• Ellis C

Någon hemmaförälder i familj med god ekonomi?

Är det någon här som har valt att stanna hemma med barnen länge och som även har mycket god ekonomi?

Jag har börjat fundera på att fortsätta stanna hemma nu efter min mammaledighet, men jag skulle vila höra med någon annan och se vad de tycker och för- och nackdelar osv.

• Svar på tråden Någon hemmaförälder i familj med god ekonomi?
  • Frontline

Nu fattar jag inte alls vad du menar...

Tror nog att dom flesta som hade god ekonomi skulle vilja vara hemma...

Hade vi obegränsat med pengar skulle vi båda vara hemma

• gustafssons

Vi har snålat med mina mammadagar, så under 1.5 år har jag fått ut mellan 2-4000 inkl. barnbidraget.
    VI är INTE rika och jag är inte ekonomisk. Men min man är..
    Så vi har klarat oss på hans lön i övrigt.
    Väntar nr 2 nu och är sjukskriven för tilllfället, kommer att ha lillan hemma med den lilla oxå.
    Å så är det ju flera som inför vårdbidraget nu, så är barnen under 3 kan man ju utnyttja det!

• inoka

Även om jag hade obegränsat med pengar hade jag inte velat vara hemma längre än 2 år. Mina 2 stora barn har gått på dagis sen de var 2 år visserligen korta dagar och inte 5 dagar i veckan men endå..de har träffat vänner och haft fullt upp med dans, mulle och teater och gud vet allt de gjort. Även lillan jag är hemma med nu ska börja vid 2 års ålder.

• Ellis C
    Frontline skrev 2008-08-19 23:32:03 följande:
    Nu fattar jag inte alls vad du menar...Tror nog att dom flesta som hade god ekonomi skulle vilja vara hemma...Hade vi obegränsat med pengar skulle vi båda vara hemma
    Jag menar att de flesta som man ser som stannar hemma med barn länge ofta måste snåla och spara. Medan vi i nuläget har städhjälp, au pair och inte skulle känna av det ekonomiskt om jag valde att stänna hemma. Det eftersom vi inte hade haft au pair i samma utsträckning och min lön inte kan jämföras med min makes.

Jag vet helt enkelt inte om jag vill stanna hemma, eller om det är för att jag känner att jag bör stanna hemma eftersom vi helt enkelt har mycket pengar och jag inte behöver arbeta.
  • gustafssons

Min tanke med att vara hemma med mina barn är..

Att jag vill uppleva dessa saker som teater, dans, lek, m.m med dem och se dem uppleva det hela.

Det finns inget roligare! jobba kan jag göra sen.

Att få vara oh kunna vara hemma med barnen är ett väldigt lyxigt lyxliv. trotts penga begränsningar..

• inoka

Ellis C skrev 2008-08-19 23:38:50 följande:

Jag menar att de flesta som man ser som stannar hemma med barn länge ofta måste snåla och spara. Medan vi i nuläget har städhjälp, au pair och inte skulle känna av det ekonomiskt om jag valde att stänna hemma. Det eftersom vi inte hade haft au pair i samma utsträckning och min lön inte kan jämföras med min makes. Jag vet helt enkelt inte om jag vill stanna hemma, eller om det är för att jag känner att jag bör stanna hemma eftersom vi helt enkelt har mycket pengar och jag inte behöver arbeta.
    Om du nu har au pair tar du ju endå inte hand om barnen själv varför ska du då stanna hemma?
  • vadskajaghetadå
    inoka skrev 2008-08-19 23:40:57 följande:
    Om du nu har au pair tar du ju endå inte hand om barnen själv varför ska du då stanna hemma?
    nu menar jag inte att ts är så men många säger att dom är hemma med barnen, jo visst!
    min svägerska jobbade i usa hos en familj som aupair och tog hand om deras barn, t. om deras 5 månaders - medans mamman var hemma.
    ot.
  • Frontline

Jag menar att de flesta som man ser som stannar hemma med barn länge ofta måste snåla och spara. Medan vi i nuläget har städhjälp, au pair och inte skulle känna av det ekonomiskt om jag valde att stänna hemma. Det eftersom vi inte hade haft au pair i samma utsträckning och min lön inte kan jämföras med min makes. Jag vet helt enkelt inte om jag vill stanna hemma, eller om det är för att jag känner att jag bör stanna hemma eftersom vi helt enkelt har mycket pengar och jag inte behöver arbeta.
    Vore jag som dig skulle jag stanna hemma för att vara med mitt barn sen så helt enkelt struntar jag i om jag är ekonomiskt oberoende eller miljonär för det hjälper ju inte barnet ett dugg...
  • inoka
    sannispannisen skrev 2008-08-19 23:43:15 följande:
    nu menar jag inte att ts är så men många säger att dom är hemma med barnen, jo visst!min svägerska jobbade i usa hos en familj som aupair och tog hand om deras barn, t. om deras 5 månaders - medans mamman var hemma.ot.
    Ja det hör man ju ofta att mammorna går som ngn slags "lyx"mamma och det går ngn stackars tjej och sliter med barnen och så tar hon det roliga med dem.
  • Ellis C
    inoka skrev 2008-08-19 23:40:57 följande:
    Jag vill stanna hemma istället för att ha au pair. Eller det är det jag funderar på.
  • Angel73

Jag tror inte pengarna spelar så stor roll om ni nu har så ni klarar er och det blir över......du måste vilja vara hemma om det ska bli någon kvalite på livet att vara hemma med barnen och längta efter något annat tror jag inte blir så bra i längden. Men har du möjlighet så prova på det ett tag och se vad du tycker, alla är vi olika.

• MrsMia

Jag tycker du ska ta chansen! Har ni au-pair kan hon ju ta barnen några timmar här och där så att du kan ta det lugnt, gå på spa, sortera i fotoalbum, laga mat om du gillar det, ringa vännerna.. Då får du ju det bästa av vuxenlivet - leka/gosa/umgås med barnen tills du blir trött och kan ha lite egentid.
    Akta bara så att inte din au-pair blir populärare hos barnen än vad du är, ett tips är att t.ex alltid ta dem när de behöver tröst, alltid ha hand om läggningen etc.

Svar på tråden Någon hemmaförälder i familj med god ekonomi?