• Vibekes Pappa

Tips på bil? Kombi ett måste

Så kommer man till den stora frågan, vad ska man ha för bil sen när den lille väl kommit ut? Har ingen bil just nu då den blev stulen och krockad.
    Har riktat in mig lite på Volvo 855, Volvo v70 den första varianten, VW Passat, Saab 9-5, Audi A4 och Audi A6.
    Har inte världens största budget, den ligger runt 30000kr (massa annat som måste köpas också). Långa mil är inget problem sålänge det inte är över 40000mil eller något i den stilen. Tacksam för svar

• Svar på tråden Tips på bil? Kombi ett måste
  • cars4ever

V70 och 855 har samma storlek i bagageutrymmet men V70 är säkrare och tystare. V40 har ett väldigt litet bagageutrymme (har du sett någon med barnvagn i?). Storleken på barnvagnen påverkar förstås också.
    Bagagutrymmet i V70 är 101 cm djupt (inte så enormt stort det heller men bättre än V40) med bakre ryggstödet uppfällt och det är det ju om någon ska sitta i baksätet. Storleken på baksätet är också viktigt om ni ska ha barnstolen bak då dagens barnstolar tar ganska mycket plats i bilens längdriktning.

Lycka till med bilvalet Glad

• TurboToken

Undvik V70 med elektroniskt gasspjäll, tror det kom 97-98, de har krånglat förr och de lär krångla i fortsättningen.

• SPOM
    byström skrev 2008-08-19 20:34:22 följande:
    Våga Vägra Volvo.Köp en Mondeo.
    Ford haha... du är rolig du:)

Volvo, Saab, Audi är kvalitetsbilar men för gudsskull....håll dig borta från Ford
  • Ordinary

Jag rekommenderar en Opel, faktiskt. Jag har alltid varit, och är i hjärtat så länge jag lever, en Volvoälskare. Men sedan köpte min sambo en Vectra. Grymt mycket bil för pengarna. Bra bränsleekonomi, fin och bra på vägen och går himla sött. Drog runt med familjen med husvagn påkopplad i sommar. Körde ca 400 mil och den drog precis litern milen. Trodde att den skulle vara trött med vagnen bakom (hade innan vi åkte helst sett att jag skulle få dra med Volvons underbara 2,3 liters motor) men det var ingen förlust alls att dra med opeln! Gissa om jag var förvånad. Jag som alltid föraktat opel nästan lika mycket som jag ogillat ford.
    Har även hört att Astran håller samma egenskaper, men det kan jag inte ta gift på. Men som sagt, en Opel Vectra rekommenderas varmt. Mycket bil för pengarna.

• fegge007

asså jag vet inte
    jag skulle nog inte köpa ngn av det ni skrivit min mamma jag ock min pappa har ägt nissan i alla former ck dom funkar bra säkerhet pluss at dom e sådana att dom bara går och går våran förra hade vi i 23 år utan problem och vi har haft några ett bra tips på billid familje bil e ju kanske en nissa almera eller primera kombi dom e långmilare som sagt och kostar inte mycket i försäkring ellerbensin kostar inte möe heller att köpa in

• Pappa88
    Angelven skrev 2008-10-11 09:41:37 följande:
    Det går ju att få en hyffsatt modern bil för dom pengarnawww.blocket.se/vi/18064646.htm Laguna, 2000 års modell.Den är åtminstone inte från förra milleniet
    Har själv en Renault Laguna -98 och måste säga att du får mycket bil för pengarna. Den har stort lastutrymme och ligger bra på vägen.

Den har dock sina problem och ett av de största är fjäderbenslagringen. De har en tendens att rosta ihop och kan leda till att fjädrarna går av. Lagren är inte speciellt dyra men är ngt krångliga att byta eftersom man måste plocka loss fjädebenet. Har själv gjort det två ggr, en gång för att byta lagret och andra gången får att byta fjädrarna .

Med tanke på miltalet så är det dags för ett kamremsbyte vilket ger en merkostnad på ca 6000:-, om man inte kan göra det själv.

Men TS ekonomi skulle jag inte köpa denna eftersom det troligtvis skulle tillkomma ca 10000:- i service.
  • Angelven

Sant - med 30000 kr i budget och en långmilare i siktet är det kanske mest rätt att satsa på den som är lättast att meka med ?

