• TingelingAnna

Kan man heta Niko?

Kan man heta Niko?
    Igår frågade jag maken vad vi skulle kalla bebisen i magen för innan den var född. Niko svarade han. Jag blev lite förtjust i namnet. Han säger att det är från en film. Men sen då... Vad är det för namn? Och kan man verkligen döpa en pojke till Niko?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-20 20:43
    Med uttalet Niiiko.

• Svar på tråden Kan man heta Niko?
  • W W

Känner en Niko, fast han har en finsk mamma så det kanske inte räknas Jag gillar namnet jättemycket

Don?t assume I?m not in to cheap meaningless sex ;)
  • firewalkwithme

Klart man kan heta Niko/Nico, både som kille och tjej . Jag käner en liten Nico 2 år som är döpt efter Nico som sjöng med Velvet Underground, och sämre människor kan man ju definitivt bli döpt efter! Nästan lite sur över att de kom på det och inte jag den dagen jag får barn!

Jag tycker uttalet Nicko känns mer "killigt" medan Niiiko känns mer tjejigt, men det är nog för att jag känner en (vuxen) kill-Nicko och så lilla tjejen då som uttalas Niiiko.

• firewalkwithme
    SCSI skrev 2008-08-18 22:09:42 följande:
    "min" Nico är kille och en niiko.
    Ja du ser, jag misstänkte att jag bara är färgad av de två jag råkar känna!

Fint namn är det hur som helst!
  • TingelingAnna

Tack för svaren. Vilmer har stått högst på min lista tidigare. Men nu börjar nog Niko knappa in. Men uttalningen Niiiko.

• Annika 78

Niko är bättre än Vilmer som ju är fööööör vanligt...

Jag känner en liten Niko som är Österrikes gulligaste lille pojke...

• TingelingAnna

Finns det fler här som tycker något om namnet?

• Marline

Jag gillar det. The Cult har en låt som jag älskar som heter Nico.

• TingelingAnna

Bra. Än så länge ingen som säger nej till namnet. Förutom min mormor då. :)

• sixten101

Känner oxå en tjej som har en son som heter Niko...han går även på min sons dagis skitsöt unge:0)
    Pappan där är ju finsk dårå

Min Tony Dominic MITT allt!
  • xMinx

Vad döpte du ditt barn till o det stavas vad jag vet ?Nico? o titta på filmen/filmerna Rio o Rio 2 med ditt barn (en karaktär där som heter Nico)

• zaq
    TingelingAnna skrev 2008-08-18 21:54:12 följande:

Kan man heta Niko?
    Igår frågade jag maken vad vi skulle kalla bebisen i magen för innan den var född. Niko svarade han. Jag blev lite förtjust i namnet. Han säger att det är från en film. Men sen då... Vad är det för namn? Och kan man verkligen döpa en pojke till Niko?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-20 20:43
    Med uttalet Niiiko.

Jättefint nmn! Jag har en arbetskamrat vars dotter heter Niko. Fungerar på både pojkar och flickor, och det blir ingen ful förkortning av det.
  • nirakanna2

Fint, men för mig är det ett hundnamn (känner bara en labrador som heter så ????)

• Nikoaro

Hej!

Alltså namnet Niko är ju ett tjejnamn i Mellanöstern och jag själv heter Niko och är tjej. I andra delar av världen är namnet dock ett killnamn, vanligtvis med stavningen Nico.

• Prima
    Nikoaro skrev 2017-10-30 14:25:15 följande:

Hej!

Alltså namnet Niko är ju ett tjejnamn i Mellanöstern och jag själv heter Niko och är tjej. I andra delar av världen är namnet dock ett killnamn, vanligtvis med stavningen Nico.

Är också från Mellanöstern och aldrig hört namnet på varken män eller kvinnor.

Tar man dessutom bort o:et så blir det ett fult ord på arabiska, isåfall är det kanske vanligt i något icke-arabiskt land i Mellanöstern men inte arabiska.
  • Smirnoffski

Alltså, alla får ju tycka om vilka namn de vill och så. Men när jag hör namnet Niko tänker jag på en cirkusapa, du vet en sådan med Fezhatt och väst? Det låter inte som ett namn man ger till en människa, no offence.

Svar på tråden Kan man heta Niko?