Erika12 skrev 2012-06-17 14:49:26 följande:
Hej! Vi misstänker nu att min dotter 9 1/2 månad har reflux. Har alltid kräkts mycket och gått upp dåligt i vikt. Men det största problemet vi har är att hon sover oerhört dåligt, ibland vaknar hon 10 ggr i timmen. Ibland är hon vaken långa stunder på nätterna Vi lades in på barnmottagningen ett dygn förra veckan och fick efter det Nexium utskrivet, och kräkningarna har blivit bättre, men sömnen är densamma.. Har någon testat Nexium? Vad kan man förvänta sig för förbättring? Finns det något mer/annat man kan testa? Jag är helt utmattad och känner stundvis att jag snart inte orkar mer och jag är nu beredd på att testa nästan vad som helst! (så länge det inte är skadligt för mitt barn givetvis!!) Jag skulle gärna "komma i kontakt" med någon som är eller har varit i min sitts, då jag känner att det vore skönt att ventilera med någon som verkligen förstår hur det är att inte få sova på 10 månader men inte få någon hjälp från vården och känner att INGEN förstår vad man går igenom!
Det kan ta ett tag innan sömnen vänder. Att vakna hela tiden av att ha smärta gör att man lätt fortsätter att vakna hela tiden även sen när man inte har ont.
Sen finns det en del som inte tål nexium utan de får ont i magen av det. Men det problemet verkar ju inte ni ha.
Har du kommit till en barngastreolog? De andra läkarna har ofta för dålig koll för att de ska gå att prata med är min erfarenhet, tyvärr.
Standard vid reflux och kräkningar är att utesluta allt mjölkprotein under minst fyra veckor för att se om man får någon förbättring. Komjölk är svårsmält även om man inte är allergisk och för de flesta med reflux så blir de något bättre på komjölksfrikost.
Under dåliga perioder så har vi gett medicin tre gånger per dygn, en på morgon, en på kvällen och en på natten vid uppvak.
M sover också med höjd huvudända för att minska uppstötningarna när han sover. Samsover ni kanske du kan höja hela sängens huvudända för att få lutning.
Täta mål som inte är förstora underlättar massor också. Inte åtsittande kläder och blöjor. Bäras upprätt efter alla måltider men vara försiktig med tryck på magen.
PMa om du har fler frågor allt eftersom tiden går så är jag här mindre och mindre. Men efter att ha haft barn med reflux i två år så har jag en hel del erfarenhet och jag har läst massor om reflux.