• nadja84

Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #7

Välkommen till fortsättningen på REFLUXTRÅDEN där vi som han barn med gastroesofagal reflux kan diskutera.
    I denna tråd är symptomerna väldigt olika från barn till barn så inget är rätt eller fel.

Ställ frågor så ska vi svara så gott vi kan!!

Vad är gastroesofagal reflux?
    Hos en del spädbarn är den övre magmunnens stängningsfunktion så pass omogen att barnet har stora kräkningar. Men en del barn kräks lite eller inte alls utan har endast magsyra som åker hiss.Reflux påverkar nästan alltid barnet allmänt. Det kan bli irriterat, matvägra stå stilla eller minska i vikt. Barnen blir kinkiga och gnälliga och sover sämre. Men symptomerna kan vara väldigt olika från barn till barn.Vid kraftig och långvarig reflux kan slemhinnan i matstrupen irriteras och det orsakar smärta. Maginnehåll kan också rinna över i luftvägarna och orsaka luftrörskatarr eller lunginflammation.

Läs mer:
    www.meadjohnson.nu/boken/ger.html
    www.refluxinchildren.com/
    www.infantrefluxdisease.com/

Tråd #6 www.familjeliv.se/Forum-3-22/m32829388.html
    Tråd #5 www.familjeliv.se/Forum-3-22/m29142430.html

• Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #7
  • Ett nytt liv

hej

jag undrar om jag kunde få lite tips här.
    Min Max 5 år ska utredas för om han har reflux.
    Han kan ju som "svälja fel" och så sväljer han om och om och om igen,
    det tar som aldrig slut. Har även jobbigt nattetid. Så vi ska få komma
    på undersökning. Klagar även över magont i mellanåt.

Men min fråga är.
    Sedan en tid tillbaka är Max onormalt hungrig. Han frågar jämt om
    mat. Han kan äta 2 STORA portioner mat och sedan efter 10 minuter
    börja fråga om mer mat, frukt eller mellis. Dricker även mycket vatten.
    Vill bara höra om det kan vara vanligt om man har reflux, att det kan
    bero på det, eller omd et är något annat??

• Barbamama08
    Ett nytt liv skrev 2012-05-30 21:04:13 följande:
    hej

jag undrar om jag kunde få lite tips här.

Min Max 5 år ska utredas för om han har reflux.

Han kan ju som "svälja fel" och så sväljer han om och om och om igen,

det tar som aldrig slut. Har även jobbigt nattetid. Så vi ska få komma

på undersökning. Klagar även över magont i mellanåt.

Men min fråga är.

Sedan en tid tillbaka är Max onormalt hungrig. Han frågar jämt om

mat. Han kan äta 2 STORA portioner mat och sedan efter 10 minuter

börja fråga om mer mat, frukt eller mellis. Dricker även mycket vatten.

Vill bara höra om det kan vara vanligt om man har reflux, att det kan

bero på det, eller omd et är något annat??

Ja, Magkatarr kan ge ökade hungerskänslor.
  • Erika12

Hej! Vi misstänker nu att min dotter 9 1/2 månad har reflux. Har alltid kräkts mycket och gått upp dåligt i vikt. Men det största problemet vi har är att hon sover oerhört dåligt, ibland vaknar hon 10 ggr i timmen. Ibland är hon vaken långa stunder på nätterna Vi lades in på barnmottagningen ett dygn förra veckan och fick efter det Nexium utskrivet, och kräkningarna har blivit bättre, men sömnen är densamma.. Har någon testat Nexium? Vad kan man förvänta sig för förbättring? Finns det något mer/annat man kan testa? Jag är helt utmattad och känner stundvis att jag snart inte orkar mer och jag är nu beredd på att testa nästan vad som helst! (så länge det inte är skadligt för mitt barn givetvis!!) Jag skulle gärna "komma i kontakt" med någon som är eller har varit i min sitts, då jag känner att det vore skönt att ventilera med någon som verkligen förstår hur det är att inte få sova på 10 månader men inte få någon hjälp från vården och känner att INGEN förstår vad man går igenom!

