• mamaleona

Börjar bli helt slut pga min snart 17åriga son, är detta normalt?

Alltså de e som om han endera är helt blåst eller jävlas, alternativt ÄR han lite enkel. ??? U tell me hur ni har det.
    Inge ansvar för nåt, ingen hjälpsamhet, ingen tacksamhet trots att man hjälper o ställer upp. Moppen kör han sönder o trimmar fast han lovat att inte göra det. Fick pengar av sitt sommarjobb o till konfirmation (tillsammans 9000kr) som e slut på EN MÅNAD i ingenting (bensin, tobak o ätaute). Då man diskuterar verkar de som om han fattar allt o håller med men så går han o gör precis tvärtom. Ja e helt slut snart. Hur i helsike ska han klara av att leva själv då pengarna rullar genom fingrarna sådär???? aldrig hemma, jämt ute o ränner, kan inte komma hem i tid o äta heller trots att här är varm mat varje dag samma tid. Nix.... har NÅN annan det såhär??? vad göra?

• Svar på tråden Börjar bli helt slut pga min snart 17åriga son, är detta normalt?
  • viseversa

låter som en typisk 17åring tycker jag! Sluta tvätta hans kläder och säg att han får tvätta dom själv.och dra in ev pengar om han inte hjälper till hemma mer.

• Arctura

Små barn små problem- stora barn stora problem!

Vet ej vad du ska göra då jag bara har "små" barn än så länge. Men kanske du är för snäll? Sätt lite hårdare gränser. Ge inte honom pengar, utan låt honom tjäna egna pengar (kanske genom att hjälpa till hemma el söka sig ett kväll/helg jobb) Äter ni en viss tid te x kl 18.00 & han inte är hemma då kanske han får fixa sin egen mat när han kommer hem & lika gäller tvätt och städning, låt han fixa sånt själv!! Kanske på så vis blir han mer rädd om både pengar och saker te x sin moppe. Kostar det att laga den kanske man inte kör sönder den i fall man själv får tjäna i hop sina pengar???

Lycka till!!

• enlitenbitkaka

En normal 17-åring testar gränserna, provar allt mamma säger att man inte får och har oftast  inget grepp om pengars värde. Att han däremot inte visar någon tacksamhet eller glädje ser iaf inte jag som normalt. När du skrev det, var det din ilska som talade eller är det faktiskt så?

Sätt dig ner med honom bara du och han utan att explodera av känslor. Förklara hur du känner och vad du skulle vilja ha av honom i gentjänst. Att mamma pussas, kramas och säger "Jag älskar dig" är vardag för de flesta barn...att mamma däremot förklarar hur hon KÄNNER, visar sina riktiga känslor är inget en 17årig kille ofta får ta del av. Brukar väcka känslor även hos den tuffaste 17åring.

Funkar inte det så dra in bensinpengar, sluta tvätta hans kläder, laga bara mat till övriga familjen....han måste lära sig respektera era regler.

• Bevabus

Börja sätta gränser.
    Dra in pengarna som han får.
    Jag får 600 kr per månad (oftast så tar 600 kr slut på 3 veckor för jag måste köpa mitt egen busskort också så jag får 200 kr till då men han har väl inget busskort kanske, så då räcker 600 kr gott o väl).
    Ge honom 600 kr och när dom pengarna är slut så får han helt enkelt inge mera. Då får han skylla sig själv helt enkelt.
    Tvätta inte hans kläder, det ska han kunna sköta själv.
    Tjata INTE på honom om att städa rummet eller nåt sånt, det får han sköta själv. Jag städar nästan aldrig mitt rum och det repsekterar mina föräldrar, det blir bara en massa bråk om dom tjatar. Det är bara en period man går igenom.

Ta ifrån honom moppen! Genast!
    Om han bara gör en massa olagligheter med den så kan han vara utan den.

• elvinaOstefan

en vanlig tonåring! Han kanske vet att han inte behöver ta ansvar för att mamma löser allt? :) Ge honom sitt studiebidrag och låt honom klara sig på det. Då kanske han sätter lite mer värde på sina pengar =)

Devin, det finaste vi har ♥
Svar på tråden Börjar bli helt slut pga min snart 17åriga son, är detta normalt?