• JonnyJ
    Svar på #14
    SPOM skrev 2008-10-07 14:56:21 följande:
    Ford haha... du är rolig du:)Volvo, Saab, Audi är kvalitetsbilar men för gudsskull....håll dig borta från Ford
    Vad är det med ford som är så hemskt?
  • JonnyJ
    Svar på #20
    Angelven skrev 2008-10-12 07:54:00 följande:
    De är ju inte precis kända för sin höga kvalité...www.teknikensvarld.se/nyheter/080228-ford-mus...Att återkalla en halv miljon bilar - det är lite extremt.
    [/citat]

[citat]Anledningen är att krockkudden på passagerarsidan löses ut med för mycket kraft vilket kan vara farligt för lätta passagerare som inte använder säkerhetsbältet.
    eller så andväner man bilbältet? det är ju inget fel på bilen, utan på folket som kör bilen och ford anpassar bilen därefter.
  • JonnyJ
    Svar på #22
    det finns ingen biltillverkare som bygger felfria bilar. alla märken har återkallelser.
  • JonnyJ

jo helt klart! men då jag jobbar/jobbat med ford, mazda, landrover & volvo och har polare som jobbar på VW, Audi och saab så vet jag att fordarna är inte har flest.

men jag ser inte inkallelser som något negativt, jag ser det som att tillverkarna kvalitetssäkrar sina produkter och ist för att vänta på att något ska hända åtgärdar dom det innan det händer..

• SPOM
    JonnyJ skrev 2008-10-12 08:07:42 följande:
    Svar på #20
    eller så andväner man bilbältet? det är ju inget fel på bilen, utan på folket som kör bilen och ford anpassar bilen därefter.
    Dåligt argument JonnyJ.

För övrigt är jag väl insatt i fordonsbranchen då jag jobbat med utveckling på Volvo PV i många år.
  • JonnyJ

vad jag försöker förmedla är att alla bilar har inkallellelser! om du är så insatt borde du ha koll på alla inkallelser som v70 har/haft samt alla problem som varit med v50? säger inte att volvo är skit, har själv kört volvo framtills nyss. men jag bara menar att ford är inte sämre än någon annan Svensson bil

• cars4ever

Känns som om jämförelserna mellan Volvo och Ford inte riktigt håller då:
    -Ford äger Volvo.
    -Volvo drabbas av kvalitetsfel på löpande band.

Exempel 1
    www.sr.se/cgi-bin/vast/nyheter/artikel.asp

"tvingades Volvo återkalla 460 000 bilar på grund av en felaktig motorfläkt. Modulen kunde överhettas och orsaka brand i motorrummet. "

Exempel 2
    nyhetskanalen.se/1.263569/nyheter/2008/02/02/volvo_aterkallar_82.000_bilar

"Volvo personvagnar tvingas återkalla 82.000 bilar av modellerna S40 och V50, av årsmodellerna 2004-2006. "

Sen finns det gott om fel som inte leder till återkallelser. Ford är dock inte bättre på något sätt, snarare visar detta att de flesta av dagens bilar har fel som inte borde finnas på så nya bilar. Tillverkarna genar helt enkelt för mycket för att snabbt och billigt få fram en ny produkt.

Ur bilprovningens statistik framgår det tydligt att 940 serien klarar besiktningen betydligt bättre än 850 respektive V70...

• JonnyJ

men det är ju exakt detta jag menar! vilket märke du än köper så är de det samma! menar nu nya bilar..

men jag håller med! skulle jag köpa en bil äldre än -00 skulle jag sikta på en 945t

• hannaspappa

bland de tio år eller yngre bilarna är det enligt många undersökningar asiatiskt som gäller Subaru och toyota med med din budget borde en 945a vara ett bra val.

JonnyJ skrev 2008-10-12 20:04:01 följande:
    jo helt klart! men då jag jobbar/jobbat med ford, mazda, landrover & volvo och har polare som jobbar på VW, Audi och saab så vet jag att fordarna är inte har flest.men jag ser inte inkallelser som något negativt, jag ser det som att tillverkarna kvalitetssäkrar sina produkter och ist för att vänta på att något ska hända åtgärdar dom det innan det händer..
    Jag har jobbat på bilprovningen i tio år och det driftsäkraste av de märken du nämnde borde väl vara mazda, eller kanske landrover :P
Svar på tråden Tips på bil? Kombi ett måste