• Cocco
    Erika12 skrev 2012-06-17 14:49:26 följande:
    Hej! Vi misstänker nu att min dotter 9 1/2 månad har reflux. Har alltid kräkts mycket och gått upp dåligt i vikt. Men det största problemet vi har är att hon sover oerhört dåligt, ibland vaknar hon 10 ggr i timmen. Ibland är hon vaken långa stunder på nätterna Vi lades in på barnmottagningen ett dygn förra veckan och fick efter det Nexium utskrivet, och kräkningarna har blivit bättre, men sömnen är densamma.. Har någon testat Nexium? Vad kan man förvänta sig för förbättring? Finns det något mer/annat man kan testa? Jag är helt utmattad och känner stundvis att jag snart inte orkar mer och jag är nu beredd på att testa nästan vad som helst! (så länge det inte är skadligt för mitt barn givetvis!!) Jag skulle gärna "komma i kontakt" med någon som är eller har varit i min sitts, då jag känner att det vore skönt att ventilera med någon som verkligen förstår hur det är att inte få sova på 10 månader men inte få någon hjälp från vården och känner att INGEN förstår vad man går igenom!
    Det kan ta ett tag innan sömnen vänder. Att vakna hela tiden av att ha smärta gör att man lätt fortsätter att vakna hela tiden även sen när man inte har ont.
    Sen finns det en del som inte tål nexium utan de får ont i magen av det. Men det problemet verkar ju inte ni ha.
    Har du kommit till en barngastreolog? De andra läkarna har ofta för dålig koll för att de ska gå att prata med är min erfarenhet, tyvärr.
    Standard vid reflux och kräkningar är att utesluta allt mjölkprotein under minst fyra veckor för att se om man får någon förbättring. Komjölk är svårsmält även om man inte är allergisk och för de flesta med reflux så blir de något bättre på komjölksfrikost.
    Under dåliga perioder så har vi gett medicin tre gånger per dygn, en på morgon, en på kvällen och en på natten vid uppvak.
    M sover också med höjd huvudända för att minska uppstötningarna när han sover. Samsover ni kanske du kan höja hela sängens huvudända för att få lutning.
    Täta mål som inte är förstora underlättar massor också. Inte åtsittande kläder och blöjor. Bäras upprätt efter alla måltider men vara försiktig med tryck på magen.
    PMa om du har fler frågor allt eftersom tiden går så är jag här mindre och mindre. Men efter att ha haft barn med reflux i två år så har jag en hel del erfarenhet och jag har läst massor om reflux.
  • Cocco

Erika om du PMar mig din mail kan du få de nationella riktlinjerna för behandling av reflux av mig.

• Erika12

Tack!

Vi har kört mjölkfri kost sedan lillan var 2 månader..

Vi har endast fått träffa allmänläkare och barnläkare. Vi ska på återbesök om en vecka, då ska jag fråga om vi kan få träffa någon som kan mer på detta område.

• Barbamama08

Usch nu har min dotter börjat kräkas igen. Men bara på kvällen, ingenting på dagen. Undrar fortfarande om det här är vanligt vid reflux? Så nu blir det 100% mjölkfritt igen. Finns det något mer som utlöser reflux? Hon har fått lite äppeljuice (Tropicana) på sistone, är det dåligt? Hennes pappa säger att han får halsbränna av apelsinjuice (och kaffe, men det är ju ändå inte aktuellt). Kan det vara så att mat med Syra/lågt pH är sämre?

