• En Liljekonvalj

Någon mer som brutit eller fått en spricka i svanskotan.....

Hej!
    Någon annan som brutit eller fått en spricka i svanskotan?
    Hade skit ont i början sen slutade jag ta värktabletter. Nu har det gått ca 3månader och det känns som det blivit värre igen.
    Någon som vet hur lång tid det tar innan det läker? Har inte fått någon hjälp med det men jag antar att det är som med revbenen att det får läka av sig själv.
    Har ni fått hjälp??

• Svar på tråden Någon mer som brutit eller fått en spricka i svanskotan.....
  • Kajsan
    Malla83 skrev 2008-08-16 14:34:16 följande:
    d verkar rätt vanligt..
    Det är det
  • Mams RA 80

Här är en till.. hände med förstabarnet och vid min andra grav hade jag ont under hela grav och kunde knappt sitta för när jag hade suttit en stund så kunde jag inte resa mig igen (kändes som om svanskotan satt fast i stolen ungefär). Min svanskota har inte läkt ihop rätt så den är inte rörlig längre utan stum och när jag är gravid så blir det tryck på den och då gör det ont.

• Malin75

Hade ont i svanskotan under graviditeten och som fortfarande inte har släppt sedan förlossningen för 3 veckor sedan. min läkare pratade om några veckors smärtor, men det verkar ju som om de flesta här pratar om månader av värk. Vill bara att det skall vara över nu. Är som en gammal kärring när man ska försöka resa sig upp. känner dock inte av smärtan när jag går bara när jag sätter mig ner, sitter och ska resa mig upp.

Läste att endel gått på sjukgymnastik för detta, kanske det skulle kunna vara nåt....

• Mams RA 80
    Malin75 skrev 2008-08-16 15:43:26 följande:
    Hade ont i svanskotan under graviditeten och som fortfarande inte har släppt sedan förlossningen för 3 veckor sedan. min läkare pratade om några veckors smärtor, men det verkar ju som om de flesta här pratar om månader av värk. Vill bara att det skall vara över nu. Är som en gammal kärring när man ska försöka resa sig upp. känner dock inte av smärtan när jag går bara när jag sätter mig ner, sitter och ska resa mig upp. Läste att endel gått på sjukgymnastik för detta, kanske det skulle kunna vara nåt....
    Jag har också hört det men har väl aldrig tagit tag i det, jag tror att det kan vara en hjälp för vissa. Prova skadar ju inte
  • ebbebulan

Smärtan i svanskotan efter att sonen fötts upplevde jag som värre än självaste förlossningen. Bara att resa sig upp från en stol/soffa/säng kändes som ett helt företag, för att inte prata om när man skulle försöka hitta en någorlunda bekväm sittställning att amma i. Tack och lov känns det bättre så här fyra månader senare men den gör sig trots allt påmind rätt ofta.

¤ min älskade bula, ebbe 080424 ¤
  • En Liljekonvalj

Inte kul om svanskotan växer ihop fel... vad göra??
    Har också problem efter långa promenader och situps är hopplöst. Det gör ont när man åker bil också, när man svänger häftigt så åker man ju lite åt sidan och det känns.... insåg då att liseberg var inget för mig i år!!

• Linny

japp!
    Tog väl 2-3 månader och sedan slutade den knäppa och göra ont.

Nu, när jag är gravid med nr. två, så har det börjat knäppa igen. Antar att det är fogarna som luckras upp och så även den läkta fogen till svanskotan..

• rgson

jag fick ont i svanskotan när lillan var exakt tre veckor.. sen hade jga skitont i en vecka ungefär, sen försann det.. undrar fortfarande va det va. har hört att man kan få problem efter förlossningen, men när det gått tre veckor!?
    känner med er för när svansen gör ont så kan man inte göra många saker obehindrat...
    Känner med er alla, jag hade tur som bara hade det i en vecka.

