• glader

Hur levde ni under ruvningen som lyckades ?

Låg ni bara på raklånga sofflocket och drack alger eller körde ni aerobic och pratajade in på småtimmarna?

Man ska ju "leva som vanligt" men för min del skulle det innebära både en hel del träning och ett och annat glas vin... Så nu vill jag veta hur ni som lyckades levde fram till det positiva testet?

• Svar på tråden Hur levde ni under ruvningen som lyckades ?
  • Carrie

Levde som vanligt men ingen alkohol & inga hårda träningspass & inte sex. Tror att det hade mer med kvaliteten på embryot som gjorde att det fastnade än hur jag levde eftersom jag ruvat 7 ggr tidigare & gjort lite olika varje gång.

Carpe Diem!
  • Ms Kanga

Jag gick på akupunktur några månader innan IVF behandlingen och de råd jag fick från akupunktören var:
    Undvik Vitlök, sparris och aloe vera under ruvningen (anti-inflammatoriska och det krävs en liten inflamation för att ägget ska fästa i livmodern precis som man ska undvika t ex iprén)
    Drick citronvatten - minst 1 citron per dag i vatten
    Halva tallriken grönsaker av olika färger särskilt viktigt med gröna (typ broccoli) grönsaker
    Ta bort kaffe och dricka bara lite te
    Promenera minst 20 minuter per dag för att öka blodcirkulationen

Jag drack inte heller någon alkohol under ruvarperioden mest för att det kändes fel, tänk om det blir nåt fel på barnet då kommer jag alltid undra om det var det där glaset vin. Jag följde råden och det blev en liten prins. Sen så måste man ha en stor knippa tur också för att alla ägg kan inte bilda en graviditet. Lycka till

• annaerika

Jag levde som vanligt förutom alkohol. Nu är sonen två år.

• Rosalinda

Jag har gjort 2 ET och 4 FET och blev gravid på det sista lilla frysta embryot. De fem första ruvningarna tog jag det lite lugnare än vanligt, drack inte alkohol, tänkte lite extra på maten och hoppades så mycket att jag mådde uselt. Gick på akupunktur en omgång.
    Sista omgången kände jag bara att det inte gick att leva som om jag redan var gravid under ruvningen längre så då sprang jag extra långa rundor, drack alkohol (visserligen dricker jag alltid måttligt) och hoppades att det skulle gå vägen så mycket att jag mådde lika dåligt psykiskt som alla andra gånger. Fick dessutom alla PMS symtom jag brukar ha innan jag äntligen tog mig hela vägen till testdagen och fick ett positivt svar.

Att kämpa för att bli med barn är så tufft, blir det långdraget med många försök så handlar det ju att orka och då gäller det att må så bra det går. Vad jag har fått veta så hänger det på embryots kvalitet om det fäster eller ej- inte på hur man lever. Ångesten för mig att gå på middag och inte dricka och nästan se hur alla undrade om jag var gravid var nog mer ohälsosamt för mig än om jag druckit ett glas vin.

• Wednesday85

Jag levde också som vanligt, men drack ingen alkohol. Tränar dock inte annars och gjorde inte det under ruvningen heller.
    Läkaren sa att jag skulle leva som vanligt men inte göra något som jag kunde må dåligt över om jag inte blev gravid.
    Lycka till!

• Jennie L

Bra tråd! Jag har gjort FET idag och nu på lördag ska jag på ett stort bröllop. Jag kommer alltså att vara på ruvardag 4 då.
    Jag undrar är det ok att dricka ett par glas vin då? Och röka ett par cigg? Brukar ju göra det vid festliga tillfällen och gör jag inte det på lördag blir det en hel del frågor... Denna gången har vi inte berättat om vårt försök för någon och vi vill hålla det för oss själva. Förra gången visste alla och det var ganska jobbigt, visade det sig.

• Luella
    Jennie L skrev 2008-09-02 22:50:33 följande:
    Bra tråd! Jag har gjort FET idag och nu på lördag ska jag på ett stort bröllop. Jag kommer alltså att vara på ruvardag 4 då. Jag undrar är det ok att dricka ett par glas vin då? Och röka ett par cigg? Brukar ju göra det vid festliga tillfällen och gör jag inte det på lördag blir det en hel del frågor... Denna gången har vi inte berättat om vårt försök för någon och vi vill hålla det för oss själva. Förra gången visste alla och det var ganska jobbigt, visade det sig.
    Jag hade också ett sånt tillfälle under ruvningsperioden så jag frågade på kliniken. Läkaren sa att det är klart man ska tänka på hur mycket man dricker men hon sa samtidigt att massor av tjejer dricker alkohol innan de vet att de är gravida. Jag tror inte du har sämre chanser och jag tror inte att lilla befruktade ägget mår dåligt på något vis.
  • Hjärtat80

Jag levde i stort sett som vanligt. Rökte eller drack dock inte eftersom JAG ansåg att jag ville göra allt som stod i min makt för att bli gravid. Har man försökt i flera år och äntligen får denna chans ville jag göra allt jag kunde.
    Men alla ser nog (eller ser) olika på detta....
    Men jag ser det som att det är ju ändå befruktat och ett embryo då det sätts in i en och egentligen är man ju redan gravid då (det ska ju "bara" fastna egentligen). Men jag förstår helt klart ditt resonemang Jennie L. Det är jobbigt med alla frågor...
    Lycka till allihopa!!!!

• Gnotten

Jag levde som vanligt. Storstädade huset på rd 1 och tränade precis som vanligt. Trodde aldrig att det skulle lyckas. Enda förändringen var att jag inte drack någon alkohol.

• Ms Kanga
    Jennie L skrev 2008-09-02 22:50:33 följande:
    Bra tråd! Jag har gjort FET idag och nu på lördag ska jag på ett stort bröllop. Jag kommer alltså att vara på ruvardag 4 då. Jag undrar är det ok att dricka ett par glas vin då? Och röka ett par cigg? Brukar ju göra det vid festliga tillfällen och gör jag inte det på lördag blir det en hel del frågor... Denna gången har vi inte berättat om vårt försök för någon och vi vill hålla det för oss själva. Förra gången visste alla och det var ganska jobbigt, visade det sig.
    Ett par glas vin  tror jag inte gör nån skada men jag skulle avstå från ciggen eftersom de sätter ner blodets syresättning och det är viktigt precis i början när ägget fäster. Ha så trevligt på bröllopet.
Svar på tråden Hur levde ni under ruvningen som lyckades ?