• AngelOfLove

Hur klarade ni er ekonomiskt?

Alla unga föräldrar - hur klarade ni er ekonomiskt när ni fick barn? Hade ni jobb eller var ni arbetslösa? Jag är arbetslös och sambon får hoppa in hos RangSells ibland och jobba när det behövs. Hur klarar man sig ekonomiskt?

• Svar på tråden Hur klarade ni er ekonomiskt?
  • Snorkis
    AngelOfLove skrev 2008-08-13 09:00:22 följande:
    Just nu så får min sambo endast lön när han får hoppa in och jobba på RangSells. Han tjänar då 118 kr/tim. Den här månaden jobbar han 6 dagar och får då ut 5000-6000 kr.
    OK... hur klarar ni er då?
  • AngelOfLove
    Snorkis skrev 2008-08-13 09:20:49 följande:
    OK... hur klarar ni er då?
    Just nu så har vi fått dela upp eller vänta med de räkningar vi har och vi kommer att få hjälp av socialen tills min sambo fått ett jobb. Han är inskriven hos arbetsförmedlingen och har ett möte med dem imorgon.
  • Prinsessan Leia

ni har socialen som kan hjälpa er, deras skyldighet. sen får ju han söka mer jobb. får du ut fp lr du kanske inte har barn än lr ens är gravid?
    vi va 19 när vå rförsta kom, jag ahde vikat endel o fick på så vis rätt bra fp o min man sökte jobbo hittade ett snabbt...utgifterna växer snabbt o ju äldre barnet blir desto mer kostar det
    men allt går om man vill

• AngelOfLove

Prinsessan Leia skrev 2008-08-13 09:29:57 följande:

ni har socialen som kan hjälpa er, deras skyldighet. sen får ju han söka mer jobb. får du ut fp lr du kanske inte har barn än lr ens är gravid?vi va 19 när vå rförsta kom, jag ahde vikat endel o fick på så vis rätt bra fp o min man sökte jobbo hittade ett snabbt...utgifterna växer snabbt o ju äldre barnet blir desto mer kostar detmen allt går om man vill
    Vi kommer att få hjälp av socialen den här månaden. Han vikarierar hos RagnSels och får den här månaden ut kanske 5000-6000 kr (då han jobbat 6 dagar). Jag får inte ut föräldrapenning nu. Jag var gravid, men är inte det längre pga. aborten jag gjorde för 22 dagar sedan. Skulle fått barn i januari. Min sambo är på jakt efter ett jobb trots vikariatet.
  • Prinsessan Leia

okey man ska alltid vara på hugget efter jobb!
    jobbar du ngt då, det höjer ju fp sen när det är dax!
    med kärlek klarar man allt...jag ångrar aldrig att vi skaffat våra 3 tätt o tidigt men visst har endel månader varit tuffa då man fått vrida o vända. men allt går!! o ju äldre barnen blir desto mer vill de ha...

• Edstrom

Både jag och sambon hade jobb. Han 100% och jag timanställd.

Dock förlora sambon sitt jobb udner graviditeten men börja på nytt 5 dagar senare.

Vi har så vi klarar oss bra, har aldrig behövt ekonomsik hjälp i form av bidrag eller liknande.

Jag var 19, han 22 när första bebeis kom. Snart kommer andra..

• Isa 84

Jag tycker att man ska försöka vänta tills båda har en fast inkomst, man vill ju kunna ge barnet den bästa starten i livet och inte behöva vända och vrida på varenda krona.
    Det är ju bra att kunna spara en slant varje månad för oförutsedda utgifter.

Jag och min sambo valde att vänta tills även jag hade fått ett fast jobb (jobbade heltid med var ändå bara timanställd, men nu är jag fast anställd). Och detta känns väldigt bra då vi inte behöver oroa oss för hur ekonomin ska gå ihop.

Nu är jag i vecka 7 och det känns helt underbart!

Detta är bara mina åsikter..

Kram

• elinelversson

jag har gett min dotter den bästa starten i livet TROTS att jag inte hade jobb. min sambo har fast jobb och vi klarar oss gott och väl på hans pengar. jag får ut föräldrapenning och nu (när min dotter är 8 månader) jobbar jag helger.

båda parterna behöver inte ha jobb. det kan ordna sig iallafall.
    jag var 18 när jag blev gravid och min sambo 21.

• MarieHJ

Men hon var ju varken gravid eller har barn??

• AngelOfLove
    MarieHJ skrev 2008-08-13 13:26:58 följande:
    Exakt!
  • Imox
    MarieHJ skrev 2008-08-13 13:26:58 följande:
    hon kanske vill ha barn och undrar hur det kan bli????
  • AngelOfLove
    Imox skrev 2008-08-13 13:48:54 följande:
    hon kanske vill ha barn och undrar hur det kan bli????
    Japp japp! så ligger det till
  • Imox

vore ju bäst om din sambo fr tag i ett jobb för en längre period.
    e så himla psykiskt påfresdande med dålig ekonomi.

men det mesta går ju och ordna men e dyrare än vad man tror me bebisar även om det går att köpa begagnat..

Svar på tråden Hur klarade ni er ekonomiskt?