• LadyB

Någon som har fött i vecka 34??

Hej hej!

Fick min son i vecka 34+0
    Hur gick det för er,men förlossningen??
    Hur mkt vägde bebisen?
    Hur länge fick ni ligga inne??
    Finns det nån "risk" att ni ska föda för tdigt nästa gång också??

Kramar på er alla permatur föräldrar

• Svar på tråden Någon som har fött i vecka 34??
  • queenedwina

jag fick min Kevin 33+4, förlossningen gick bra, snabb liten bebis att komma ut... Värkarna började vid 17.00 och han är född 20.53. Kevin vägde 1995g och var 44 cm lång. Vi fick stanna väldigt länge på grund av att vi hamnade mitt i en flytt och inte hade nånstans att ta vägen förän i torsdags vilket blev en vistelse på tre veckor

• LadyB
    queenedwina skrev 2008-08-18 11:30:38 följande:
    jag fick min Kevin 33+4, förlossningen gick bra, snabb liten bebis att komma ut... Värkarna började vid 17.00 och han är född 20.53. Kevin vägde 1995g och var 44 cm lång. Vi fick stanna väldigt länge på grund av att vi hamnade mitt i en flytt och inte hade nånstans att ta vägen förän i torsdags vilket blev en vistelse på tre veckor
    tack för ditt svar
  • små fötter

Jag fick mina tvillingtjejer i v 33+6 Förlossningen startade ca 13 timmar innan dom tittade ut, så det gick ganska fort. De vägde 2320g och 2210g och vi fick stanna i tre dagar Allt gick jättebra och dom mådde över förväntan från början. Jag vet att om jag blir gravid igen, så blir det ännu en prematur födsel eftersom jag har cervixinsufficiens och kommer att få cerklage även en kommande graviditet.

Fideli och Lily kom 25/4 -08
  • Amalia Alva Tilde

Jag fick min lilla flicka i vecka 33+6.
    Förlossningen var väldigt lätt i från att vattnet gick så tog det 31 minuter innan hon var ute så det gick väldigt fort i från att första värkarna och vattnet gick. Vi fick ligga på Neo i en vecka pga av hatt hon behövde ha lite syrgas och sola en dag.

Detta var mitt tredje barn de två andra barnen är också prematurer så här finns det risk att de blir en prematur till om jag ska en till men det räcker nog för min del nu de andra barnen är födda i vecka 35 och vecka 37+1.

• Amalia Alva Tilde

Amalia Alva Tilde skrev 2008-08-18 18:06:52 följande:

Jag fick min lilla flicka i vecka 33+6.Förlossningen var väldigt lätt i från att vattnet gick så tog det 31 minuter innan hon var ute så det gick väldigt fort i från att första värkarna och vattnet gick. Vi fick ligga på Neo i en vecka pga av hatt hon behövde ha lite syrgas och sola en dag.Detta var mitt tredje barn de två andra barnen är också prematurer så här finns det risk att de blir en prematur till om jag ska en till men det räcker nog för min del nu de andra barnen är födda i vecka 35 och vecka 37+1.
    Glömd skriva att min dotter var 46 cm och vägde 1985 g
  • happylove

jag fick i v 34+3 och fick ligga på barnkliniken i 24 dagar, jag fick tvillingtjejer. vägde 2280/2350. 46 o 47 lång.
    sen fick vi sonda dom så de behövde lära sig äta själva innan vi fick åka hem och lite sånt..

• twinstar

Vi fick i vecka 34+5. En snabb förlossning. Vattnet gick och efter fyra timmar var hon ute. Vägde 2245 och var 45 cm lång.

Allt gick förhållandevis jättebra. Vi var på neo i två veckor. Värmesäng ett par dagar, gulsot + sondmatning.

Hon lärde sig aldrig amma ordenligt, fast jag kämpade som en tok. Hon gick upp för dåligt i vikt för hon hade förmodligen fel teknik så efter tre månader la vi ner och körde ersättning.
    Har haft lite problem med magen och omogna tarmar och lite med trånga luftvägar, kämpiga förkylningar. Annars är hon som vilken bäbis som helst.

På sexmånaderskontrollen var hon ikapp utvecklingsmässigt och på tiomånaders även storleksmässigt!

• Froggis76

V 34+2, vägde 2090 g och var 44 lång. Snabb förlossning med igångsättning. Låg på samvård i 13 dagar, med bla sondmatning. Idag är han 5 1/2 och längre än sina jämnåriga kamrater!

• melvina

min Vincent är född i vecka 34+6. vägde 2445g och var 45 cm.
    förlossningen gick bra och snabbt. tre timmar från första värken.
    låg på bb i fem dagar. det ända han behövde hjälp med var lite ersättning vid sidan av amningen första dygnet. men sedan kom amningen igång ordentligt.
    vet inte varför han kom tidigt, ingen som har kunnat svara på. så jag vet inte hur det blir med nr två. bara att vänta och se =0)
    idag är Vincent åtta veckor, väger (i fredags) 4365 gram, och är 55 cm lång.