• Sapato

Halsbränna och reflux är i princip samma sak.
    Mjölk har aldrig varit ett problem för vår son trots reflux.
    Fet och stark mat är nej
    Citrusfrukter och annan frätande frukt som ananas är nej

• Barbamama08

Ok, hon är bara ett halvår så det är bara bebisvänlig mat som gäller. Tack för svaret, då ska jag aldrig ge henne någon stark frukt. Tror att det var Sempers välling som orsakade kaskadkräkningarna igår och ikväll, så jag ska köpa Enago nu igen trots att hon tyvärr blev fruktansvärt hård i magen av det. Vet du förresten om man blir illamående innan man kräks om man har reflux?

• Sapato

Min 6åring kan ibland säga till att han mår dåligt och vill kräkas, jag kände även samma när jag var gravid och hade halsbränna. Så min erfarenhet är att man känner innan.

• Tina426

Hoppar in i denna tråd då min dotter på 3 månader förmodligen har reflux, hoppas att det är okey?

• bamsebear
    MiNiSoL skrev 2012-01-13 11:49:37 följande:

Halloj!
    Har läst runt i alla dessa trådar om reflux så länge nu å känner att det är dags att jag skriver några rader, kanske nån har tips, råd eller nånting för börjar bli desperat....

Min yngsta son är nu 9 månader å det har varit 9 tuffa månader, de första månaderna av skrik å massa bärande, inte kunde han bajsa själv utan fick alltid använda en termometer i stjärten tills han blev 4 månader. Hans mage pendlade mellan stenhård å lös trots att jag ammade å bvc sa att då skulle han inte kunna bli sådär hård, han fick laktulos titt som tätt...
    Började med ersättning efter ett tag för det bara krånglade, å med krångel menar jag att han åt så lite sen skrek han rätt ut å ville inte ha mer, så höll han på så några dagar så då ställde ju min kropp in sej på att han åt lite, sen helt plötsligt (ofta efter en förstoppning släppt) så ville han bara äta å äta å äta, ja då räckte inte mjölken till å han skrek efter mer, så dom gångerna tog vi till ersättning...
    Han var aldrig riktigt nöjd, sov jätte dåligt tyckte vi...
    från juni-juli nångång blev nätterna riktigt hemska, han skrek sej igenom nätterna, sov aldrig, å det har bara blivit värre å värre, han vill oftast inte äta, bvc har ignorerat vårt problem, "han är bara kanske sån"... Vi bytta bvc nu i höstas, första besök sa sköterskan att nånting är fel, ett barn ska inte skrika sej igenom nätterna å aldrig kunna sova, kanske nån allergi sa dom.
    okej, men vi skulle få vänta i 14 dagar på ett läkarbesök...
    Det gick inte, han blev sämre å sämre, åt INGENTING ALLS, en kväll skrek han i sån panik så vi åkte in på akuten.
    Läkarn tyckte att han var så blev å glåmig å såg inte alls pigg ut, hon tyckte inte vi skulle måsta vänta på läkarbesöket vi hade inbokat utan ville att vi skulle berätta alla hans problem så skulle hon fundera vad det kunde vara, helkonstigt att vi inte fått prova mjölkfritt tyckte hon, det skulle vi göra direkt, MEN när vi berättade om hans konstant dåliga andedräkt nämnde hon reflux, men vi skulle ändå testa mjölkfritt i 2v sen skulle hon ringa oss...
    testade mjölkfritt, visst började han äta lite smått av vällingen åtminstone men han blev inte bättre, tillslut ringde vi å frågade för vi tyckte han bara blev sämre igen...
    blev ett besök på barn å tog lite allergitester, visade inget...
    Fick zantac att testa i 2v, 1v gick jätte bra sen blev han som vanligt igen, åt inget å skrek sej igenom nätterna å just det han har haft konstant hosta sen han föddes oxå å den kom oxå tillbaka då :(. 
    då fick vi nexium att testa i 2v, gick bra några nätter å nu sämre några nätter... på onsdag har vi tid på barn igen... men hostan är borta men nätterna är inte bra än å han äter inte så bra.
    sist vi var på bvc hade han knappt gått upp nånting å dom sa att han förlorat nästan allt underhudsfett :(, det kan snabbt bli allvarligt sa dom å att besöket på barn på onsdag är jätte viktigt för hans del...

