• Bemyangel

Jag då ?? Som Bonus. Är inte jag en familje medlem?

Har varit tillsammans med min pojkvän i 1 år och 8 månader. Han har 2 underbara barn på 7 och 9 år som han har varannan vecka.Jag träffar hans barn några ggr den veckan han har dom. Mitt problem är att han tror att det är bara han och barnen i sitt liv fortfarande och glömmer bort att inkludera mig i sitt liv. Hna kan åka iväg med dom och glömma bort mig.Jag tycker dock att det är viktigt att jag får följa med och va med barnen i andra sammanhang än hemma också. Klart han ska få vara själv med barnen också ibland. Men han måste släppa in mig i sitt liv också. Han och hans ex planerar om saker och avbokar osv utan att jag vet om.Det gäller även att ta hänsyn till mig speciellt den veckan han inte har barnen.

Tips & råd någon? (Tänker inte bli sambo först allt funkar)

• Svar på tråden Jag då ?? Som Bonus. Är inte jag en familje medlem?
  • Ess

Säg till honom rakt på sak, för ska ni någonsin kunna funka ihop som en familj så måste han ta hänsyn till dig med även om barnen är där.

• SCSI

Hur lyder dialogen er emellan om den här frågan?
    Det är svårt och tar tid att få styvfamiljen att funka - det tog ett tag innan jag trodde på det när folk sa det till mig... jag och min sambo har varit tillsammans ungefär lika länge som ni, men har bott ihop ett tag. Fortfarande händer det att jag glöms bort, senast när de ringde från bonusens dagis för att han hade jätteont i magen. Min sambo jobbar i en annan stad så det tog ju ett tag för honom att hämta pojken. Jag frågade varför han inte hade ringt mig, och det hade han inte ens tänkt på eftersom det så gott som alltid är han som hämtar pojken...

För mig är det en ständig balansgång mellan att känna mig inkluderad och att inte känna att han tar mig allt för given. Jag har inga problem att ställa upp om jag blir tillfrågad, men blir samtidigt sned om han bara skulle planera saker och FÖRUTSÄTTA att jag ska vara hemma med barnet, som även om jag älskar honom inte är min son. Vi har inte riktigt landat i våra nyfamilj-roller än helt enkelt, men det kommer nog...

• Bemyangel
    Svar på #2
    Håller med. Speciellt om killen är van att va själv med barnen innan man kom in i bilden... Men jag tycker han borde tänka mer på kvinnan i sitt liv också. Mår alla bra, känner barnen av det och då mår de också bra.
  • Bemyangel
    Svar på #2
    Funkar det bra med kontakten mellan barnets mamma och dig och även med din sambo ?
  • Bemyangel
    Svar på #1
    Har pratat med honom om det. Han har svårt att se mig som en familje medlem för att vi inte bor ihop. men jag anser att jag inte kan bo ihop med honom först han börjar inkludera mig.
  • SCSI
    Svar på #5
    Ett delikat litet Moment 22 där... jag förstår dig fullkomligt att du inte vill flytta till nåt som inte känns funktionellt. Med det i bakhuvudet borde han väl kunna skärpa sig och börja tänka på dig som en familjemedlem, tycker jag!

Jag har ingen kontakt med bonusens mamma, men den funkar bra mellan henne och pappan. Det har liksom aldrig fallit sig naturligt att hon och jag pratar om saker, är det nåt hon undrar ringer hon ju min sambo på hans mobil, och de växlar på dagis - så enda gångerna vi ses är när det är semester och dagis är stängt...
Svar på tråden Jag då ?? Som Bonus. Är inte jag en familje medlem?