• diwic

    Rakhyvel?

    Jahapp, har kört med Gilette Sensor Excel sen de första fjunen dök upp för ganska många år sedan nu, men de har slutat säljas och mitt förråd håller på att ta slut...

    Tips på bra rakhyvlar, gärna där bladen är billiga, och är de inte gjorda av barnarbetare och nerhuggen regnskog så vore det också bra...?

    (För ansiktet, såklart.)

  • Svar på tråden Rakhyvel?
  • Hobs

    Jag hade tur att få en Merkur i present av min flickvän =)

    Och apropå skum; hittils har jag använt vanligt skum, men jag gissar att om du klarar dig utan med Gilette bör du klara dig utan med säkerhetsrakblad också.

    Om något blir det enklare - man använder båda sidorna av bladet, så man behöver inte skölja rent lika ofta. Dessutom sköljs det rent direkt, fastnar aldrig som med trippel-rakbladen från Gilette.

    Man kan nog hitta väldigt olika priser på hyvlarna för säkerhetsrakblad, men oavsett blir det billigare i längden. Att herr Gilette uppfann sina rakblad hade ju bara med pengar att göra - han kunde ta mer för sina speciella blad än de gamla säkerhetsrakbladen.

  • diwic
    Papito skrev 2008-09-07 11:35:57 följande:
    Kollade på den sidan men det var ju också svindyrt, kostade 60 dollar för en hyvel...eller har jag missat något?Ni får gärna förklara för mig
    Det beror på vad du jämför med - bladen är billigare. Jag har en stark känsla av att Gillette m fl subventionerar hyveln och sedan hoppas på att få igen pengarna med råge när man köper bladen. Så på sikt så borde det löna sig med Merkur.

    Jag har förresten beställt en Merkur nu, ska förhoppningsvis komma idag...frågan är bara om jag kanske ska vänta till helgen med att provraka mig med den, ifall man nu får skärsår i början - kanske inte så snyggt att gå till jobbet blodig...
  • Angelven

    Njae - blodig blir du nog inte - men med säkerhetsrakblad finns det EN regel: ALDRIG dra längs kniven, ALLTID dra rakt mot bladet...

    Alltså inget sidlänges slirande - den skär DIREKT.

  • raggarn

    Den enda hyvel som funkar för mig är Bics engångsrakhyvlar. Använder jag mach III super turbo plus ultra sword osv så är det mindre smärtsamt att använda en pincett och dra ut stråna.

  • diwic

    Ok, nu har jag kört Merkur i en dryg vecka ungefär. Jämfört med gamla Gillette Sensor Excel kan jag väl säga att skillnaden inte är så jättestor. Gilletten var väl lite mindre vilket gjorde den smidigare där huden böjer sig mycket (t ex på hakan). Får inte vidare mycket skärsår med vare sig med Gillette eller Merkur, så där är det oavgjort.

    Och det blir lent och fint med bägge. Borde väl raka ena sidan med Gillette och andra med Merkur och be flickan känna om hon känner någon skillnad

  • Mikael58

    Testa gärna en helt ny trippelhyvel med bra kvalitet och ett hyfsat pris.
    shaved4you.se Unisexmodell som är snäll mot benen men ändå tuff mot skäggväxten.

    49:- för hyvel och 5 trippelblad.
    36:- för refill med 5 blad

  • mestadels

    Jag testade att beställa en Wilkinson Hydro 5. Alltid skoj att pröva nått annat än Gilletts grejjer. 
    Jag är mycket nöjd med den, rakningen är minst lika bra som gillettes värsting hyvlar.

    Jag beställde den helt gratis från www.rakhyvlaronline.se och fick den  rätt hem i brevlådan. 

    Man får ett abonnemang när man beställer och får rakblad var tredje månad för typ 300 kr. Jag ville inte ha det så avbeställde abonnemanget direkt efter jag beställt min gratis hyvel. Funka hur bra som helst.

    Fick en helt gratis rakhyvel och några blad! =) 

  • christerbe

    Jag kör också med säkerhetshyvel, visst det är dyrt med skaft, men när du väl har köpt samt rakborste och raktvål så kommer du snart att spara pengar jämfört med dem gillette mach 3 och liknande. Priset för rakbladen ligger på 2-3kr st.

    Sedan blir själva rakningen flera gånger bättre också. Jag köper alla mina raktillbehör från shavingroom.se

    Är det någon söm har testat att raka sig med rakkniv? Jag är nyfiken på det men det har inte blivit av att jag testat.

  • Eddie90

    Jag rekommenderar som många andra säkerhetsrakhyveln varmt! Jag har tidigare använt både Gillette Fusion och Gillette Mach3 och tycker att de fungerar bra, men säkerhetshyveln (safety razor) är bättre och dessutom billigare i drift. Vet inte vilken butik som är bäst men Timetoshave.se har iaf billigast blad, jag använder feather:

    http://www.timetoshave.se/rakblad/dubbeleggade-rakblad

    De säljer hyvlar och rakborstar också men dessa har jag inte testat! Lycka till! 


Svar på tråden Rakhyvel?