• Mamma till bröderna bus

fick min son i v33+3 han vägde 2105g och var 43 lång. Han kom förtidigt pga att han har en klantig mamma som ramlade pladask på mage i början av graviditeten så när han föddes så hade moderkakan ett stort blåmärke och navelsträngen hade börjat lossna( antagligen därför förlossningen började)

låg på neo i 10 dagar och en månad med hemsjukvård pga krångel med amning.

På måndag blir min prins 2år!!!

• Biggarå

Födde Alfons i vecka 33+4 på grund av preeklampsi. Han hom ut med akut kejsarsnitt. CPAP kopplades bort efter ngn timme. Låg inne en vecka med glukosdropp, värmebädd och för att moniteras och ammningsträna. Han vägde 2014g och var 45cm lång. Kan tillägga att han var lite tillväxthämmad pga preeklampsin. Om jag får preeklampsi nästa gång också så kommer det bli en prematur till. Den risken är 1 på 5.

• sofiiin

Jag fick min son i vecka 34+4. Förlossningen blev ganska dramatisk, fick akut havandeskapsförgiftning och snittades med katastrofsnitt.. Jag och sonen vårdades på separata sjukhus de första 3 dygnen..

Linus vägde 1835g och va 43 cm lång. Han var väldigt tillväxthämmad pga preklampsi(stavning?) 2-3 veckor i min mage utan att någon BM eller doktor märkte det på tillväxtultraljuden vi gjorde då min mage va väldigt liten..

Vi låg på NOE i E-tuna en månad sammanlagt, fick åka hem på permission och blev därefter utskrivna i vår hemstad för att allt gick så bra hemma. Hade dock sonden kvar hemma ett tag men den tog vi bort själva efter ett tag då han inte behövdes tilläggs matas efter några dygn hemma!!

• ensam70

Hej!jag fick min son v 33 låg 4veckor på 33 falulasarett han låg i kuvös 2 v för lungorna var inte utvecklade riktigt.men idag 13 år.sen för 4 år sen fick jag en dotter v 35 låg på 33:an 2 veckor.men hon skulle bara lära sig äta.man glömmer aldrig den tiden tycker jag i alla fall.sköt om er

• montessori

Hej fick min flicka i v 34+5 hon var ute 45 min efter vattnet gått . Hon vägde 2090 å var 43 cm vi låg på samvård i lund i nio dar. Idag är hon 6 mån å väger 7kg 62 cm så hon e fortfarande liten .

• Harrysmor

Jag fick min son i 34+5, förlossningen tog totalt 3 timmar från det att vattnet gick. Han vägde 2420 g och var 47 cm lång, blev inskriven på neo när han var tre dagar och inte orkade äta pga hög bilirubin-halt. Han sondmatades i två veckor och vi var inskrivna på neo i 2,5 veckor.
    Han är idag 3,5 månader, väger 6,1 kilo och är 64 cm lång! Min "lilla" älskling!

• camillarockstar

Våran Wilhelm (som är 13 månader nu) är född i vecka 34+4.... Han vägde 2862 å var 48 (omjag inte minns fel) lång. Han var alltså ganska stor. Behövde "bara" vara kvar på neo i 10 dagar eftersom han var lite slö pga gulsot så han solade några gånger. Behövde dock inte sondas utan vi klarde oss med först fingermatning sen fick jag massa hjälp så jag kunde börja amma honom. Det märks ingenting på honom idag att han var nästan 6 veckor tidig, han är ikapp med allt.
    Varför han kom tidigt vet ingen å vår barnläkare att till mig att det kan hända igen men det behöver inte det alls heller. Han sa också att 5% av alla prematurer är just prematurer helt utan andledning. Min graviditet var helt normal å jag fick ingen infektion, men ändå gick vattnet i början av v 34..... "vanlig" vaginal förlossning.....

• Pimbi82

Hej! Jag fick min lilla son i V28, det blev akut kejsarsnitt och 2,5 mån på sjukhus. Han vägde 1260g och var 42cm lång. Idag är han en stark och busig 3-åring.

• Melvis mamma

Jag blev akut snittad efter det att de upptäckt på spec. mvc att tillväxten inte var så bra. Han vägde då 1890g och var 45 cm lång. Han mådde bra när han kom ut men behövdes bara få ex mat. Han gick upp lite sakt i början, då ammningen inte fungerade så bra. Vi blev kvar på neo i 2 veckor. När vi åkte hem så började vi med ersättning och då började han gå upp i vikt. Nu är han 1 år ganska precis och pigg o glad liten kille...

• Melvis mamma

glömde skriva att jag blev snittad i v 33+6

Svar på tråden Någon som har fött i vecka 34??