har funderat i alla banor läst massor, visst stämmer mkt på reflux men varför hjälper medicinen bara till viss del??

nån som har varit i liknande situation??

mammastinsen.blogg.se

Såg nu att det här är det ju jag som skrev för några år sedan om min son som hade reflux. Vi gav medicinen lite tid å helt plötsligt vände det å han kunde sova å  han började äta och då började han snabbt att växa å gå upp i vikt igen. Han fick äta nexium tills han var ca 2,5 år då kunde vi sluta helt. hade testat sluta några ggr tidigare men då började hans uppstötningar komma tillbaka på en gång. men tillslut så :) å nu är han en pigg å glad blivande 7-åring :) 

Men ja som sagt så är det nu lillebror vi misstänker ha reflux... 
  • Perils

Bamsebear:

Vad intressant att få höra nån som gått igenom allt!

Jag söker lite tips från er som har/haft barn med GERD.

Vår minsta tjej fick diagnosen GERD, tyst reflux, när hon var 11 månader. Hon är nu 13 mån och har ätit Zanpac i 2 mån. Vi ser en tydlig bättring men det är fortfarande inte helt bra. Hela familjen är psykiskt och fysiskt helt utmattade efter den här tiden. De första 6 mån ammade jag och då sov jag ca 3-5h/dygn och hade sen bebis + en 2-åring att ta hand om på dagarna. Vi påpekade redan när hon var 2 mån att vi trodde hon hade reflux men bvc och läkarna sa bara att allt var normalt. Har man reflux spyr man hela tiden enligt dem. Efter 6 mån hade hon stapplat för länge på nedersta viktkurvan och började dessutom dala. Vi fick då rådet att börja med ersättning, gröt, fast mat etc. förutom det faktum att hon började spy, att uppstötningarna blev mer och mer tydliga och hon fick en envis hosta så hände inget på vikten, aptiten eller sömnen. När hon var 8 mån tjatade jag mig till en remiss till barnkliniken, dit kom vi in när hon var 11 och de konstaterade ganska snabbt GERD.

Vi har som sagt fått det bättre. Hon börjar äta mer och mer även om hon fortfarande stödjer sig på babysemp till huvudmålen, vikten går dock inte särskilt mkt uppåt (150g på 6v) och sömnen är om än lite bättre så fortfarande extremt bristfällig. Hon sover hyfsat mellan kl 20-22 sen oroligt mellan 22-05 och sen vaken. Sover 2h dagtid. Vi, både hon och resten av familjen, behöver sömn. Nu.

Tips och råd?! Hur lång tid efter ni började medicinera började ni kunna få in ?vanliga? rutiner?

• Igeln

Hej Perils, skönt att det blivit bättre för er dotter. Hoppas det snart blir ännu bättre med sömnen. Hur löser ni liggplats för henne? Säng med böcker under benen t.ex??

Jag har en son på 3 månader som haft besvär av uppstötningar sen han var några veckor. Han sover ok tror jag, har inget att jämföra med, men jag är orolig för att problemen ska eskalera eftersom han nu ständigt har magsyra o halsen, luktar kräks och får besvär av uppstötningar flera gånger om dagen. Han skriker när han ska rapa eller kräkas efter maten vilket jag tolkar som smärta. Ibland får han hysteriska skrikanfall där det gurglar i halsen o det låter som det står magsyra som varken kommer upp eller ner för att han skriker, o så blir han ännu ledsnare av det.

Hur yttrade sig din dotters besvär? Och vilken typ av läkare fick ni komma till för utredning? Jag ska prata med BVC om problemen igen, men skulle gärna själv ta direktkontakt med läkare. (Bor i Sthlm)

Önskar er all lycka till!

Svar på tråden Tråden för oss med barn som har gastroesofagal reflux #7