder ska betala (på samma sätt som man räknar ut underhållsbidrag, se FKs hemsida). Den av föräldrarna som har bäst ekonomi kommer att få betala mest.
  • Anonym

Tur det finns tingsrätter.
    De dömer utifrån situationen.
    Bara att tuta och köra om man vill ha sina barn eller vill ha dem tillbaka..Ska det vara så svårt?
    Barnen bad ju inte om att föräldrar gick i från varann.. Så något borde man ju som förälder kunna göra för sina barn.. Som en så enkel sak som att köra de till sin mamma/pappa utan tjafs.
    Men när sommaren kommer då kan svensken fara land och rike runt i sina bilar.. för semesterns skull utan att klaga..
    Men några timmar i bil,för att barnen skall få vara med den andre,funkar inte utan gnat.

• Anonym (???)

Vart går gränsen på att få betalt av den andra föräldern??
    Min sambos sons mamma flyttade till en annan kommun.. Han är skriven hos henne så han går i skola där... Men bor hos oss varannan vecka... Gemensam vårdnad!
    Min sambo kör 8 mil om dan ca 80 mil i månaden! Tycker det är mycket eftersom våran ekonomi e usel å ja e mammaledig.
    Kan man begära att mamman ska betala hälften... det va ju ändå hon som flyttade??

• Anonym (75 mil)

Vi kör såhär... (har gemensam vårdnad utan samarbetssvårigheter)
    Jag har valt att flytta ca 75 mil. 
    Var tredje vecka åker vi mot pappa på torsdagen, sonen jobbar in lite extra läxor under veckan för att kunna vara ledig den fredagen. 

Jag avstår allt underhåll och istället får pappa ta en obetald semesterdag på fredagen och umgås med alla sina barn!

Söndag förmiddag vid 11 åker vi igen! 

Jag kör alltid (ibland flyger vi) och den helgen jag åker jobbar jag lite timmar på mitt förra jobb!

Funkar bra... och på nästan alla lov (utom sportlovet när det är så mycket aktiviteter där vi bor) så är han hos pappa.. och varannan jul över julafton. 

Allt går och vi lider inte. Jag kan väl tycka det är lite jobbigt att köra, men det är jag som ställt till det.

• 8oo8

Du får klämma ut en egen unge som han kan spendera tid på istället ?

• Anonym (75 mil)

Om man tänker för umgängets del så har det ökat med flera 100% från innan. 
    Aldrig några lov, förutom 1 vecka sommarlov och några dagar innan jul. 

Nu är det dom flesta kortare lov och hälften av sommarlovet plus 3 dagar var tredje vecka. 
    Förr kunde det gå 4-6 veckor ibland innan det var umgänge pga jobb och alla ursäkter!

Svar på tråden Långa avstånd för umgänge