• Kramis79

Jag med!
    Jag födde sommaren 06 och minns att jag hade otroligt ont i svanskotan de två första veckorna. Att sätta sig och resa sig från en stol var det värsta. Jag ammade enbart liggandes. Jag känner idag inte eg någon smärta, men det där knäppande/klickande känner jag igen. Nu är jag gravid med nr 2 och känner mer av svanskotan, som om den vore lös och klickar till flera gånger per dag. Jag är orolig hur denna förlossning ska gå. Ska jag igen få lika ont i svanskotan? Jag sökte också hjälp hos läkare, men det gjordes aldrig någon röntgen eller annan behandling. Fick bara som svar att det är besvärligt, men läker med tiden... Man blev ju inte mkt klokare av det.

• Lacookie

Jag fick också en spricka i svanskotan Föddë för 4 v sedan och är mkt bättre nu. På rätt håll med andra ord.

• Trulles mamma

Jag bröt förmodligen svanskotan vid förlossningen. Barnmorskan sa efteråt att hon hörde en "knäpp" när min första bebis (tvillingar) kom ut. Dagarna efter hade jag jätteont och fick smärtstillande hela tiden inne på BB. Fjärde dagen kom det en kvinlig gynekolog och liksom drog rätt svanskotan (reponering tror jag det heter) och det hjälpte. Idag, 8 månader senare, känner jag inte av det särskilt ofta.
    Lycka till!

• familjen K

Japp, svanskotan fick sig en rejäl knäck under min första förlossning.

Har fortfarande en del sviter av den, kan ex inte ligga på rygg på hårt underlag, ex solariebädd = hopplöst, klarar max 5 min.

Sitta på hårt underlag är jobbigt en längre tid, måste upp och "röra igång mig" efter en stund. Men man vänjer sig, det är drygt 7 år sedan nu.

• En Liljekonvalj

skojar du? 7 år?? Jag känner att detta inte va vad jag ville höra!! men vad kan man göra, bara att leva med det!
    *ler*
    borde vara straff på att göra hårda stolar.....

• babbelmaja

Suck, jag skadade också svanskotan under förlossningen för 3 månader sedan. Kan fortfarande få jätte ont när jag suttit på något speciellt vis. Känner mig som en gammal tant ibland när jag reser mig och har svårt att "räta ut" kroppen för att det gör ont....

Håller med En liljekonvalj: Det borde vara straff på att göra hårda stolar... Var hos frissan för någon vecka sedan och och hade sett fram emot att bli ompysslad i två timmar. Men stolen var lite hård så mot slutet gjorde det så ont i svanskotan så jag trodde jag skulle gå åt. Hade sedan ont i två dagar efter det Så kan det gå....

• skiljebosjukgymnastik

Hej onda svanskotor!

Arbetar som sjukgymnast och Naprapat sedan 30 år och då och då kommer kunder till mig med smärta från svanskotan. Ofta är det en lägesförändring av svanskotan som skett i samband med förlossning. Annan vanlig orsak är att man fallit och satt sig hårt  på rumpan i samband med skid -eller skate/snowboardåkning.
    I de flesta fall uppstår en obalans och spänningar i de starka ligamenten som fäster på svanskotan från bäckenets nedre delar. Det ger stor smärta o speciellt då när man sitter ner och böjer sig kraftigt framåt.
    I vår utbildning lärde vi oss att undersöka och behandla detta. (Vi tränade på varandra för att kunna förstå patienten bättre). Det gör man genom att med ett finger känna på svanskotans läge och ligamentens spänning på båda sidor av kotan. Lite obehagligt då man gör det rektalt dvs genom att stoppa in ett finger i stjärten. Mycket effektivt dock och ofta ger det stor smärtlindring omedelbart. Detta kan behöva upprepas 1-3 ggr beroende på hur stort problemet är.
    Många terapeuter undviker att ta upp den här behandlingen och möjligheten då det krävs känsla och förståelse för att förklara och genomföra behandlingen.

Svar på tråden Någon mer som brutit eller fått en spricka i svanskotan.....